Alice Cooper

Fremragende melodisk midnats-thrash

-

  • Kreator
4

Anmeldelse af: Kreator, Faster Stage, Wacken Open, Air 5/8-17.

Kreator havde taget den vildeste sceneopsætning, en sætliste med godt fokus på de nye plader og et show med masser af energi med til deres lukningskoncert på Faster-scenen på dette års Wacken Open Air.

(Foto: Wacken PR)

Det indiskutabelt største af de teutoniske thrashbands, Kreator, havde fået den ære og fornøjelse at skulle lukke Faster-scenen og var derved også det sidste band til at spille på de store scener. Sidst jeg så Kreator var på Copenhell tilbage i 2015, hvor de leverede intet mindre end en magtdemonstration! Derfor var forventningerne bestemt også høje i forbindelse med koncerten på Wacken. Sceneopsætningen, som Kreator havde taget med, var mildest talt imponerende. Det er muligvis den vildeste sceneopsætning, jeg nogensinde har set til en metalkoncert. Der var ikke sparet på noget! Der var det vildeste lysshow, et kæmpe stort kranie, der lyste ud af øjnene, og flere skærme, der viste fede visuals, som var godt forbundet med koncerten og musikken. Yderst imponerende!

Kreator er et band, der simpelthen bare spiller ualmindeligt godt hver eneste gang. Dette var min tredje koncert med de vrede venstreorienterede tyskere, og deres sammenspil bliver ved med at imponere. Desværre bliver sætlisterne ikke ved med at imponere på samme måde, som sammenspillet gør. Det er meget naturligt, at der er meget fokus på den seneste plade, når man er på turne for netop det album. Vi fik serveret halvdelen af det nye album Gods of Violence på Wacken Open Air samt tre sange fra pladen inden, Phantom Antichrist. De nyere sange er ganske gode, men bliver lidt for melodiske og til tider forudsigelige til min smag. Der mangler lidt den vildskab, som der var på f.eks. Flag of Hate EP’en samt Pleasure to Kill og Coma of Souls-pladerne. At vi måtte nøjes med en sang fra hver af de albums samt ingen fra EP’en, og derved ikke fik serveret klassikere som ’’Flag of Hate’’, ’’Choir of the Damned’’ eller ’’When the Sun Burns Red’’, var ærgerligt.

Lyden til Kreator var god, men en kende lav. Man følte aldrig rigtigt det spark i brystet, som man godt vil føle til en metalkoncert af denne kaliber. En thrashkoncert uden i hvert fald relativt høj volumen føles simpelthen bare forkert. Den lyd, der var, gik til gengæld klart igennem, var rigtigt flot og fyldt med nuancer.

Mille Petrozza er en dejlig frontmand især efter, at han er stoppet med at holde de uendeligt lange taler, som han havde en tendens til for en 10 år siden. Han formår at fange sit publikum på bedste vis. Desværre var det ikke rigtigt nok til at sætte gang i en sidste fest på Wacken, hvor luften på publikums ballon umiddelbart virkede til at være feset ud. Det kunne ses både på den mangelfulde energiudladning nede fra publikum og i endnu højere grad fordi, pladsen ikke engang var ¼ fyldt. Publikum var tydeligvis allerede taget ned i deres lejre eller taget afsted fra årets festival.

Showet var godt, uden på noget tidspunkt at nærme sig den imponerende magtdemonstration som deres koncert på Copenhell i sin tid var. Der var ikke så meget intensitet og vrede at spore i bandet, der ej heller udviste de den samme nærhed og entusiasme, som de ellers har for vane. Måske det hjælper Kreator at spille på de mindre scener?

Kreator leverede altså en glimrende koncert på Wacken på trods af et alt for lavt lydniveau og publikumstræthed. Sætlisten kunne godt have været federe, men da de er på turne for Gods of Violence, er det forståeligt, at der bliver spillet meget fra netop det album. Kreator har stadig ikke formået at skuffe med deres liveshow, der i højeste grad var godkendt. Koncerten på Wacken vil specielt blive husket for den enormt flotte og store sceneopsætning samt den gode brug deraf.

Del denne artikel

Seneste artikler

Populære kategorier