Avantgardistisk magtdemonstration

-

Anmeldelse af Thy Catafalque og THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID. Spillestedet Stengade, København d. 06/04-2024.

En magtdemonstration var intet mindre end, hvad ungarske Thy Catafalque leverede, da projektet for første gang var i Danmark på spillestedet Stengade.

THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID

The Answer Lies In The Black Void, Foto: Akemy Aoyama & Bastian Reinholdt Madsen

Aftenens åbner (eller special guest, som der står på plakaten) er halvt fra Ungarn og halvt fra Holland. Projektet med det mundrette navn THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID er et to-mandsprojekt, hvor musikken bliver skrevet af hollandske Jason Köhnen (som har taget bassen på sine skuldre her til aften), imens vokalerne smukt leveres af ungarske Martina Horváth, som også vil være at finde på scenen under Thy Catafalques koncert senere på aftenen.

Aftenens første navn bevæger sig i den tunge, men alligevel melodisk smukke doommetal. Atmosfæren er i højsædet, og Horváths vokal skinner fra start som et lys i mørket denne aften på Nørrebro. Musikken buldrer dybt igennem på det lille spillested, og publikum bevæger sig tættere og tættere på scenen. Faktisk er fremmødet overvældende allerede til aftenens første navn, der ganske fortjent har hevet en del af aftenens fremmøde ind på spillestedet i god tid.

Det fornemmes, at mange formentlig er godt tilfredse med at møde tidligt op, for THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID har publikum godt med sig, til trods for at de ikke just har det mest energiske sceneshow. I stedet er showet, særligt i kraft af at Horváth er mere dramaturgisk anlagt med bevægende fagter og et mere introvert udtryk. Hovedmand, Köhnen, giver den lidt mere gas, således at vi får serveret en god blanding imellem det teatralske, det ekspressive og ligeledes det introverte.

Jeg kendte ikke THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID på forhånd, men deres atmosfæriske doom vækker alligevel associationer til bands som portugisiske Sinistro, der dog bevæger sig en anelse mere ovre i post, end hvad aftenens åbner er.

Det ungarske/hollandske band formår at levere en afsindigt god opvarmning, hvor tyngden, skønheden og det gode sammenspil er gået hånd i hånd med et veludført og enormt fungerende show. Gruppen har utvivlsomt vundet sig fans her til aften. De har i hvert fald vundet mig.

Thy Catafalque

Thy Catafalque, Foto: Akemy Aoyama & Bastian Reinholdt Madsen

Sidste år havde jeg den udsøgte fornøjelse at anmelde Thy Catafalques seneste udgivelse, Alföld, som mildest talt blæste mig godt og grundigt bagover med sit dystre og voldsomme, men alligevel enormt dynamiske og varierede udtryk. Faktisk blæste det mig så meget bagover, at jeg efter endt anmeldelse straks lagde en forudbestilling på albummet, der som følge har haft et rigt liv på pladespilleren.

Gruppen, eller velsagtens mere korrekt projektet, bevæger sig enormt meget rundt imellem forskellige genrekonventioner såsom f.eks. Black Metal, Dødsmetal, Folkemusik og lignende, men der også drages inspirationer fra mere elektroniske genrer. Thy Catafalques musik kan bedst beskrives som en god sammenkogt ret, der rigtigt er mere end summen af dens ingredienser. Hver ingrediens fungerer fint for sig, men her smelter det sammen til en lækker smagsoplevelse. Jovist, det er da avantgarde metal, men det er helt klart i den ende af skalaen, der er lettere at sluge. I hvert fald hvis man godt kan lide ekstremmetal.

Projektet er på sin første Europaturné, hvilket i og for sig er vildt nok, da Thy Catafalque har eksisteret siden 1998. I kraft af at bandet er et enmandsprojekt fra Tamás Kátai, giver det lidt bedre mening, at det har taget så langt tid. Med sig har Kátai et ensemble, der mildest talt imponerer i både deres sammenspil og optræden. Ikke helt ulig de forskellige vokalister (ja, der er faktisk mange), som er med her til aften, der så absolut gør det fortrinligt.

Med så mange medlemmer og ikke mindst udskiftninger på scenen kan man godt blive bekymret for, hvor smooth dette kan tackles, især på et så småt spillested, hvor der kun er adgang til scenen fra den ene side. Denne frygt bliver igennem aftenens seancer bragt til skamme af et band, der virkelig formår at få showet til at glide.

Glide gør det også i den grad, og de forskellige medlemmer, der er med på denne jomfruturné, spiller med både stor energi og overskud. Der er godt gang i den på scenen også for aftenens hovedperson, Katái, der bevæger sig energisk rundt på scenen, samtidig med at der bliver headbanget igennem. Pulsen er til at mærke i musikken og dens fremførelse. Gruppens liveenergi og performance passer ligeledes godt til den alsidige musik, uanset hvilken eller hvilke sangere der står på scenen. Udtrykket sidder der.

Vi kommer godt rundt i Thy Catafalques diskografi, hvor vi bliver præsenteret for lidt fra hver udgivelse. Vi får bl.a. tre fra seneste Alföld, hvilket på sin vis ikke er mange, da det trods alt er den seneste udgivelse. Det giver dog mening, at der bliver spredt lidt mere ud i diskografien, særligt når nu det er den første EU-turné nogensinde. Så ville det måske være synd at fokusere for meget på et album. Endnu et højdepunkt, hvor særligt vokalharmonien imellem de to kvindelige vokaler sidder skarpt, er under det Folk-blackede nummer Sirály.

Thy Catafalque leverer mildest talt en magtdemonstration i avantgardistisk ekstremmetal på Spillestedet Stengade her til aften. Med en god sætliste, en lækker performance og et så godt som tryllebundet publikum må man sige, at projektets første show i Danmark har været en bragende succes. Til de, der ikke har været til stede, må vi blot håbe, at dette bliver noget, vi kan opleve igen, for Thy Catafalque har været en unik oplevelse.

Herunder kan du nyde et galleri fra aftenen taget af Akemy Aoyama og Bastian Reinholdt Madsen:

The Answer Lies In The Black Void
The Answer Lies In The Black Void
The Answer Lies In The Black Void
The Answer Lies In The Black Void
The Answer Lies In The Black Void
The Answer Lies In The Black Void
The Answer Lies In The Black Void
The Answer Lies In The Black Void
The Answer Lies In The Black Void
Thy Catafalque
Thy Catafalque
Thy Catafalque
Thy Catafalque
Thy Catafalque
Thy Catafalque
Thy Catafalque
Thy Catafalque
Thy Catafalque
Thy Catafalque
Thy Catafalque

The Answer Lies In The Black Void
Thy Catafalque

Anmeldelse af Thy Catafalque og THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID. Spillestedet Stengade, København d. 06/04-2024. En magtdemonstration var intet mindre end, hvad ungarske Thy Catafalque leverede, da projektet for første gang var i Danmark på spillestedet Stengade.   THE ANSWER LIES IN THE BLACK VOID Aftenens...Avantgardistisk magtdemonstration