Den næste generation af headlinere

-

Anmeldelse af: Parkway Drive. Wacken, Harder Stage. 03. august 2019.

Vi ved alle, at mange af de klassiske headlinere er på vej ud. Til Wacken oplevede vi selv netop sådan en headliner, da Slayer sagde farvel til verdensomspændende turneer. Men på plakaten for Wacken Open Air 2019 var et ungt bandnavn, placeret side om side med Slayer på øverste række.

Det australske metalcore band Parkway Drive har kun eksisteret siden 2002, men de seks plader, de har udgivet i det relativt korte tidsrum, har været nok til at løfte dem til absolut stjernestatus. Hvis man var i tvivl inden, var det enorme menneskehav, som var samlet foran Harder lørdag aften, et klart bevis på, at Parkway Drive er værdige til at varetage headlinertjansen på en festival som Wacken.

Bandet entrerede på spektakulær vis med en gruppe maskerede statister, bærende på fakler, og hele entouragen kom til scenen gennem publikum. Scenen var fyldt til randen med lys, og det hele så vældig storslået ud. Ballet blev åbnet med de to åbningsnumre fra sidste års plade, Reverence, og publikum hoppede og råbte, som om det var sidste gang, de fik mulighed for det. Det var storslået, og specielt frontmand, Winston Thomas McCall, var chokeret over menneskemængden og dens reaktion. Næste punkt på dagsordenen var at introducere deres bassist, som sad i kørestol p.g.a. en knæskade. Efter at hans mor havde kørt ham ind på scenen, blev hun sendt ud for at crowdsurfe for første gang.

Det var definitionen på en stor produktion til en koncert. Både guitarister og bassisten i kørestol blev hejst højt i vejret i forbindelse med solostykker. Disse platforme blev senere brugt til at introducere en strygekvartet til sættet. Efter det klassiske ’sidste nummer’ blev scenen fyldt med ild, og de maskerede statister kom ind med deres fakler igen. Planlagte ekstranumre blev fyret af med spilleglæde, og McCall havde publikum i sin hule hånd, som han havde haft fra starten af. Da McCall under afslutningsnummeret, ”Bottom Feeder”, proklamerede, at dette var det bedste show, han nogensinde havde spillet, kvitterede publikum med en sidste energiudladelse. Titusindsvis af mennesker hoppede, moshede og løb rundt i circle pits, og glæden fra begge sider af barrieren var ikke til at tage fejl af.

Vi er vant til at se de gamle navne hyldet ind i store produktioner på de store scener; klassisk heavy metal, genredefinerende thrash metal eller legendarisk power metal. Men fremtiden er kommet, og Parkway Drive har vist, at de vil være med til at definere, hvordan den skal se ud. Koncerten føltes til tider en smule uvedkommende, fordi fokus var på produktionen rundt om bandet. Men det var ekstremt professionelt gennemført, og underholdningsværdien var stor. Jeg behøver ikke kunne lide metalcore for at kunne fortælle, at Parkway Drive er en af fremtidens store headlinere, og det beviste de her ved at spille en af de største og mest velbesøgte koncerter på årets Wacken Open Air.

Amanda Gaarsdal har lige nogle flere billeder til dig fra koncerten samt nogle stemningsbilleder fra Wacken Open Air 2019:

Parkway Drive

Anmeldelse af: Parkway Drive. Wacken, Harder Stage. 03. august 2019. Vi ved alle, at mange af de klassiske headlinere er på vej ud. Til Wacken oplevede vi selv netop sådan en headliner, da Slayer sagde farvel til verdensomspændende turneer. Men på plakaten for Wacken Open...Den næste generation af headlinere