Die Antwoord – Tinderbox 2017

-

• Die Antwoord
5

Anmeldelse af: Die Antwoord, Tinderbox, Odense 2018.

Af: Marika Hyldmar

Torsdag d. 22. juni fandt jeg mig selv i uvante omgivelser. Størstedelen af mine venner og kollegaer befandt sig i København til Danmarks største metalfestival, Copenhell. Men jeg var draget til festivalen Tinderbox i Odense stående iblandt folk, som i løbet af de næste dage skulle opleve navne som Suspekt, Mø og Kim Larsen.

Men jeg var der af én grund, og en vigtig grund, nemlig Die Antwoord. Denne Sydafrikanske trio bestående af de to rappere, Ninja og Yolandi, sammen med deres DJ “God” er blevet meget populære de seneste år, og mange metalfans, inklusiv mig selv, er faldet pladask for deres unikke, skabede – og absolut freaky – univers, som understøttes af tunge technobeats samt hurtige og rytmiske rapstrofer.

Efter at have være ekskorteret til lydtårnet, hvorfra fotografer måtte tage billeder fra under de tre første numre, bevægede jeg mig ned foran scenen for at skyde billeder og nyde koncerten på tættere hold, her mødte jeg Nicolaj fra det danske band Grusom, som have åbnet festivallen tidligere på dagen.

“Det her er godt nok noget helt andet, end hvad vi er vant til, men hold nu kæft hvor er de vilde dem der, og hold kæft, hvor er hun lækker, det er dog helt sindsygt!” sagde han til mig.

Dette citat beskriver egentlig ganske kort og korrekt, hvordan denne koncert var, men jeg vil nu prøve at sætte lidt flere ord på oplevelsen.

Underholdningsværdien var i top fra start til slut, den ene af frontmændene Ninja var i ekstrem hopla under hele koncerten, udover at danse, interagere med sin medsanger, Yolandi, deres dansere og ikke mindst publikum, så kastede han sig ud over publikum flere gange, den ene gang ved at springe direkte, den anden ved at lave baglæns salto udover menneske flokken og ved et tilløbs hovedspring, perfekt timet med beat og eksploderende konfettikanoner flyvende omkring ørene på ham.

De elskede publikum, og publikum elskede dem. Yolandi ligeledes vimsede og dansede rundt som en gal, imens hun rappede for livet løs med store gestikuleringer passende til det lyriske univers, var de en stor del af koncerten i selskab med dansende kvinder i iført masker, som bidrog fedt til deres freakshow og underholdning. Efter en dans med Yolandi og gnubbetur op ad Ninja rev danserne bukserne af ham og stak af, så han stod efterladt på scene platformen kun iført sine underbukser. Ikke at dette gjorde den store forskel, da de på trods af mange skiftende kostumer under showet optrådte de det meste af tiden ikke iført ret meget andet end underbukser, men det var et dejligt komisk indspark, mest grundet hans forvirrede og sårede udtryk, som han stod der bukseløs.

Det stoppede ham dog ikke for at flashe sine balder til publikum under strofer som “kiss my ass”. De virkede næsten for vilde og rebelske til Tinderbox, men heldigvis åd publikum koncerten råt. Alle deres hits blev fyret af undervejs til stor glæde for de fremmødte festivalgængere, deres nyere materiale blev også fremført, og ikke på et eneste tidspunkt kedede man sig. Størstedelen af showet var meget muligt indøvet, men ægtheden og energien, som smittede af på alle, slog ikke fejl på et eneste tidspunkt.

Det var fængslende, ækelt og underholdene med høj intensitet. Faktisk én af de fedeste koncerter jeg nogensinde har været vidne til, og derfor får de topkarakter, og jeg vil anbefale alle, der sætter pris på dette band, at tage ind og se dem, så snart muligheden byder sig, jeg er der helt sikkert næste gang – og næste gang igen!

MAD’s læsere har nok bedst af at holde sig til Copenhell før Tinderbox, da det er en meget familievenlig festival, hvor stemning og naturligvis navne på plakaten måske er lidt for fine på den for de fleste af vores læseres smag, men Die Antwoord gjorde hele turen værd.

Se et galleri fra Marika Hyldmar her: