Late night Rock

-

Jack in the Middle, Gimle Sound-TJEK 2016

Med masser af passion, spilleglæde og en enkelt øl-duel, gjorde upcoming bandet Jack in the Middle sit ypperste for at holde liv i det sidste publikum. Da bandet havde fået til opgave at lukke for Gimle SOUND-TJEK 2016 sidste weekend.

Spillestedet Gimle, i Roskilde, dannede igen i år rammer, for Gimle Sound-tjek festival. En tilbagevendende festival hvor nye, nøje udvalgte upcoming bands får lov til at spille, i håbet om at folk kan li’ hvad de hører og ikke mindst for de bands der spiller, at blive hørt. Roskilde-bandet Jack in the Middle, havde i år fået den herlige tjans, at lukke hele festen af, i de efterhånden hjemlige rammer.

Festen skulle afsluttes i ”Lokes Kælder” kl 00:30. Hvis du allerede nu tænker: ”Det var satme sent”. Så har du ganske ret. Det var heller ikke fordi kælderen var proppet med mennesker. Jeg tror der var omkring en 30-40 mennesker der stadig holdte ud i denne sene nattetime, for at høre en god omgang solid rock. Selv kom jeg også direkte fra en 8 timers lang arbejdsdag, i håb om at musikken kunne få mig på bedre tanker.

Men hvis jeg havde det sådan, så turde jeg ikke tænke på hvordan de andre publikummer havde det og ikke mindst, hvordan ville Jack in the Middle ville tage imod den opgave at skulle skabe energi nok, til stadig at have publikum med. Altså var det ikke bare en koncert, men lidt af en opgave bandet var blevet tildelt.

Bandet sætter i gang med ”Woman” og ”The Fix” og allerede her kommer den blues-inspireret rock, som bandet spiller, til sin ret. En god blanding mellem AC/DC og Led Zeppelin. Damernes ven ”Nobody But You” med en guitar solo fra forsangeren Thor, som ikke bare skal høres men som skal føles let og elegant ind i øregangen og med en lille tromme-seance fra energibomben Funder bag trommerne.

Herefter får vi ”She’s a Killer” og ”Been Out Rolling” sidstnævnte sang får mig til at glemme den 8 timers arbejdsdag. Lige præcis det jeg havde brug for. At kunne lægge arbejdet på hylden og nyde musikken fra bandet. Sebastian viser gentagne gange at han er rytmeguitarist med stort R. Jeg mindes ikke jeg kan huske han står stille på noget tidspunkt og Mathias på bassen udfylder de tomme pladser på scenen, imens han har bassen i sin hule hånd.

Jack in the Middle finder overskud nok til et lille alkoholisk indbræk, nemlig en klassisk øl-duel. Forsanger Thor hiver 2 fra publikum på scenen og reglerne er simple, bund øllen hurtigst og man kan vinde Jack in the Middle’s debut album ”Swing and a miss”, på vinyl selvfølgelig. (anmeldelse af albummet kan findes her)

Efter den lille drikke seance og fælles skål, bliver der skruet gevaldigt op for tempoet med numrene ”I won’t stop”, ”Loves like a devil”, som er mere af den forbandede hurtige, dejlige rock. Lige efter vi får nummeret “Please” som er et forholdsvist nyt nummer med et frækt jazzet beat og en tekst der er mindst lige så fræk og rå. Til sidst får vi en efterhånden personlig favorit og publikums pleaser, ekstra nummeret ”boogie blues”.

Jack in the Middle leveret en god og positiv oplevelse til Gimle Sound-Tjek. På trods af det sene tidspunkt, gjorde bandet alt hvad de kunne, for at sprede glæde og energi til at små træt publikum. Men man kunne også godt mærke at bandet var ved at nå et minus punkt på trætheds-skalaen, da koncerten lakkede mod de sidste par numre. Hvilket var ærgerligt på denne aften, for man kunne se at passionen og viljen til at spille, skinner igennem udadtil. Sangene blev dog stadig leveret godt, på trods af nogle små fejl hist og her og der var kommet mere kød på diverse guitarsoli’. Lige til sidst for at citere en kvinde som stod lige bag mig: ”De blir’ da bare bedre for hver gang”, og efter at have set Jack in the Middle et par gange før, kan jeg kun være enig i det statement.