Fra gravkammer til fest

-

• Tainted Lady
  • Maiden Aalborg
4

Anmeldelse af: Tainted Lady + Maiden Aalborg. Fængslet, Horsens. 25. maj.

Torsdag den 25. maj også kaldet Kristi himmelfartsdag var jeg, som cirka 35.000 andre taget til Horsens for at opleve Rammstein spille og lege med ild. Jeg havde allieret mig med min søster, som bor fire minutters gang fra indgangen til Fængslet, så jeg havde alle muligheder for at få hele torsdagen med til trods for min lange rejse fra Solskinsøen. Jeg havde taget en gammel kammerat med på turen, som stødte til i Valby tidligt onsdag aften, og afsted var vi…

Med Rammstein i kikkertsigte, som det lå mange timer væk, gik vi hjemmefra 10.45, så vi kunne komme tidligt ind til Horsens State Prison Motorcycle Festival og nyde det gode vejr med en kop øl. Der stod ikke mange foran os i køen og ventede på, de åbnede portene kl 11.00, da vi havde gået den knap fire minutter korte tur. Første bar kom til syne, og vi skulle da lige have den første øl, som vi nød ved de opstillede højborde omkring baren. Vi blev enige om at gå ind tur rundt og kigge på de endnu få motorcykler, der stod til udstilling, samt hvad de forskellige madboder kunne tilbyde, for vi vidste, der nok skulle noget fast føde til også.

Da der ikke endnu ikke var så mange mennesker, så var det faktisk en meget hurtig tur rundt, og vi snakkede om, at vi måske lige skulle smutte ind og kigge til Prison Ink. Valget blev dog til biksemad først med en fadøl til, som vi spiste nede ved teltscenen, hvor vi kunne høre lydprøven fra et af dagens bands. Det endte med, at vi blev siddende og nød endnu en øl, mens vi ventede på, at første band gik på scenen.

Tainted Lady
Jeg kiggede ikke særligt meget på klokken denne dag, men den var ikke meget mere end 13.30, da de fem gutter fra det Kolding-baseret band Tainted Lady gik på scenen. De havde ikke de bedste vilkår med tanke på det meget sparsomt fremmødte publikum, og til at starte med skulle de nok have haft lånt mit kikkertsigte for at finde dem. Under første nummer rykkede vi fra solen og ind i teltet for bedre at kunne se dem og skærme os selv lidt fra at blive røde og ikke mindst, kom vi et par skridt nærmere ølhanen.

Som sagt, så havde Tainted Lady den svære tjans at starte en dag for et ikkeeksisterende publikum, men de gjorde, hvad de kunne for at få vækket os fra de døde og ført os ud ad gravkammeret. Specielt forsanger Michael Catton og guitarist Anders Frank prøvede at peppe folk op, men det var svært at holde ved til trods for den gode melodiske rock, de leverede. Men som sagt, så er det også svært at få folk med, når man sidder ned i et øltelt tidligt på dagen. og der kun er omkring 20 mennesker.

Det blev dog bedre og bedre undervejs, og Tainted Lady gav ikke op på noget tidspunkt men fortsatte ufortrødent med stor energi på scenen, og man kunne se, at de havde en fest trods alt. Det var med guitarfaces fra Anders Frank under hans solis, der var lidt headbangin’ side om side fra de fire stående medlemmer. Tainted Lady spiller med en god energi, de har gode melodier, der var en superfed twinlead mellem Anders Frank og Jonatan Shoshan i et af de sidste numre samt numre, hvor Jonatan Shoshan havde den akustiske guitar fremme, alt i alt en god oplevelse til trods for, at det var svært at få vækket og samlet det sparsomme opmøde, som vel endte op på den gode side af 50 uden at være prangende, hvilket var ærgerligt for Tainted Lady, som gjorde, hvad de kunne for at promovere deres nye album, der skulle udgives dagen efter.

