-

Anmeldelse af Embryo og Silver Phantom, Cafe Von Hatten, Randers d. 23/03-2024.

Det skulle vise sig at blive en aften med højt humør, da Embryo og Silver Phantom spillede på det nyligt genåbnede Cafe Von Hatten i Randers.

Billeder af Akemy Aoyama og Bastian Reinholdt Madsen

Silver Phantom

Silver Phantom, foto: Akemy Aoyama og Bastian Reinholdt Madsen

Aftenen starter ud med et for mit vedkommende stadig ukendt band i form af lokale Silver Phantom. Der er rigeligt af mikrofoner på scenen, men det er nu engang ikke en omgang bølle-thrash, vi skal ud i, selvom antallet af mikrofoner kunne få en til at tænke netop dette. Vi er nærmere ude i en god gammeldags omgang 80er-inspireret hard rock med masser af soli, og hvad der ellers hører sig til.

Det står hurtigt klart, at Silver Phantom består af nogle erfarne herrer. Sammenspillet er i hvert fald glimrende og stramt med sans for melodi og riffs. Bandet udstråler ligeledes godt med selvtillid, alt imens humøret og spilleglæde stråler ud af medlemmernes ansigter. Randrusianerne er glade for at være tilbage på deres stamsted i kælderen på Von Hatten Stræde og temperaturen stiger da også hurtigt til nærmest svimlende grader – en ting har spillestedet da bibeholdt siden renoveringen.

Gruppens sammenspil er som nævnt glimrende, men der er desværre også skår i glæden. Vokalerne er ikke altid helt skarpe især i forhold til harmonier, som ind imellem ligger lige skævt nok nede i den randrusianske kælder her til aften. Til gengæld er der god energi på bandet, der kommer godt rundt på den ellers ret lille scene, som Von Hatten nu engang har til rådighed. Der er god energi og masser af store armsving, hvilket betyder, at gruppen også allerede tidligt får gode dele af publikum op i gear. Særligt på de forreste rækker bliver der danset til den store guldmedalje. Der er en grund til, at temperaturen bliver, som den gør.

Silver Phantom spiller måske ikke verdens mest originale musik, men det lader heller ikke til at være gruppens vision. Her virker det i stedet til, at bandet har lysten og evnerne til at starte noget festligt op med deres publikum. Det bliver, uanset originalitet, til en glimrende start på aftenen, og der bliver sågar lige plads til et ekstranummer, efter publikum så godt som forlanger det, hvilket også resulterer i, at en fra publikum får en god swingom med bandet på scenen.

Embryo

Embryo
Embryo, Foto: Akemy Aoyama & Bastian Reinholdt Madsen

Aftenens hovednavn er et, jeg har stiftet bekendtskab med af flere omgange. Jeg vil næsten tro, at de er et af de danske bands, jeg efterhånden har set og anmeldt flest gange, ja, de er faktisk blevet anmeldt af undertegnede intet mindre end fem gange.

Denne gang er noget dog anderledes. Bandet har fået sig en ny guitarist i Johan ”fra 4sound” Overlade, og dette bliver undertegnedes første møde med selvsamme guitarist i forbindelse med Embryo. Gruppen lægger godt fra land, og publikum er med på løjerne fra begyndelsen. Nakkerne oppe på de første rækker bevæger sig i takt til den lækkert udførte stoner rock.

Forsanger, Jeppe Færch, er ikke bleg for at tale til sit publikum. De gode og sjove anekdoter står til tider i kø til publikums ofte ganske klare fornøjelse. Bandet er i god øjenhøjde med publikum, sådan som vi nu engang kender dem, og det spiller fremragende på bandets hjemmebane i kælderen på Von Hatten Stræde.

Gruppens sammenspil er upåklageligt og fungerer dejligt levende. Overlade passer rigtigt godt i bandet både stilmæssigt, men også i forhold til teknik og temperament. Energiniveauet virker passende i forhold til den stenede musik. Armbevægelserne er store, og bandet ved da helt klart, hvordan de skal levere en god gang rock. Bassist, Niels Thøgersen, nærmest fejer gulvet, når der bliver headbanget helt igennem, og generelt er energiniveauet på scenen fremragende, alt imens bandet lader til at have et godt overskud til at se deres publikum i øjnene.

En ting, som renoveringen af Cafe Von Hatten lader til at have hjulpet på, er lyden på spillestedet. Til tider glemmer man sågar helt, at man egentlig befinder sig i en kælder, og til metalkoncerter plejer akustikken konstant at påminde lytteren og beskueren om, at de nu engang står i en betonklædt kælder. Cafe Von Hatten har dog styr på lyden, som helt klart er i den gode ende her til aften. Man kan både høre og mærke musikken. Embryos lyd lander her til aften dejligt elegant imellem det grumsede og det polerede; et sted, hvor lige præcis denne genre nu engang har det bedst, særligt når man har så mange glimrende melodier, som aftenens hovednavn har.

Embryo lever op til forventningerne med en nærværende og velspillet koncert, bestående en solid omgang stoner, der til trods for tyngden ikke går på kompromis med den gode melodi. Cafe Von Hatten er tilbage, og hvilken bedre måde at vende tilbage til det fuldstændigt vidunderlige randrusianske spillested end en god svingom med de lokale helte?

Herunder følger et mindre galleri fra aftenens udskejelser. Billederne er taget af Akemy Aoyama og Bastian Reinholdt Madsen:

Silver Phantom, Foto: Akemy Aoyama & Bastian Reinholdt Madsen
Embryo

Silver Phantom
Embryo

Anmeldelse af Embryo og Silver Phantom, Cafe Von Hatten, Randers d. 23/03-2024. Det skulle vise sig at blive en aften med højt humør, da Embryo og Silver Phantom spillede på det nyligt genåbnede Cafe Von Hatten i Randers.   Billeder af Akemy Aoyama og Bastian Reinholdt Madsen   Silver...Tilbage til kælderen