Alice Cooper

Glimrende britisk synth-pop

Anmeldelse af: Tears for Fear. Arena, Roskilde Festival. 03. juli 2019.

Det britiske band Tears For Fears åbnede Arena-scenen med stil på dette års Roskilde festival. Hovedfokus lå naturligvis på dansevenlig 80’er poprock med vokal-harmonier i front.

 

Foto: Anders Groos Mikkelsen

Arena-teltet er godt fyldt op, da Tears For Fears til enorm begejstring går på scenen. Fra start er lyden ikke helt så skarp, som man kunne håbe på, men lydmanden kommer heldigvis hurtigt efter det, således at publikum kan høre detaljerne i den velspillende synth-pop.

Bandet virker glædeligt overraskede over det store publikumsantal samt deres respons til selve musikken. Der bliver sunget for alle lungers fulde kræfter, når hitsene bliver skudt ud fra scenen. Særligt starter den gode fællessang på et nummer som “Mad World”, eller Tears For Fears glimrende cover af Radiohead klassikeren over dem alle: “Creep”. Hvorfor bandet vælger at spille dette nummer som et cover er mig uforstående, men det fungerer og leveres på glimrende vis.

Tears For Fears er ikke et særligt udadvendt band, i den forstand at de faktisk slet ikke snakker til publikum før til allersidst i koncerten. Til gengæld er bandet glimrende til at fange publikum under numrene, og få dem til at klappe, lave bølgen o.l.

Sammenspillet sidder altså rigtigt fedt på Arena i dag, hvor bassen leger, guitaren fænger, og synthen/keyboardet spiller den lede 80’er. Ligeledes er vokalerne langt henad vejen sublime, særligt når der synges med de mere blide vokaler. Ind imellem kaldes der på en mere råbende vokal, og denne sidder altså desværre ikke altid i skabet. Heldigvis er Tears For Fears’ force altså også de rene vokaler og harmonierne imellem disse, og dette fungerer i dag.

Til sidst i sættet får vi præsenteret hele bandet, før vi som afslutning får publikumspleaseren “Shout”, hvor der i høj grad skråles med på omkvædet. Tears For Fears har leveret en glimrende koncert med nogle små bump på vejen, hvilket dog ikke lod hverken dem eller publikum slå ud af kurs.

Roskilde festival er startet med manér.

 

Fotograf Anders Groos Mikkelsen har lige et par billeder mere til dig her:

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar
Indtast venligst dit navn her

REVIEW OVERVIEW

Tears for Fears

Discover

Latest

Eksplosioner sprænger euro-metal til atomer

Anmeldelse af: Amaranthe - "Manifest". Udgivet 02. oktober 2020 via Nuclear Blast.   Da Corona-virussen overtog vores verden i marts, måtte befolkningen lægges ned bag lukkede...

Devin Townsends empati smitter 

Anmeldelse af: Devin Townsend - Order Of Magnitude: Empath Live Volume 1. udgivet den 23. oktober 2020 via InsideOutMusic. Jeg kender ikke alt til Townsends...

Bersærk rammer solar plexus

Anmeldelse af: Bersærk - SOL. Udgives 23. oktober 2020 via Nordenvind Musikproduktion. Atomkraft? Nej tak. Bersærk? Ja tak! På albumcoveret på SOL står der med småt: “De...

Defecto driller deres lyttere

Anmeldelse af: Defecto - Duality. Udgivet 23. oktober 2020 via Black Lodge Records.  Fra “ekskluderet fjende” til “inkluderende dobbeltspil” Defectos første album, Excluded fra 2016, var...

Gammelt vand på nye flasker

Anmeldelse af: Behemoth - "And the Forests Dreams Eternally" genudgivelse. 18. september 2020. Via Metal Blade Records.   Nyt fra Behemoth? Nej, egentlig ikke. I denne...