Dårlig planlægning

-

Anmeldelse af: Heilung, Headbanger Stage, W:O:A. 01. august 2018

Det var mildest talt en skidt oplevelse, hvor nærmest alt, der kunne gå galt, gik galt ,da danske Heilung skulle indtage Wackinger scenen

Arkivfoto: Mathilde Maria Rønshof.

Klokken nærmer sig 23.00, og det vrimler med folk oppe ved Wackinger-scenen. Der er bestemt hype omkring danske Heilung, en hype, som er helt fortjent, set ud fra den formidable koncert de leverede på årets Roskilde Festival. På Roskilde havde bandet været lige under et kvarter forsinkede i forhold til at komme på scenen. Derfor er det desværre ikke undrende for mit vedkommende, da klokken bliver 23.15, og de stadig ikke er kommet på. Der går dog længere og længere tid, og man står som publikum og frygter, at fænomenet så også får mindre spilletid – eller i værste tilfælde bliver aflyst.

23.27 starter koncerten til publikums store glæde endelig. Efter sigende har bandet ikke fået nok tid til at sætte scenen klar til koncerten, og dette skulle så være grunden til forsinkelsen.
At man måske har været lige hastige nok, kan desværre også høres på lyden, der mildest talt ikke er god. Der er masser af feedback fra forskellige mikrofoner i starten af showet, og trommerne får ligeledes højtalerne til at knitre. Dette bliver heldigvis fikset i løbet af det desværre alt, alt for korte sæt.

Gruppen har, præcis ligesom på Roskilde, en genial udstråling, der virker ufatteligt autentisk og gennemført. Vokalerne er stadig både grumme og smukke, imens soldattergruppen forståeligt nok er mindre, end den var på Roskilde. Dette giver god mening, da Wackinger-scenen slet og ret ikke har plads til det antal af soldater, som Avalon-scenen på Roskilde Festival kunne rumme. Imagemæssigt giver det fint mening at sætte Heilung på denne scene, men, come-on, Wacken, med den hype, som blev stedfæstet i antallet af mennesker, der har brugt tid på at komme op til koncerten, burde Heilung have haft en større scene med bedre lyd- og lysforhold.

Måden, denne koncert blev afholdt på, er mildest talt under al kritik, og derfor hører der sig heller ikke en karakter med til denne anmeldelse. Heilung gjorde alt, hvad de kunne for at levere en fed koncert, og publikum hungrede og brølede efter mere i næsten 30 minutter efter, at koncerten var overstået.

Lad Heilung få revanche, Wacken!