Eluveitie – Wacken 2016

Anmeldelse af Eluveitie, Wacken 2016, Black Stage

En fremragende folkefest i det tyske mudder

Det er ingen hemmelighed, at genrer som pagan- folke- og vikingemetal har vundet stor anerkendelse og markant indpas som seriøst indspark i metallens øjne de senere år. Meget af dette kan nok berettiget henvises til schweiziske Eluveities musik.

På den nok største scene til Europas (endda påstået verdens) største heavy metal-festival kunne man også opleve, hvorfor sækkepibe, fløjte og drejelire har sin plads i metallens verden.

Fra begyndelsen skulle lyden lige rettes til, for de mere klassiske instrumenter forduftede enten i de bombastiske hel-elektriske instrumenter som guitar eller bas eller ved at blive så diskante, at de skar en anelse i ørene i helhedsindtrykket.

Det var lidt en skam, for eksekveringen fra starten med numre som “The Siege” og “Thousandfold” er medrivende som bare pokker, selv forsanger Chrigel Glanzmann growlende røst er betagende.

Her kunne en godkendt anmeldelse så være endt, men Eluveitie beviste denne tidlige aften, hvorfor de er mere end “blot” lidt distortion indover en folkemelodi – som lader til at være skabelonen for 75 procent af alle bands med hang til folkemetal – da vi blev præsenteret for sange som “The Call of the Mountains” og “A Rose for Epona”, hvor den norske sangerinde Liv Kristine, der tidligere har sunget i bandet Leaves’ Eyes, gjorde sit indtog.

Tempoet blev sat helt ned, der var mere folkemusik end folkemetal over det her. Chrigel trådte helt i baggrunden og klimprede på diverse instrumenter. Her kunne man få syn for sagn, at der var tale om et talentfuldt og alsidigt band.

MEN selvfølgelig – til glæde for mange – rundede vi koncerten af med numre som “Havoc” og publikumspleaseren “Inis Mona”.

Der var valuta for rigsdaleren her!

Mærkater: , , , ,