The American Way!

-

• Sacred Reich
3.5

Anmeldelse af: Sacred Reich, Headbanger Stage, Wacken Open Air d. 4/8-17

Sacred Reich skulle levere en glimrende thrashkoncert på Headbanger-scenen på dette års Wacken Open Air. Med et fokus på 30 års jubilæet for debutalbummet, Ignorance, var der lagt i kedlerne til klassisk 80’er pit!

(Foto: Wacken PR, ikke Sacred Reich)

Sacred Reich var taget den lange vej fra Phoenix i USA for at tilbringe deres aften sammen med det metalelskende publikum på Wacken Open Air. Egentlig er de jo på tour, men det andet lyder jo bare bedre. Touren var en fejring af bandets debutalbum, Ignorance, som i 2017 har intet mindre end 30 års jubilæum! 30 år med en overset perle af en thrash metal-skive, skulle naturligvis fejres med maner, og derfor var Sacred Reich altså klar til at smadre de hurtige riffs ud fra Headbanger-scenen på Wacken Open Air.

Der blev lagt hårdt fra start med det mesterlige titelnummer fra debutpladen, ’’Ignorance’’. Sacred Reich har aldrig været blandt toppen af thrash metal, hvilket er besynderligt, da deres musik i den grad holder, er tilnærmelsesvist lyttervenligt og er mere unikt, end mange andre thrashbands kan boltre sig med. Lyden til koncerten kunne godt have brugt en anelse mere bund, men var egentlig overordnet set ganske fin. Man kunne høre detaljerne i guitarriffsne, hvilket ikke altid er lige let i en genre, hvor fart er så en essentiel del af præmissen. Vokalen stod dejligt tydeligt og skar godt igennem. Phil Rind har en helt speciel vokal, som komplimenterer det musikalske glimrende.

Man kunne desværre godt mærke, at bandet er blevet ældre i forhold til deres performance. Der var ikke den fandenivoldskhed, som jeg ellers forbinder med Sacred Reich. Det kan man dog vel heller ikke forvente af et band, der har over 30 år på bagen, kan man? Der kunne dog godt have været lidt mere bevægelse både på scenen og hos publikum, hvor en stor del slet ikke var tilfredse med, at de var endt i moshpitten. Det er som om, at nogle mennesker bliver lige overrasket hver gang, de stiller sig 3-4 rækker fra hegnet, over, at det netop er her, der kommer en moshpit. Man skulle tro at, folk snart havde lært det? Bandet fik desværre ikke publikum ordentligt med, hvilket resulterede i, at festen aldrig kom helt op at køre.

Der blev ellers bedt om 80’er moshing fra scenen, men denne lod vente på sig. Detm jeg oplevede, var i hvert fald ikke i nærheden af, hvad jeg har kunnet se på videoer fra 80’erne. Det sagt, så var der nu alligevel rigelig gang i den under klassikere som ’’Independent’’, ’’The American Way’’ og den perfekte thrashafslutter ’’Surf Nicaragua’’. Desværre var det bare som om, at koncerten aldrig rigtigt nåede op i det gear, som man godt ville have haft, at en thrash metal-koncert befandt sig i. På trods af dette gjorde Sacred Reich sig godt på Wacken Open Air.