Det kolde kaos i varmen…

-

• Immortal - Northen Chaos Gods
4.5

Anmeldelse af: Immortal – Northern Chaos Gods. Udgivet: 06. juli 2018 via Nuclear Blast Records

Hold nu kæft, hvor er det bare ulideligt varmt!

Ja… vi danskere brokker os altid over vejret uanset, om det regner, sner, eller om solen skinner fra en skyfri himmel. Personligt elsker jeg vinter og trives allerbedst i kulden, og skal det endelig være sommer, så er det maks på 22 grader med en let brise.
Men hvorfor begynde en anmeldelse med at brokke sig over varmen? Jo, ganske enkelt fordi, Immortal altid for mig har stået for kulde og vinter, så det er der, mine tanker straks begiver sig hen, når jeg sætter Nothern Chaos Gods på anlægget.

Musikken på denne nye skive er, som vi kender Immortal, som før med Abbath, de leverer deres kolde og onde black metal ganske som altid. Et nummer som “Grim and Dark” er sgu som at høre noget fra Blizzard Beasts eller At the Heart of Winter og lytter man til nummeret “Gates of Blashyrk”, så bliver man da også lige skudt tilbage med snekanonen til Battles in the North. Jeg kunne faktisk nævne det meste af bagkataloget med Immortal, da de har holdt godt ved deres stil gennem tiden, så der skal meget til at skuffe en som mig i hvert fald.

Selve lyden og produktionen på albummet er for mig ganske god, guitarerne fra Demonaz, om det er de forvrænget, clean eller lead stykkerne, har god kold lyd. Bassen fra Peter Tägtgren buldrer tungt i baggrunden som torden i de sneklædte fjelde, og Horghs trommer er generelt godt placeret i lydbilledet, dog synes jeg, at stortrommerne indimellem drukner lidt.
Så er der kun vokalen tilbage og den er jo ikke Abbath. Her savner jeg faktisk den snerren, han besidder, da Demonaz har en helt anden stil, som er meget lig mange andre balck metal-vokalister og skiller sig dermed ikke rigtigt ud, som forgængerens. Samtidig kan det ind imellem godt lyde som om, at han står i en tom lagerhal og synger. Vokalen kommer derfor til at trække lidt ned i min samlet bedømmelse af albummet som helhed.

Ingen Immortal-skive uden sætningen ”Mighty Ravendark” og det er simpelthen også blevet til et nummer på Northen Chaos Gods, et fremragende nummer tilmed, som ER essensen af Immortal fra tidernes morgen og frem til nu… Det kolde, kolde onde kaos!

Mighty Ravendark:

Bornholm, over and out!