En tonsertung aften på Studenterhuset

-

Anmeldelse af Empire of Doom + Barricade + Konvent, 26 nov. 2016, Studenterhuset, Odense

Anmelderens første koncert på Studenterhuset i Odense skulle vise sig at blive en kæmpe succes!

Denne aften havde Odenses førende metalforening, Metal Mekka, kaldt til samling i Studenterhuset Odense, der ligger centralt lige midt i byen. Personligt har jeg aldrig været til en koncert her før, men det skulle vise sig at være en udpræget fornøjelse. Der var fin lyd, udmærket scenegulv og kort til baren – hvad mere kan man ønske sig? I selskab med tre metalbands kunne det næsten kun blive en succes!

Konvent
Aftenens første band gav os æren af at opleve deres debutkoncert. Konvent spillede seriøs doom med lidt inspiration fra black metal, og for satan, det lød fedt. Der er ikke særligt meget at sætte på bandets materiale – bortset fra at numrene er for korte – men det var meget tydeligt, at vi var vidner til bandets første koncert. Pauserne imellem numrene virkede ret akavede, hvilket ødelagde momentum for koncerten en del, men så snart næste nummer gik i gang, lød Konvent som et band med en del mere erfaring.

Var dette en pladeanmeldelse, ville jeg give Konvent flere stjerner, end jeg ender med at gøre her. Jeg er ret vild med musikken og glæder mig rigtigt meget til at høre mere af det –  hvilket jeg er helt sikker på, jeg kommer til – men dette er en anmeldelse af en koncert, og på det plan har bandet en del at lære endnu. Jeg glæder mig rigtigt meget til at se Konvent, når de har fået ti koncerter mere på CV’et og føler sig lidt mere hjemme på en scene – så er der intet, der kan holde dem tilbage mere.

Barricade
Anderledes overbevisende gik det for sig, da Barricade gik på scenen: Her var fuld kontrol og power fra start til slut. Bandets bassist/sanger besidder en eller anden urkraft, der gør ham som født til at stå forrest på en scene, så han trækker naturligt nok en del opmærksomhed, men resten af bandets præstation skal absolut ikke underkendes. Jeg var særligt imponeret over, hvor godt bandets dobbeltvokal fungerede koncerten igennem.

Barricade spillede hele deres nye album, “Waker”, fra start til slut denne aften – men sluttede af med et par ”gamle” numre. Det fungerede rigtigt godt, og det var fedt at se bandet spille numre, som de stadig er nyforelskede i, og som alle virker til at være skrevet specifikt med koncerter i tankerne. Alt i alt en fantastisk koncert.

Empire of Doom
Odenses egne Empire of Doom havde således noget at leve op til, da de gik på scenen – men de gik nu ufortrødent til værks. Der var fuld fart på første nummer, og hele bandet er fint sammenspillet og fungerer som sådan fint på scenen – men der manglede et eller andet. Bandet har efterhånden spillet sammen i nogle år og har spillet koncerter både i ind-og udland, men af en eller anden årsag kommer de ikke rigtigt ud over scenekanten – i hvert fald ikke denne aften.

Set som helhed var Barricade aftenens store sejrherrer, men Konvent var altså en ret stor sejr i sig selv – de fik bevist, at de har et kæmpe potentiale, omend det ikke er helt udfoldet endnu, og det var der ingen i salen, der var i tvivl om.

Konvent
Barricade
Empire of Doom

Anmeldelse af Empire of Doom + Barricade + Konvent, 26 nov. 2016, Studenterhuset, Odense Anmelderens første koncert på Studenterhuset i Odense skulle vise sig at blive en kæmpe succes! Denne aften havde Odenses førende metalforening, Metal Mekka, kaldt til samling i Studenterhuset Odense, der ligger centralt...En tonsertung aften på Studenterhuset