-

• Grand Magus
5

Anmeldelse af: Grand Magus, Headbanger Stage, Wacken Open Air, d. 4/8-17

Grand Magus leverede en uovertruffet og helt igennem genial koncert på dette års Wacken Open Air med deres episke doom/power metal. Det blev til en af de bedste koncerter, jeg har set i lang tid.

(FOTO: PR Wacken, ikke Grand Magus)

Den svenske trio Grand Magus ville bevise deres værd på Headbanger-scenen. Jeg har fulgt bandet i snart ti år, og fik også anmeldt dem til deres første besøg i Danmark tilbage i december med Amon Amarth og Behemoth. Grand Magus har altid imponeret mig en del med deres meget specielle blanding mellem power metal, doom og en knivspids stoner. Koncerten i Danmark havde været god, men ikke det mest mindeværdige jeg har oplevet. Koncerten med Grand Magus på Wacken endte med at stå i kontrast til den, jeg oplevede på Vega sidste år. Bandet spillede fuldstændig fantastisk på Headbanger-scenen. Der var ikke noget negativt at spore i deres sammenspil, der virkede stramt og storladent. Guitarlyden i Grand Magus var og er stadig formidabel. Tonen er præcis så tør og knasende, som man gerne vil have, at en old school guitar-tone skal være. Bassen buldrede løs sammen med de tunge trommer, hvilket gav rigeligt med bund! Det bliver ikke meget mere 80’er end Grand Magus!

Lyden var generelt tæt på perfektion, alt gik godt og klart igennem, og man mistede hverken detaljer fra vokalen eller guitaren, som det ellers typisk var set ved mange andre koncerter på festivalen. Det er vigtigt, at vokalen ikke drukner, når der er tale om Grand Magus. Vokalen er et meget bærende element for bandet, hvor den tilføjer noget kraft og styrke til de ellers allerede flotte melodier. JB synger fuldstændig fantastisk og er helt klart oppe i nærheden af de største fra 70’erne og 80’erne i min bog!

Bandet var i den grad enige om, at Wacken skulle have det bedst mulige show, og deres optræden fik hurtigt fanget langt størstedelen af publikummet. Der var derfor næsten igennem hele bandets sætliste et stort hang til fællessang særligt under de ekstremt catchy omkvæd. Vildest blev det dog under afslutningsnummeret ’’Hammer of the North’’, hvor publikum viste, at de ikke ønskede, at koncerten skulle slutte ved at brøle for alle lungers fulde kraft. Selv da bandet var gået af scenen, stod størstedelen af publikum og brølede melodilinjen fra sangen, hvilket de fortsatte med helt ud på selve festivalpladsen, en ting, jeg ikke har oplevet på samme måde, siden jeg så Heaven & Hell på Wacken i 2009. Den enormt gode modtagelse lod også til at overraske og glæde bandet, der kvitterede med ekstra energi og store smil fra scenen.

Der hersker ingen tvivl! Grand Magus var storslået og tæt på ultimativ perfektion på Wacken Open Air 2017. Et band, der er knap så kendt herhjemme og kun fik en halvtrist modtagelse i København, formåede at levere en fuldstændig fantastisk og medrivende koncert hos tyskerne. Grand Magus må have sat et stort indtryk på publikum og derved have skabt sig en god bunke fans ud af denne koncert. Måske de får lov til at spille på en større scene, hvis de kommer igen? Man kan håbe! Hvis muligheden opstår, må man ikke snyde sig selv for at opleve Grand Magus dele nordiske tæsk ud!