Throwback thrash-day

-

Anmeldelse af: Testament, Exodus, Death Angel. Amager Bio, København. D. 6. februar 2020

BATTLEVEST; TJEK. SKINNY JEANS; TJEK. SNEAKERS; TJEK. DET ER TID TIL THRASH AF OLDSCHOOL KALIBER. THE BAY STRIKES BACK-TURNÉEN SKAL SKYDES I GANG FRA KØBENHAVN, OG TRE GENERATIONER AF METALHOVEDER ER SAMLET FOR AT MÆRKE THE MAGIC OF THE BAY PÅ EGEN KROP. SLIP LOKKERNE FRI, SKRU OP FOR ANLÆGGET OG TAG MED TIL THRASHBRAGET I AMAGER BIO.

Death Angel

Første band til at gå på scenen på The Bay Strikes Back-turnéen er Death Angel. Dannet i 1982 af blandt andre Rob Cavestany, som vi har æren af at opleve denne aften.
Death Angel spiller thrash, men er ikke bange for at spice det op. Aftenens sætliste er perfekt afbalanceret mellem tungt, hurtigt, groovy, melodisk og fuld smadder derudaf. Det giver det allerede kogende publikum mulighed for at veksle mellem headbanging, moshing og vejrtrækning. De to forreste rækker af publikum svinger nok hår for resten af publikum. Allerede under første band spørger jeg mig selv, hvor mange nakker, der mon bliver headbanget af led i aften.
Lyden er der fuldstændigt styr på. De gennembrydende trommer og bas står i perfekt kontrast til den gennemtrængende guitar, og lydbilledet bliver komplet med Mark Oseguedas vokal.

Death Angel besidder stort showmanship. Bandet sluger energien fra publikum råt og smider den tilbage gange to. Derudover er de meget nærværende. Forsanger, Mark Osegueda, tager sig også tiden til at fortælle de fremmødte, om hvor dejlig København er, og hvor glade de er for at starte denne legendariske tour i netop danernes hovedstad. Dette bliver mødt af stor jubel fra publikum, der giver kærlighed tilbage ved at påberåbe “Death An-gel, Death An-gel, Death An-gel”, da scenelyset slukker. De amerikanske thrashere returnerer til scenen i lys, der blinker i takt med publikums kald, og vi får endnu et piskesmæld serveret.

Sætliste

1. Humanicide
  2. Voracious Douls
  3. Claws In So Deep
  4. Aggressor
  5. The Dream Calls For Blood
  6. The Moth
  7. Seemingly Endless Time
  8. Thrown To The Wolves

Exodus

Efter en mindre folkevandring ud af Bio-salen og tilbage igen er det blevet tid til Exodus.
Der er fuld knald på fra start til slut. Jeg overhører nogle i publikum joke “Hvorfor har de så travlt? Hvad skal de nå, siden det går så stærkt?”. Dette citat vidner både om den gode stemning blandt publikum, samt hvilket tonsertog vi blev udsat for. Hvis Exodus var et køretøj, er jeg sikker på, at de ville skylde mange penge i fartbøder over hele verden, for der er ikke tid til at se sig tilbage.

Steve ‘Zetro’ Souza minder lidt om en rigtig hyggeonkel. Når altså han ikke har travlt med at skråle løs om verdens problemer fra 80’erne og frem til i dag. Exodus udstråler en stor kærlighed til musikken og til publikum. Der uddeles fist bumps til front row, og Steve er ikke bleg for at sætte ord på kærligheden: “Hvor kunne vi starte vores The Bay Strikes Back tour, hvis det ikke skulle være i beautiful Copenhagen?”. Til stor begejstring blandt publikum får han også givet et shout out til Copenhell-aktuelle Mercyful Fate.
“Vi bliver tit spurgt, hvordan det var dengang tilbage at The Bay. It was like this!” lyder det fra Exodus-frontmanden ‘Zetro’. Med aftenens stærke lineup samt høje temperatur skal der heller ikke megen fantasi til for at forestille sig, at man står på en venue i San Francisco i midt-80’erne. Skulle der have været den mindste tvivl om, at dette thrashbrag er til for at hylde de gode gamle dage, sørger Exodus for at udrydde denne.

