Anmeldelse af: Avatar + The Last Band, Pumpehuset, København, 13. december 2016
Avatar gav tirsdag aften en fornem introduktion i, hvordan landet ligger, og en ting er sikkert: jeg vil meget snart tilbage
Allerede ved ankomsten til den gamle vandværksbygning på Studiestræde skulle det ikke tage mange blikke rundt i lokalet for at, spotte at her var mange mennesker til stede. Men hvorfor ikke? Først og fremmest, var Avatar øverst på plakaten, og for det andet var nyheden om, at Københavns kommune havde valgt at redde Pumpehuset de næste otte år blevet offentliggjort tidligere på dagen. Så det blev fejret med en øl i Pumpehusets udendørs pavilio, inden aftenens første band, som ironisk nok, kalder sig “The Last Band”, gik på.
The Last Band
The last Band kunne denne aften fejre deres første koncert i Danmark. Den vilde kvintet fra Sverige spiller en solid omgang Hardcore Metal, som tordner ud af højtalerne. Bandet kunne med en voldsom energiudladning få en stor del af publikum med på sanseløs headbanging og hornene i vejret. Mest takket være forsangerens energiske niveau, som var med til at trække publikum op. Dog nåede de aldrig helt ud til de bagerste rækker. The Last Band fik alligevel uddelt nogle metaforisk hårdtslående øretæver, som var en godkendt start på aftenen.
Avatar
Da bandmedlemmerne fra Avatar træder ind på den lille scene, kommer forsanger Jones Eckerström på scenen en smule efter. Han er malet i ansigtet, som noget (der for mit vedkommende) vækker minder fra de gamle “The Crow”-film fra midten af 90’erne. Han er et hovedet højere end de resterende medlemmer, og han er skræmmende at kigge på med sine små hurtige bevægelser. Alle medlemmerne i bandet er iført noget, som kunne minde om en artist fra et gammeldags cirkus/freakshow.
Svenske Avatar får maven til at slå kolbøtter. De er ikke bare et gennemsnitligt metal-band, som er overdynget med læderjakker, band t-shirts og farvestrålende tatoveringer. De går nemlig op i at levere top-underholdning og er en fryd for øjnene, med deres teatralske virkemidler ligesom deres svenske kollegaer i Ghost.
Forsanger Jonas Eckerström er direktøren for showets gang. Nok er han skræmmende at se på, men man bliver grebet af hans tilbagelænede og ydmyg personlighed, når han starter en interaktion mellem numrene. På den anden side bliver man vildt begejstreret for hans udstråling og energiske performance, når musikken spiller, som en anden Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Hans stemme ligeså, når han eminent skifter imellem growl og clean vokal, på numre som “Hail the Apocalypse” og “Bloody Angel”.
Hele bandet formår at udstråle et overskud af energiladninger og sammenspillet medlemmerne imellem gør, at man står og er vidne til et fantastisk liveband. Pumpehusets lille lokale blev i halvanden time forvandlet til et besøg i Avatars rædselsvækkende, men forjættede, land. Her flyder det hverken med mælk eller honning, tværtimod bliver vi bespist med numre som ”Let it Burn”, ”Smells Like a Freakshow” og ”Night Never Ending”. Hvorefter Avatar satte punktum for en uforglemmelig aften med ”Tower”.
Avatar leverede topunderholdning lige fra start til slut. Det er en sjældenhed, at et band kan kidnappe mig på så voldsom manér og stadig slippe afsted med det bagefter. Jeg vil faktisk gå så langt og sige, at Avatar muligvis leverede en af årets bedste koncerter i det for nyligt reddet Pumpehuset – og tusind tak for det.
Der kan nydes endnu flere af fotografens skarpe billeder her.