Verdens største og bedste freakshow!

-

• Rammstein: Paris
3.5

Anmeldelse af: Rammstein: Paris – CinemaxX København d. 23. marts 2017

Rammstein har som mange nok ved et vanvittigt ildshow, når de er på scenen, men det er ikke kun ild, der forarger eller beundrer!

Jeg starter med at blive tilbud et sæt ørepropper til fremvisningen af filmen Rammstein: Paris, da jeg træder ind i sal 4 i CinemaxX-biografen i København, så her har jeg en forventning til, at der er skruet godt op for lyden. Det var dog desværre ikke tilfældet, og jeg fik aldrig brug for ørepropperne. Min dertil indrettede er nu plantet godt i biografsædet med en cola i den ene hånd og et bæger popcorn i den anden – ja, det er jo en biografforestilling.

Filmen starter, og her ser man publikum i Paris være klar på at opleve et show, de sent vil glemme! Rammstein dukker op blandt publikum og går nu langsomt ad en sti frem mod en mindre scene, der står i midten af arenaen i Paris. Allerede her er der et show i gang, da bandets bassist, Oliver Riedel, går forrest med en fakkel i hånden, og resten af bandet følger efter, som om det var sidste gang, de trak vejret. Rammstein er nu på den lille scene, og her kommer en gangbro ned fra loftet, som de fortsætter ad frem til den store scene i enden af arenaen. Fakkelen bliver ført ned i et fad, som der nu er ild i.

Nu går Rammstein i gang med at spille, og her slår nok mange hjerner fra i salen, da Jonas Åkerlund, som har instrueret filmen, har valgt at bruge hurtige klip, små animationer og meget blinkende lys, så har man epilepsi, har man en skidt aften i denne biograf! Det har jeg dog ikke, da jeg finder det ekstremt passende til Rammsteins stil! Bandet er iført en slags Mad Max-uniform på hver deres måde; der er ild, gnister, røg og meget andet, som er med til at give en vild stemning!
Animationerne, der var føjet til denne film, kunne jeg godt se idéen i, men når man får at vide, at man skal se et “live show”, så forventer jeg ikke alle de animationer, som en slangetunge, en manglende arm og mange andre ting, det havde jeg gerne være foruden.

Som i nok kan læse, så er Rammstein jævnt dygtige til at lave et sceneshow, man bliver betaget af, men de kan godt nok også overraske, da de for eksempel under nummeret “Mein Teil” vælger at iføre forsangeren Till Lindemann et forklæde, en kokkehue, og en mikrofon sat på en kæmpe kniv. Her kommer han skubbende ind med en enorm gryde foran sig ind på scenen, hvori keyboardspilleren, Christian “Flake” Lorenz, ligger/står og spiller på et keyboard, han har trukket op ad gryden. Till mener så, at han ikke skal stå og spille musik i en gryde, så han begynder at tænde op under den med en flammekaster, men denne flammekaster er alt for lille, så han anskaffer sig en ny og større, som sætter godt fut under den store gryde!

Igennem hele showet er der spil mellem Till og Christian, som der har været længe i deres shows, men det, som alle nok vil huske, er under sangen “Bück Dich”, hvor Till og Christian har et love/hate-relationship, og det er ikke småkærlige kram eller kys, der er snak om her, det er dunkende lemmer, nedtrukne bagklapper på bukser og sprøjtende “slanger”. Ja, Till vælger at trække bukserne ned på Christian og dunker den hårde kriger godt op i gatten på Christian – her er der nok nogle illusioner indeblandet, for jeg tænker, at det ikke kan være rart at opleve hver aften!

Igennem hele filmen sad jeg og forestillede mig, hvordan det måtte være at opleve bandet live, da jeg desværre ikke selv har haft den chance endnu, og jeg kan kun forestille mig, at det er noget federe end at være plantet med cola og popcorn godt kørt ind i fjæset! Så for jer, der gerne vil se dem live, men ikke ved, om I har lyst til at købe en billet og blive mast af andre publikummer: se denne film, så ombestemmer I jer og finder deres næste og nærmeste koncert, for det vil I ønske, I kunne opleve live!

Se videoen af nummeret “Wollt Ihr Das Bett In Flammen Sehen”