Iggy Pop – NorthSide 2016

-

Anmeldelse af Iggy Pop, NorthSide 2016

Af: Bastian Reinholdt Madsen

Vi er kommet til en legende blandt nulevende mennesker. Manden kan kun beskrives som inkarneret rock’n’roll

Iggy Pop er et navn som de fleste, der hører rock, punk og metal, uden tvivl har stiftet bekendtskab med, specielt sammen med hans gamle band ’’The Stooges’’. Denne anmelder har mest af alt kendt Iggy Pop af navn, rygte og desværre kun en knivspids af hans musik inden denne koncert. Det er et meget stort “desværre”, for Iggy Pop koncerten på NorthSide var et forrygende rock/punk show.

Der blev trukket på klassiske hits som ’’The Passenger’’, ’’I Wanna Be Your Dog’’ og ’’Search And Destroy’’. Under det sidst nævnte nummer besluttede Iggy Pop sig ligeledes for, at han ikke ville synge hele sangen selv hvilket resulterede i, at han kravlede ned fra scenen og delte sangen med nogle kvinder, der stod på forreste række. Disse kvinder virkede uden tvivl til at have fået sig en oplevelse for livet.

De var desuden ikke de eneste, der havde en virkelig speciel oplevelse nede i Ådalen imens Iggy Pop spillede. Da det var ved at være sent på aftenen, begyndte manden med læderhuden at fryse og bad derefter crewet om en jakke. Dette tog sin tid og en trofast fan kastede sin trøje op til Iggy Pop, der med glæde bar denne trøje imens han og hans velspillende band lystigt spillede videre. Trøjen blev dog erstattet af en sort læderjakke senere i showet hvorefter trøjen så blev brugt som halstørklæde. Det forlød i øvrigt fra nyhederne dagen efter, at den ekstatiske unge mand havde fået sin trøje igen bagefter koncerten.

Under hele koncerten holdte bandet sig totalt i baggrunden og stjal aldrig noget fokus. De vidste tydeligvis godt, hvem der var legenden, hvem der skulle levere aftenens show og hvem, publikum først og fremmest var kommet for at bevidne. Der skal dog gives virkelig meget ros til bandet. De spillede sindssygt tight og lækkert igennem hele koncerten. Denne anmelder kunne ikke sætte en finger på backingbandet for Iggy Pop, det fungerede bare.

Sidst hen imod showet viste Iggy Pop sig som en lettere utålmodig og ivrig gammel rocker. Da bandet nåede slutningen af koncerten, ville Iggy Pop nemlig ikke stoppe og mente i sin store entusiasme, at bandet skulle ’’Keep on playing or I will fucking kill you!’’ imens han kastede sit mikrofonstativ tværs over scenen. Bandet, der i den tid nåede at få skifte deres instrumenter, var derefter klar til at lukke aftenen af.

Der var ingen tvivl hos denne anmelder om, at dette var en koncert som var blandt det helt specielle. Iggy Pop har i sandhed ikke opnået den kult- og legendestatus, som han har opnået ved at hvile på laurbærrene. Koncerten åbnede i hvert fald denne anmelders øjne for en legende, han desværre kun har hørt alt for lidt.

Iggy Pop

Anmeldelse af Iggy Pop, NorthSide 2016 Af: Bastian Reinholdt Madsen Vi er kommet til en legende blandt nulevende mennesker. Manden kan kun beskrives som inkarneret rock’n’roll Iggy Pop er et navn som de fleste, der hører rock, punk og metal, uden tvivl har stiftet bekendtskab med, specielt...Iggy Pop - NorthSide 2016