De kom, the sword, de sejrede

-

The Sword, Lille Vega, København 2015

The Sword spillede i lørdags, i Lille Vega. Det amerikanske sludge metal band, tog det hele tilbagelænet og leverede en fantastisk koncert. Skal man smede et sværd, må metallet hverken bøje eller knække under processen og det var der ingen problemer med denne aften.

Inden jeg fik muligheden for at opleve The Sword, var min kendskab til bandet minimal. Nummeret ”Freya” var det eneste der ringede den velkendte huskeklokke når nogen har nævnt bandet The Sword. En sang som jeg personligt lærte at kende, i mine teenageår, gennem det (dengang) utroligt populære plastic guitar spil, Guitar Hero.

Men denne aften skulle ikke opleves foran fjernsynsskærmen, den skulle opleves i lille Vega’s mere intime, ja faktisk udsolgte rammer. Det er mig nu stadig en gåde hvorfor et band som The Sword, ikke er blevet for store til lille Vega? Med 5 albums i ryggen, har de efterhånden et solidt velopbygget bagkatalog. Men okay, hvis man kiggede sig omkring på de mange fremmødte, var det ikke just The Sword t-shirts der prydede folkemængdens kroppe. De er jo nærmest en form for underdogs i metal miljøet og det er virkelig ærgerligt.

Bandet kommer på scenen og ved første øjekast ligner de umiddelbart de pæne drenge i klassen. Forsanger J.D. Cronise og guitarist Kyle Shutt iført pæne tætsiddende skjorter og pæne bukser, som et par teenagere der har shoppet tøj med mor i forbindelse med en familiesammenkomst. Bassist Bryan Richie og trommebasker Santiago ligeledes tilbagelænet og casual påklædt. Havde jeg ikke set dem stå på scenen som bandet The Sword, havde jeg nok skudt på, at et par af dem lavede kontorarbejde og en af dem stod bag kassen, i en Shell kiosk.

Men læg det pæne visuelle udtryk til side for når først de slår de grynede guitarer an, trommerne brager afsted og bassen spiller op, glemmer man alt om pænt tøj, for så kommer deres tunge beskidte musikalske udtryk ud af højtalerne. Et udtryk der giver dig lyst til at være ballademageren og komme hjem til forældrene med mudderet, slidt tøj. Deres blanding af Heavy/Stoner metal bliver leveret til nærmest perfektion, der var ikke meget interaktion med publikum, men musikken fik lov til at tale for sig selv denne aften.

Stemningen var i top og The Sword tog alt stress og jag fra den ensformige daglige rutine og spillede det ene fede riff efter det andet, bl.a. med sangene ”High Country”, ”Tres Brujas”, ”Empty Temples” og den længe ventede ”Freya”, som peakede en i forvejen vild aften for mit vedkommende. Headbanging var i højsædet denne aften og for de rigtig energiske var der en velkendt mosh-pit midt på gulvet, i den proppede lille Vega.

The Sword leverede en fantastisk koncert. Skarp og præcis musikalsk levering gennem hele koncerten gjorde at det var en fornøjelse at være vidne til. De få ting jeg synes der manglede for at kunne give de sjældne 6 horn, var mere interaktion med publikum og til tider kunne forsanger J.D. Cronise’s stemme være svær at hører gennem den bragende høje musik. Men ikke desto mindre kan man roligt sige at det undervurderede band trak sværdet op af stenen og sejrede denne aften.

The Sword

The Sword, Lille Vega, København 2015 The Sword spillede i lørdags, i Lille Vega. Det amerikanske sludge metal band, tog det hele tilbagelænet og leverede en fantastisk koncert. Skal man smede et sværd, må metallet hverken bøje eller knække under processen og det var der...De kom, the sword, de sejrede