Muse, Forum 08-06-2016

Der var udsolgt i Forum, onsdag d. 8 juni, da Muse bragte deres storladen stadionrock og kæmpemæssige show til Danmark. Et show der, af den engelske trio, blev gennemført til perfektion.

Sidst jeg havde fornøjelsen af at opleve Muse, var på Roskilde festivalens ikoniske Orange Scene, i 2010 og derfor vidste jeg lidt på forhånd at bandet, er et fantastisk liveband. Denne gang havde Muse deres seneste udgivelse ”Drones” med i pakken. Et musikalsk ret simpelt album end hvad man tidligere kender Muse for, men et album med en skarp handling om dræbermaskiner og deres ødelæggelse.

Allerede ved første øjekast i Forum, bemærker man at scenen er placeret midt på gulvet og det giver fra start anledning til at tænke at der i aften kommer til at ske ting og sager. Det var heller ikke just forkert, for Muse havde taget det helt store show med, som kunne byde på flyvende droner, rumskibe og hologrammer.

Der var knald på fra start da Muse begynder med de 2 numre ”Psycho” og ”Reapers” fra det nye album. Allerede her, var skuffelsen fra den tynde omgang sprøjt som Forum kaldte ”øl, for længst glemt, så vi kunne nyde tonerne fra den mere stille ”Bliss”. Når man ser Muse live, så kan der ikke herske nogen tvivl om at vi her har med et top professionelt band at gøre. De har styr på hver eneste tone, fremtræden og placering ned til mindste detalje.

Muse varmer vores øregange yderligere med ”Dead Inside”, ”Citizen Erased” og ”The Handler” sidstnævnte med et hologram der forestiller 2 hænder i hver side af scenen, der med snore styre forsanger Matt Bellamy og bassist Chris Wolstenholme, som 2 marionetdukker. Alt dette inden Muse for alvor hiver de tunge skyts frem og servere os den helt store hit parade.

Jeg kan jo kun nævne i flæng ”Resistence”, ”Supermassive Black Hole”, ”Starlight” og ”Madness” Sange som forsanger Matt Bellamy, med sin høje vokal, ikke får lov til at skråle alene, uden publikums hjælp. Efter får vi de lidt mere hårde sange ”Stockholm Syndrome”, ”Time Is Running Out” og den velkendte Muse hymne ”Uprising”, der forvandler Forums i forvejen varme hal til en decideret svedehytte.

”The Globalist” er et 10 minutter langt nummer. Men den passer perfekt ind i listen med de andre sange og under dette nummer taber man nærmest kæben, da et rumskib bevæger sig hen over hovederne på os inde i forum. Inden vi får de sidste numre ”Mercy” og den uundgåelige galoperende ”Knights of Cydonia”.

Muse var i topform denne aften. Med et live show der både forbløffer og sætter tankerne i gang, ikke kun på den musikalske del, men lige såvel på det visuelle. Eneste minus denne aften, var at Forums lydbillede ikke altid leveret lige så godt. Lyden blev oftest mudret og uklar og det er ærgerligt, for at band af Muse’s kaliber ikke at kunne byde dem et bedre sted at spille i hovedstadsområdet. Men for satan de er et mindeværdigt live band der er værd at opleve og jeg gør det gerne igen!

OVERBLIK OVER ANMELDELSER
MUSE
mindevaerdige-museMuse, Forum 08-06-2016 Der var udsolgt i Forum, onsdag d. 8 juni, da Muse bragte deres storladen stadionrock og kæmpemæssige show til Danmark. Et show der, af den engelske trio, blev gennemført til perfektion. Sidst jeg havde fornøjelsen af at opleve Muse, var på Roskilde festivalens...