The Dillinger Escape Plan Aarhus – liveanmeldelse

-

Anmeldelse af: The Dillinger Escape Plan, 01. feb, 2017, VoxHall, Aarhus

Dillinger Escape Plan viste Aarhus, hvor mathcore-skabet skulle stå med en imponerende opvisning af det skæve og aggressive

Smadder på en onsdag aften i Aarhus? Ja, det kan måske lyde bizart, men ikke desto mindre, var dette, hvad der skulle foregå på VoxHall i Aarhus, hvor Dillinger Escape Plan gav deres, sandsynligvis, sidste visit i Smilets by. Med sig som support denne aften havde de fået det københavnske band ’’Tvivler’’ med. Desværre nåede jeg ikke at fange dem, da koncerten startede alt for tidligt i forhold til, hvordan det kan gå når man har et arbejde.

(du kan læse om bandets opvisning HER i Odense dagen før. red)

The Dillinger Escape Plan er helt ærligt et band, som jeg personligt aldrig nogensinde har brudt mig om. Det skulle dog ikke betyde, at jeg ikke ville give dem en chance i et livemiljø, da man jo har hørt historier om, hvordan deres koncerter forløber. Dette betød i midlertidigt også, at forventningerne var høje.

Da bandet kommer på efter et lille stykke tid med noget stemnings-ambience, lykkedes det dem at blænde samtlige publikummer i et konstant strobelys. Introen var rent ud sagt en epileptikers værste mareridt. Det var dog pisse sejt og fungerede virkelig fedt med det helt enorme energiniveau og de store bevægelse, som Dillinger Escape Plan indiskutabelt besidder. Hold da kæft, hvor var der smæk på! Dette gjaldt både i forhold til musikken, men især også deres måde at formidle den på. Der var ikke et øjeblik, hvor bandet formåede at stå stille, i hvert fald ikke før, de engang midt i sættet gik over til at spille et par ballader.

Man kunne tydeligt mærke, at det her var et band, der var i topform! De forsøgte i den grad at få VoxHall helt op at koge. Det lykkedes dog desværre aldrig helt at få publikum med på den. Om det var den klassiske onsdagstræthed, eller om det simpelthen var fordi, publikum ikke fangede musikken på den måde, som bandet havde tiltænkt, ved jeg desværre ikke. Der var bestemt moshpit igennem store dele af koncerten, men det var lidt en halv-tam oplevelse, og man følte hele vejen, at bandet fortjente mere, end hvad publikummet gav dem.

På trods af at koncerten fra bandets side mest af alt vil kunne kategoriseres som en magtdemonstration, var der desværre nogle elementer, som trak koncerten lidt ned i niveau. Det første må siges at være det førnævnte publikum, der slet ikke virkede engageret til at smadre igennem. En anden ting var, at lyden ind imellem var ekstremt mudret, og man derfor ikke kunne få alle detaljerne fra deres ellers ekstremt tighte sammenspil med. Dette var specielt af en eller anden mystisk grund under deres mere stille numre og stille passager. Man kunne simpelthen ikke høre ret meget af, hvad der egentlig foregik, og det er sgu synd, når man har at gøre med et band, der spiller så godt. Det skal dog siges, at lydproblemerne ikke var konstante, men de opstod inde imellem som et midlertidigt problem. Noget helt tredje var, at forsangeren, Greg Pucatio, ikke virkede til at være i sit es, når det kom til cleanvokal. Det var bare lidt for meget ved siden af, til at det kunne passe med sådan en cleanvokal. Det trækker sgu desværre ned.

Alt i alt gjorde The Dillinger Escape Plan alt, hvad de kunne, for at rive Aarhus et nyt røvhul og derved få sagt farvel med et brag. Desværre lykkedes det ikke helt, de fik nærmere revet Aarhus en ny fisse. Kom med i kampen publikum. Koncerten var uden tvivl en af de aboslut bedste core-koncerter, som denne anmelder har oplevet, og derfor er jeg også svært ked af, at jeg faktisk ikke er kommet ind på det band før nu.The  Dillinger Escape Plan spiller på Pumpehuset den 9. februar, hvor vi ligeledes vil have en anmelder tilstede. Der meldes om, at der kun er få billetter tilbage til koncerten, så det kan anbefales at få købt hurtigst muligt, så man kan nå at sige farvel til The Dillinger Escape Plan. De er helt klart værd at opleve!

Her er et par billeder fra Kim Stenkopf/Heartmatter Artworks fra aftenen:

The Dillinger Escape Plan

Anmeldelse af: The Dillinger Escape Plan, 01. feb, 2017, VoxHall, Aarhus Dillinger Escape Plan viste Aarhus, hvor mathcore-skabet skulle stå med en imponerende opvisning af det skæve og aggressive Smadder på en onsdag aften i Aarhus? Ja, det kan måske lyde bizart, men ikke desto mindre,...The Dillinger Escape Plan Aarhus - liveanmeldelse