Alice Cooper

INTERVIEW: Dengang før Decapitated

-

Interview med: Wacław “Vogg” Kiełtyka fra Decapitated.

Bliv grebet af nostalgien, når Decapitateds guitarist og medstifter tager dig med tilbage til 1996 i en fortælling om, hvordan en gruppe unge drenge dannede grundlaget for en af moderne dødsmetals større succeser.

 

En solrig lørdag i maj satte vi os ned for at tage en snak om de gode gamle dage om Decapitated med Wacław ‘Vogg’ Kiełtyka i anledning af dagens udgivelse af gamle demobånd. Wacław, der for nemhedens skyld vil blive kaldt Vogg i resten af interviewet, tog os tilbage til dengang, han blot var en ung purk i det sydlige Polen, og dødsmetal var en ny opdagelse.

 

DRENGEDRØMME

– “Han var min bedste ven i skolen. Vi delte bord og gik i samme klasse,”  fortæller Vogg, og tager os tilbage til midten af ‘90erne. Tilbage til dengang den mand, der i dag gemmer sit lange hår og fuldskæg bag en Machine Head-cap, var en 15-årig knægt i den sydpolske provinsby Krosno. Han fortsætter “Jeg kan huske en dag, Sauron [Wojciech Wąsowicz, vokalist i Decapitated 1996-2005, red.] kom med idéen om at starte et band. Jeg spillede i forvejen guitar, og min bror spillede trommer. Han foreslog, at bandet kunne hedde “Decapitated” inspireret af Vader sangen ‘Decapitated Saints’. Jeg tænkte i måske fem sekunder, før jeg sagde: ‘Ja!’.”

Vogg og Sauron tænkte med det samme på Voggs yngre bror, Witold ‘Vitek’ Kiełtyka, som grydebasker. “Han var en smule ung. Han var kun 12. Han havde ikke engang et trommesæt, men vi vidste, at det ikke betød noget. Vi vidste, at han skulle spille trommer, for nogen skal jo spille trommerne i et band.”
Tre måneder senere blev Marcin “Martin” Rygiel en del af lineuppet, og Decapitated var dannet.

– “Vi kendte hinanden fra skolen. Vi gik i samme musikalske skole, og vi havde alle fået en ret solid undervisning indenfor den klassiske musik. De to ting: den klassiske musik og metallen og passionen for den ekstreme musik, var det, der forbandt os.”

Og netop musikken og passionen derfor betød meget for de unge drenge. I en tid før YouTube og Spotify fyldte kassettebåndene på teenageværelserne. Det var den mest populære fysiske form for musikken, der blev brugt til at lytte, kopiere, dele og sende mellem venner. Men hvad kassettebåndet betyder for nutidens Vogg, vender vi tilbage til senere.

 

MØDET MED METALLEN

At Decapitated er et teknisk dødsmetalband var ikke givet. Faktisk var dødsmetallen ganske ny for 15-årige Vogg i midt-halvfemserne.
– “Før jeg begyndte at lytte til dødsmetal, lyttede jeg kun til thrashmetalbands som Sepultura, Metallica og Testament, men lige omkring denne tid [hvor Decapitated blev dannet. red.] begyndte jeg at lytte til dødsmetal og blev dødsmetalfan. Og derfor endte vi med at gå i den retning med vores musik,” fortæller han.

Selv nævner Vogg “alle kongerne af dødsmetal fra Florida”; Morbid Angel, Deicide og Cannibal Corpse som nogle af de første dødsmetalbands, han stiftede bekendtskab med samt europæiske bands som polske Vader, Napalm Death og Carcass. Det var disse bands, der var med til at sætte kursen for Decapitateds musikalske identitet.
– “Vi var så inspirerede af den slags dødsmetal. Vores mål var at spille mørkere musik, mere melodisk, atmosfærisk, teknisk og brutalt. Det var faktisk lidt et tilfælde, at vi endte med at vælge dødsmetal. Det var bare lige den tid, vi var i, da vi startede bandet, der endte med at diktere vores fremtid.”

Men fra at lytte til selv at spille og skabe musikken er et spring, ikke alle tager. Og selvom Vogg var glad for at spille guitar, var det ikke det at komponere musikken, der drev ham i første omgang.
– “Jeg var en stor fan at musik. Jeg elskede at lytte til musik, og jeg spillede guitar, men jeg havde ikke tænkt på at starte et band. Jeg jammede nogle gange med nogle venner i nabolaget, men vi spillede kun coversange. Det var cool med mig. Det var nok. Vi spillede Pantera, Slayer, Sepultura. Men at skifte til at skrive mit eget var ret… “wow”! Jeg tænker sjældent over det, men det var en impuls, jeg fik engang, da jeg så en video af Morbid Angel, der spillede “Rapture” og “God of Emptiness”, og guitaren var så interessant. Jeg var så inspireret af det band, og det polske dødsmetalband Vader. På en eller anden måde fik det mig til at samle gribe guitaren og lave mine egne kompositioner. Det var meget inspireret af dem.”

