Dark Funeral – liveanmeldelse

-

Anmeldelse af: Dark Funeral m.f., VoxHall, 12. oktober 2016

Efteråret lurer efter en lang sommer, og det skal naturligvis sparkes i gang på VoxHall med en god omgang blandet Black Metal

Af: Bastian Reinholdt Madsen

Spillestedet VoxHall havde nemlig fået fat i en lækker pakke af bands med Dark Funeral, Krisiun og Deserted Fear, hvor sidstnævnte desværre måtte aflyse hele touren. Som erstatning havde arrangørerne fået smidt danske Satanic Assault Division ind.

Satanic Assault Division

Aftenen startede således ud med Satanic Assault Division, som spiller en god omgang black thrash. Der var altså tændt op for en hurtig omgang smadder til at varme nakken op nede på Voxhall. Desværre var fremmødet ikke synderligt imponerende – det lod dog ikke til at gå udover bandets gejst, som virkelig var i top. Specielt gav guitaristen Jardén Schlesinger og forsanger Haxen den virkelig godt gas på scenen, en sand fornøjelse at se musikere, der giver sig så meget for et voldsomt og velfungerende sceneshow.

Desværre virkede den musikalske side af bandet ikke så godt denne aften som de tidligere gange, hvor jeg har oplevet dem. Det føltes en kende utight løbende igennem sættet, hvilket virkelig er ærgerligt med så hurtig musik. Hvis det skal gå hurtigt, skal det også være stramt, ellers ryger en god del af pointen med fart. Desværre var der også en ret dårlig lyd under deres koncert, hvilket desværre gik udover den generelle opfattelse af koncerten.

Krisiun

Efter en kort tur ud efter en øl var det tid til at blive smadret igennem af en hård omgang dødsmetal. Dette var et band, jeg kun havde hørt omtalt og egentlig aldrig fået tjekket ud. Det satser jeg på at den her aften har ændret på, for imponerende det var Krisiun i den grad. Deres sæt var generelt usædvanligt stramt og utroligt velfungerende, specielt når man tænker på, at de spillede med kun en guitarist – den går normalt ikke indenfor deres genre. Dette virkede netop, fordi bandet tilsyneladende har sig en vanvittigt velspillende og kreativ guitarist, hvis spillestil mest af alt minder om en blanding imellem Zakk Wylde, Dimebag Darrell og Jeff Loomis. Der var altså i hvert fald guitarporno for alle pengene i forbindelse med Krisiuns sæt på Voxhall denne kolde onsdag aften.

Lyden var heldigvis mere med Krisiun end den tidligere havde været med Satanic Assault Division, hvilket resulterede i at flere mennesker bevægede sig tættere på scenen og begyndte at bevæge deres nakkemuskler.

Desværre bliver Krisiun en anelse ensformigt igennem et længere sæt, specielt fordi vokalen ikke er synderligt varierende. Der er tale om en meget standard form for old school dødsmetal-vokal, der ikke rigtigt virker, som om at den bliver udfordret. Lidt mere variation og så ville Krisiun uden tvivl være iblandt toppen indenfor dødsmetal.

Sidst i sættet blev der også tid til at spille et, desværre halv fesent, cover af “Ace Of Spades” fra Motörhead. For en gangs skyld virkede det som om, at guitaren ikke rigtigt var spot on i løbet af deres show, hvilket var ærgerligt, da det tog pulsen ud af det klassiske nummer.

Dark Funeral

Som rosinen i pølseenden var det blevet tid til at få tæsket sine øregange med en ond omgang svensk black metal. Desværre virkede bandet til at køre lidt sløvt til den, der var i hvert fald en fornemmelse af autopilot, der gik igen igennem størstedelen af sættet for denne anmelder. På trods af en imponerende sceneopsætning med kæmpe store omvendte kors i fronten af scenen var det som om det ikke rigtigt lykkedes Dark Funeral at komme udover scenekanten ordentligt før sidst i sættet.

Desværre kan det samme siges om lyden under deres koncert, som ikke rigtig fungerede ordentligt. Der var en del deciderede udfald med den ene guitar, hvor det var som om, at alt lyd simpelthen forsvandt. Desuden var der generelle lydproblemer med guitaristernes lydstyrke igennem hele koncerten. I starten var den ene guitar for høj i forhold til den anden, hvilket var træls når det var lead guitaren, der var for lav. Senere stod det så omvendt, hvor rytmeguitaren ligesom forsvandt i lydbilledet. Desuden virkede det som om, at vokalen lå lige langt fremme i mixet. Trommelyden var generelt ikke specielt fed i løbet af nogle af koncerterne, specielt under Dark Funeral og Satanic Assault Division lød stortrommen, som hvis man slog til et stykke fersk kylling, simpelthen ikke godt nok.

Da vi så nåede til slutningen af sættet med Dark Funeral, var det som om, at bandet besluttede sig for at vise deres totale engagement. Da de nåede til at skulle spille den fremragende sang ’’My Funeral’’, begyndte der ligesom at blive livet lidt op på scenen. Det blev efterfulgt af en parade af ekstranumre, der blandt andet talte det fremragende ’’Nail Them to the Cross’’. Det føltes pludselig som om, at man under de sidste 3-4 sange stod overfor et helt andet og langt mere tændt band. Størstedelen af lydproblemerne var heldigvis også blevet fikset i løbet af koncerten, hvilket resulterede i, at vi fik en fed afslutning på en god aften med mørkere metal.

Satanic Assault Division
Krisiun
Dark Funeral

Anmeldelse af: Dark Funeral m.f., VoxHall, 12. oktober 2016 Efteråret lurer efter en lang sommer, og det skal naturligvis sparkes i gang på VoxHall med en god omgang blandet Black Metal Af: Bastian Reinholdt Madsen Spillestedet VoxHall havde nemlig fået fat i en lækker pakke af bands...Dark Funeral - liveanmeldelse