Alice Cooper
Forside Anmeldelser Glimrende britisk synth-pop

Glimrende britisk synth-pop

Author

Date

Category


Anmeldelse af: Tears for Fear. Arena, Roskilde Festival. 03. juli 2019.

Det britiske band Tears For Fears åbnede Arena-scenen med stil på dette års Roskilde festival. Hovedfokus lå naturligvis på dansevenlig 80’er poprock med vokal-harmonier i front.

 

Foto: Anders Groos Mikkelsen

Arena-teltet er godt fyldt op, da Tears For Fears til enorm begejstring går på scenen. Fra start er lyden ikke helt så skarp, som man kunne håbe på, men lydmanden kommer heldigvis hurtigt efter det, således at publikum kan høre detaljerne i den velspillende synth-pop.

Bandet virker glædeligt overraskede over det store publikumsantal samt deres respons til selve musikken. Der bliver sunget for alle lungers fulde kræfter, når hitsene bliver skudt ud fra scenen. Særligt starter den gode fællessang på et nummer som “Mad World”, eller Tears For Fears glimrende cover af Radiohead klassikeren over dem alle: “Creep”. Hvorfor bandet vælger at spille dette nummer som et cover er mig uforstående, men det fungerer og leveres på glimrende vis.

Tears For Fears er ikke et særligt udadvendt band, i den forstand at de faktisk slet ikke snakker til publikum før til allersidst i koncerten. Til gengæld er bandet glimrende til at fange publikum under numrene, og få dem til at klappe, lave bølgen o.l.

Sammenspillet sidder altså rigtigt fedt på Arena i dag, hvor bassen leger, guitaren fænger, og synthen/keyboardet spiller den lede 80’er. Ligeledes er vokalerne langt henad vejen sublime, særligt når der synges med de mere blide vokaler. Ind imellem kaldes der på en mere råbende vokal, og denne sidder altså desværre ikke altid i skabet. Heldigvis er Tears For Fears’ force altså også de rene vokaler og harmonierne imellem disse, og dette fungerer i dag.

Til sidst i sættet får vi præsenteret hele bandet, før vi som afslutning får publikumspleaseren “Shout”, hvor der i høj grad skråles med på omkvædet. Tears For Fears har leveret en glimrende koncert med nogle små bump på vejen, hvilket dog ikke lod hverken dem eller publikum slå ud af kurs.

Roskilde festival er startet med manér.

 

Fotograf Anders Groos Mikkelsen har lige et par billeder mere til dig her:

Tears for Fears

Recent posts

Den eksemplariske selvbiografi

Anmeldelse af: Phil Collins - Ikke død endnu. 08. november 2017. Memoris. Phil Collins har kreeret en selvbiografi, som ville gøre en skolelærer glad efter...

Amerikaner-død med smæk på

Anmeldelse af: Misery Index. Pavillion, Roskilde Festival. 05. juli 2019. Amerikanske Misery Index delte så fint og rigeligt ud af tørre tæsk og fede riffs,...

Metallisk boyband med puls

Anmeldelse af: Bring Me the Horizon. Orange Scene, Roskilde Festival. 05. juli 2019. Bring Me The Horizon overraskede med en glimrende omgang metallisk boyband på...

Afdæmpet afrunding med Neil Young

Anmeldelse af: Neil Young + Promise of the Real. Blå Scene, Tinderbox. 29. juni 2019. Mange mennesker ventede spændt på den canadiske rocklegende Neil Young,...

Den store krig og den lidt mindre plade

Anmeldelse af: Sabaton - The Great War. Nuclear Blast. Udgivet 19. juli 2019. Jeg er ikke glad for at indrømme det, men det er svært...