Den høje kvalitet i musik, erfaring og showmanship gennemsyrer hele aftenen. Exodus leverer et sikkert gig uden slinger i den toksiske vals. De erfarne herrer viser stort overskud. Der smiles til, rockes og connectes med publikum. De lange taler med shout outs til publikum, og gamle venner får dog ultimativt den betydning, at Gary Holt må informere Steve ‘Zetro’ Souza om, at de kun har tid til ét nummer mere. “Toxic Waltz” bliver sløjfet, og The Exodus-experience afsluttes med “Strike of the Beast”.

Sætliste:

1. Body Harvest
  2. Deliver Us To Evil
  3. Blood In, Blood Out
  4. Fabulous Disaster
  5. Shovel Headed Kill Machine
  6. Deathamphetamie
  7. Blacklist
  8. Bonded By blood
  9. Toxic Waltz
  10. Strike Of The Beast

Testament

Mægtige Testament indtager scenen som sidste band denne aften. Selvom storhed taler for sig selv, skal de selvfølgelig også have et par ord med på vejen.
Publikum har været på kogepunktet fra aftenens start, men energien når nye højder under Testaments optræden. Ekstatiske højder. Selvom salen har føltes fyldt hele aftenen, er der under de første to bands kun blevet fyldt mere og mere op. Stemplet “udsolgt” mærkes for alvor, og der er gang i ølhanerne for at køle publikummet ned.

På scenen står et veloplagt band. “Normalt siger man, at første show på touren bare skal overstås, men jeg synes nu, det går meget godt!” lyder det fra forsanger Chuck Billy. Alle i Testament udstråler en enorm glæde ved at spille, og det lader til, at denne tour har været længe ventet.
Musikken leveres tight og uden en finger at sætte på hverken overgange eller lydbilledet. Bas og stortrommer rammer øregangene som en tordenstorm og understøtter virkelig den tunge dog frembrusende thrash.

Også Testament gør noget ud af kontakten til publikum, ligesom det gjorde sig gældende for de to foregående bands. Under de mange soli kaster Chuck Billy om sig med plektre. Eric Peterson og Alex Skolnik udnytter de oplyste podier på scenekanten til fulde samt konstruktionen bagerst på scenen ved trommesættet med Gene Hoglan som grydetæmmer. Står man bagerst i salen, kan man nemt blive i tvivl, om musikerne virkelig er passeret et halvt århundrede på dåbsattesten.

Blot en uge forinden koncerten blev singlen “Night of the Witch” fra det kommende album, Titans of Creation, smidt på gaden. Den skulle selvfølgelig afprøves, og vi kan bryste os af at være det første live-publikum, der får den serveret. Tracket får en god modtagelse. Mange har læst på lektien og tilslutter sig Chuck Billy og Eric ‘The Witch’ Peterson på sang.
Herefter spilles “Into the Pit”, hvor pitten overgår nogen anden moshpit og circle pit, der er set denne aften. Selv Exodus’ wall of death.

Efter at have fået serveret endnu et par af de gode gamle går Testament triumferende af scenen, og det går op for mig at hov, det er jo torsdag..! Dette har ingen betydning haft for aftenens fest, dog vil jeg vove at påstå, at fredag den 7. februar 2020, måske ikke var den mest produktive fredag set på det danske arbejdsmarked.

Sætliste:

1. Eerie Inhabitants
  2. The Persecuted Won’t Forget
  3. The Haunting
  4. Greenhouse Effect
  5. Dark Roots of Earth
  6. Last Stand For Independence
  7. Throne of Thorns
  8. Brotherhood Of The Snake
  9. Pale King
  10. Careful What You Wish For
  11. Fall Of Sipledome
  12. Night Of The Witch
  13. Into The Pit
  14. Practice What You Preach
  15. Over The Wall
  16. Disciples Of The Watch

Selvsamme anmelder tog også billeder til koncerten, som du kan se her:

Death Angel
Exodus
Testament

Anmeldelse af: Testament, Exodus, Death Angel. Amager Bio, København. D. 6. februar 2020 BATTLEVEST; TJEK. SKINNY JEANS; TJEK. SNEAKERS; TJEK. DET ER TID TIL THRASH AF OLDSCHOOL KALIBER. THE BAY STRIKES BACK-TURNÉEN SKAL SKYDES I GANG FRA KØBENHAVN, OG TRE GENERATIONER AF METALHOVEDER ER SAMLET...Throwback thrash-day
Exit mobile version