Interview med: Lysansvarlige på Pandæmonium-scenen til Copenhell 2018

Reporter Alexander fik en sludder med lysfolket på Pandæmonium-scenen i år!

Foto: Metal A Day


Forestil dig følgende:
Du er på Copenhell. Fadøl og fee’ døø. Intet lys.
Nej vel? Et metalshow uden blændende lamper og brølende røgmaskiner er jo utænkeligt!

Jeg har altid været nysgerrig på, hvordan en metalkoncert ser ud fra teknikernes vinkel.
Ved fredagskoncerterne på Pandæmonium-scenen under Copenhell 2018 stod Anni Klitmøller, Alanna Danissen og Martin Rasmussen og tryllede med lyset i lysteknikernes telt.


Alanna og Martin fandt tid til at veksle et par ord med mig på en travl fredag:


Halløj Alanna! Du ser ud til at have en fest ved lyspulten!
Hvilken scene står du ved, og hvad skal du lave i dag?
Hej! Jeg er en del af Pandæmoniums in-house lys-crew. Jeg byder bands og artister velkommen til scenen og spørger dem, om de har nogle særlige ønsker til deres lys og røg.
I dag har vi besøg af Tainted Lady, Natjager, Orm, Crossfaith hele vejen fra Japan, Bersærk og Danko Jones fra Canada.

Det er virkeligt et bredt udvalg af genrer på én dag -og heldigvis for det!
Er det svært at lave lys til så meget forskellig musik?
Faktisk ikke, vi er her alle sammen fordi vi elsker at arbejde med metal, og vi ved hvad, vi kan forvente ud fra det. Selvfølgelig har vi forskellige yndlingsgenrer at lave lys til, og vi prøver at fordele det, så vi laver lys til noget, vi synes, er fedt, men vi skal som udgangspunkt være i stand til at lave lys til hvad-som-helst.


Det lyder ret cool! Improviserer dig og resten af holdet så bare et fedt lysshow ud fra kunstnernes ønsker eller hvordan?
Ja, vi tager en lille snak med bandet, og så improviserer vi derfra. Nogle bands stiller ret specifikke krav til lyset, hvor andre giver os total kreativ frihed. Andre igen har deres egne lysfolk med, og så er det vores opgave at hjælpe dem på plads til at lave et awesome show!

Nogle mennesker siger, at metal virker bedst i mørke. Hvordan laver man super brutale lysshows på en festivalscene, når det er højlys sommerdag udenfor?
Du er nødt til at lyse kraftigere end solen! Haha! Vi bruger en masse hvidt lys og fremhæver det med en masse røg og strobing, men det er bestemt lettere at gøre det om natten!


Hvad gør man, hvis der sprænger en pære under et show?
Hvis det bare er en enkelt lampe, der går, så er der ikke så meget, du kan gøre ved det. Så fokuserer man bare på at lave et cool show og ordner det under changeover-tiden.

Ved siden af mig står du, Martin Rasmussen, og du laver jo lys for Møl. Du har i den forbindelse været rundt på en hel masse forskellige scener.
Hvad synes du, der gør Pandæmonium til noget særligt?
Jeg synes, at den virker ret intim for en udendørsscene lidt ligesom at være til et meget stort klub-gig. Det er virkeligt et privilegium at afvikle en performance på den største metal-festival i Danmark!

Ja, du siger noget, det er lidt ligesom at være til en gigantisk havefest bare med mere hegn og flere moshpits! Der er super god stemning derude på pladsen lige nu, men hvad laver I herinde i lyshuset mellem shows? Hygger I med snaps til kaffen, eller har i nogle særlige ting, I skal lave inden næste band?
Alanna: Det kommer an, på om bandet har deres egen lysmand, eller om vi vil programmere noget helt specielt til næste band. Det kan også være, at vi lige skal snakke lidt med næste band. Her på Pandæmonium er vi dog altid tre lysfolk, så én af os har altid tid til lige at hente kaffe til resten!

Koordinerer I så kaffeplaner og koncertafvikling med lydmanden?
Nope, det er forskellige enheder, det eneste, vi skal gøre, er at starte showet samtidig.


Hvad er det værste ved at være lystekniker?
På Copenhell? Helt sikkert vejret!


Hvad er så det bedste ved det frivillige lysteknikerjob på Copenhell?
At kunne opleve en masse fede shows og få chancen for at være en del af showet.


Hvad er det fedeste lys, I har set til et show på Copenhell indtil videre?
Alanna: Møl! Jeg har ikke oplevet noget af den kaliber i et godt stykke tid.
Martin siger med et skævt smil: Møl…?


Det lyder virkeligt som om, I har det fedt hernede i lysteltet. Og så har I jo den fedeste udsigt til scenen. Man får næsten lyst til selv at lære at lave lys. Hvad kræver det for at blive lystekniker?
Alanna: Det kræver noget kreativitet, en smule galskab og en lille smule held.
Martin er ved at uddanne sig som lystekniker og lysdesigner. Det var lidt tilfældigt, at jeg selv gik den retning. Vi er her begge på Copenhell takket være Anni Kitmøller, der er chefen for lyset her på Pandæmonium.


Der har jeg nok alligevel lidt for meget galskab i kroppen til at følge med. Jeg siger mange tak for snakken og løber ud for at finde en god mosh og et fedt lysshow at slippe håret fri til.