Alice Cooper

Glimrende britisk synth-pop

-

Anmeldelse af: Tears for Fear. Arena, Roskilde Festival. 03. juli 2019.

Det britiske band Tears For Fears åbnede Arena-scenen med stil på dette års Roskilde festival. Hovedfokus lå naturligvis på dansevenlig 80’er poprock med vokal-harmonier i front.

 

Foto: Anders Groos Mikkelsen

Arena-teltet er godt fyldt op, da Tears For Fears til enorm begejstring går på scenen. Fra start er lyden ikke helt så skarp, som man kunne håbe på, men lydmanden kommer heldigvis hurtigt efter det, således at publikum kan høre detaljerne i den velspillende synth-pop.

Bandet virker glædeligt overraskede over det store publikumsantal samt deres respons til selve musikken. Der bliver sunget for alle lungers fulde kræfter, når hitsene bliver skudt ud fra scenen. Særligt starter den gode fællessang på et nummer som “Mad World”, eller Tears For Fears glimrende cover af Radiohead klassikeren over dem alle: “Creep”. Hvorfor bandet vælger at spille dette nummer som et cover er mig uforstående, men det fungerer og leveres på glimrende vis.

Tears For Fears er ikke et særligt udadvendt band, i den forstand at de faktisk slet ikke snakker til publikum før til allersidst i koncerten. Til gengæld er bandet glimrende til at fange publikum under numrene, og få dem til at klappe, lave bølgen o.l.

Sammenspillet sidder altså rigtigt fedt på Arena i dag, hvor bassen leger, guitaren fænger, og synthen/keyboardet spiller den lede 80’er. Ligeledes er vokalerne langt henad vejen sublime, særligt når der synges med de mere blide vokaler. Ind imellem kaldes der på en mere råbende vokal, og denne sidder altså desværre ikke altid i skabet. Heldigvis er Tears For Fears’ force altså også de rene vokaler og harmonierne imellem disse, og dette fungerer i dag.

Til sidst i sættet får vi præsenteret hele bandet, før vi som afslutning får publikumspleaseren “Shout”, hvor der i høj grad skråles med på omkvædet. Tears For Fears har leveret en glimrende koncert med nogle små bump på vejen, hvilket dog ikke lod hverken dem eller publikum slå ud af kurs.

Roskilde festival er startet med manér.

 

Fotograf Anders Groos Mikkelsen har lige et par billeder mere til dig her:

REVIEW OVERVIEW

Tears for Fears

Share this article

Recent posts

Mustasch er ikke just Albert Einstein 

Anmeldelse af: Mustasch - A Final Warning, Chapter One. Release d. 16. april 2021 via Tritonus Records.    Næst-sidste advarsel om en senere advarsel er lige...

Forbipasserede skud af oprørerne

Anmeldelse af: Justify Rebellion - "Drømmefanger". Udgivet af Palindromfilm 2. april 2021.  "Drømmefanger" er titlen på justify rebellions nye dokumentar - men kommer drømmen til...

APRILSNAR: Metal A Day bliver ikke til ‘Music A Day’

Vi tog (måske) fusen på dig! Den opmærksomme læser gættede nok, at gårsdagens nyhedshistorie om, at vi bliver til "Music A Day", var en aprilsnar. Vi...

Nephew – 25 år: En top 5 over deres “bedste” sange

Tillykke til Danmarks mest kendte nevø! I år er det 25 år siden, Nephew blev dannet af Kristian Riis, Søren Arnholt, Simon Kvamm og Jonas...

Metal A Day bliver til: Music A Day  

Renovering hos Metal A Day På grund af udskudte/aflyste koncerter og festivaler og udsatte albumudgivelser (grundet COVID-19) udvider vi vores repertoire af genrer til også...

Popular categories