Her er en lille teaser fra deres nye album:

Line Up:

Michael Catton // Vocals
Jonatan Shoshan // Guitars
Anders Frank // Guitars
Daniel Bach // Bass
Fred Over // Drums

Maiden Aalborg
Kan jeg lide Iron Maiden ? Ja, det kan jeg godt, men jeg havde lidt en ambivalent følelse over at skulle se et coverband fremføre deres sange, for hvad nu hvis, det ikke var tilfredsstillende? Så ville festen forsvinde. Jeg har aldrig gjort det så meget i coverbands, men Maiden Aalborg skulle forsøge at overbevise mig, at jeg sagtens fremadrettet kunne opsøge disse bands i mangel af originalerne.

Iført min nyerhvervede Artillery “When Death Comes”-t-shirt sad jeg og fik en tiltrængt øl med min kammerat, mens teltet langsomt blev mere og mere besøgt. Blandt publikum tropper en gut ved navn Kim op og vil komplementere min t-shirt, da han er kæmpe Artillery-fan. Han har sin kammerat René med, og de spørger, om de må sætte sig. Det må de da hjertens gerne, da som alle ved, at metalfolket altid har plads til en mere. De byder straks på en øl, og snakken går lidt frem og tilbage på Artillery, som jeg lige har haft som gæster på Solskinsøen. Vi kommer så ind på Iron Maiden og Maiden Aalborg, hvortil min kammerat og jeg selv er lidt, ja, ja lad os nu lige se, hvad Aalborg byder på, men Kim og René forsikrer os om, at det nok skal blive godt.

Kl.14.45 lyder de første Iron Maiden-riffs fra scenen, og teltet bliver hurtigt fyldt op, der bliver spillet det ene fede Maiden-nummer efter det andet, og selvom langt de fleste publikummer sidder ned, så kommer der hurtigt en feststemning uden lige. Folk skåler og skråler med på velkendte numre som “The Number of the Beast”, “Hallowed Be Thy Name”, “Wasted Years”, “Run To the Hills”, osv, osv…

Det er ikke bare fede sange, de er også fremført med snilde og perfektion, som havde det været Maiden selv. Men det er jo Maiden selv, det er bare dem fra Aalborg! Selvfølgelig er Mikkel Sandager ikke Bruce Dickinson, men for helvede da også en fed vokal, han leverer. Kasper Molin på bassen gør Steve Harris en stor ære med sin fremtoning og fremføring af Maidens-numre. Der er bygget et lille højpodie op i det ene hjørne, som Mikkel indtager som en anden Bruce Dickinson væbnet med Union Jack i den ene hånd og mikrofon i den anden, alt imens de tre strengeviturioser stiller sig samlet og giver lidt lir ud til publikum, akkurat som originalerne fra England gør det.

Der er metal, der er øl, der er fest i det nu fyldte telt, og man kan se, at folk også står udenfor i solen og nyder musikken, som en fremragende lydmand får leveret på smukkeste vis til trods for, vi er i et telt, som sender tankerne hen på et kræmmermarked. Det eneste, der mangler, er, at de spiller en time mere, for hold nu kæft, hvor var det godt! Jeg er nu blevet overbevist om, at coverbands, som virkelig lægger energi og tid i det, kan gøre det så fremragende, så man ikke sidder og begræder, at det ikke er originalerne. 1000 Tak til Maiden Aalborg for at åbne mine øjne.

Her er et videoklip fra Konfus: https://www.facebook.com/maidenaalborg/videos/504609709678371/

Line Up:

Vokal – Mikkel Sandager
Guitar – Andreas O’Carroll
Guitar – Casper Skafte
Bas – Kasper Molin
Trommer – Morten Sandager

Festen i teltet fortsatte flere timer med Renés telefon tilkoblet mixerpulten, da vi var blevet tvangsfodret med Enriqe Egleias og dets lige de første 30 minutter efter Maiden Aalborg. Men alle fester slutter vel på et tidspunkt, og da klokken blev 20.40 bevægede vi os, et par venner rigere og punge fatigere fra teltet og Bar 16 mod Rammstein.

Anmeldelsen af Rammstein kan du læse HER.