 

EN UBARMHJERTIG VERDEN

– “Det er ret interessant at kigge tilbage på fortiden og analysere på de mennesker, vi var for 25 år siden,” siger Vogg lettere fornøjet og tydeligt mærket af nostalgi. Og meget er rigtigt nok sket siden 1996: Vogg er i dag det eneste originale medlem tilbage i Decapitated. Bandets historie byder på et par tragiske nedslag. Efter barndomsvennen Sauron forlod bandet i 2005 for at forfølge personlige mål, var Decapitated i efteråret 2007 en del af et tragisk trafikuheld, der endte med at tage livet af bandets trommeslager, Voggs yngre bror, Vitek, og sendte Adrian ‘Covan’ Kowanek i koma. Covan blev lammet og sidder i dag fortsat i kørestol. Bandet gik på pause indtil efteråret 2008, hvor Vogg samlede det på ny og fortsatte til ære for Vitek og Covan. I 2011 var Decapitated ombord på et fly, der måtte nødlande på maven, og i 2014 var de ude for endnu et trafikuheld. Dertil kommer anklager om voldtægt på en amerikansk kvinde i efteråret 2019. Sigtelserne blev dog frafaldet kort før retssagens start, og bandmedlemmerne kunne vende tilbage til Polen efter en tur i amerikansk fængsel.

Selvom historien ikke kun har været barmhjertig over for polakkerne, tager Vogg det med godt mod. Og han har mange gode minder fra de tidlige dage, om end der er ting, han ville have gjort anderledes, hvis han havde haft den viden, han har i dag.
– “Vi underskrev så mange dokumenter, vi ikke forstod. Vi læste dem ikke engang. Vi begik så mange fejl i starten. Når jeg kigger tilbage i dag, kan jeg ikke forstå hvor naive, vi var.”
Vogg fortæller om de mange ting, han ville ønske, han havde vidst, da de startede, og hvad han vil råde andre unge til: “Sørg for at have gode folk omkring jer, I kan stole på 100 procent, og lyt til dem. Eksempelvis forældre eller venner med mere livserfaring. At spille i et band er ikke kun ture til øvelokalet,” forklarer han. Det er godt at have nogle, der kan holde styr på alt det praktiske. Især når det komme til at spille koncerter og turnere, når man er mindreårig.

– “Mit bedste råd [til unge musikere, red.] er, at hvis du virkelig gerne vil det, og du har potentiale, så skal du fortsætte uanset hvad og tro på, at en dag får du dine five minutes (of fame). Hvis du vil op på scenen og performe med dit band, skal du bare køre på for fuld kraft, uanset hvad folk siger. Uanset om falske venner fortæller dig, at du ikke er god nok.”

 

AUTENCITET I NOSTALGI

Som nævnt tidligere udgiver Decapitated i dag en samling af demobånd fra bandets spæde start i 1996. Og hvorfor så nu? Bandet har 25-årsjubilæum i år, men det er angiveligt ikke en af årsagerne, hvis man spørger Vogg:
– “Der er ingen særlig grund til, hvorfor vi udgiver dem nu. Det er bare rigtigt.”
Coronasituationen har dog også haft en mindre indflydelse på udgivelsen, da bandet har været holdt fast i hjemmet og haft mere tid end normalt. Og bandet har lige fået rettighederne tilbage på demobåndene, der faktisk også blev udgivet tilbage i 2000 under Metal Mind Productions. Men Vogg fastholder, at udgivelsen af demoerne er for fansenes skyld.
– “Det er en god historie for fansene, fordi ikke alle fans kender historien om, hvordan vi startede, hvornår vi startede, og hvor gamle vi var. Det er mest for fansene, så de får en mulighed for at lytte til det og høre, hvordan vi lød for alle de år siden, da vi stadig var teenagere.”

Demobåndene bliver udgivet på… ja, bånd. Der er noget helt særligt over kassettebåndsformatet. Det har sin egen lyd, der ikke er lig nogen anden lyd, vi bliver eksponeret for i musikken i dag. Den autenticitet kan ikke genskabes digitalt. Og Decapitated er ikke alene om at springe på bånd-bølgen, der er væltet ind over vor metalverden de seneste par år. Og det giver anledning til at bygge bro mellem generationer.
– “Mine døtre fandt min gamle båndafspiller, og de spurgte mig, hvad det var, så jeg lærte dem, hvordan man bruger den. Jeg puttede båndene i og lyttede til musikken og syntes, at det lød vildt cool. Det lød anderledes end en CD eller den musik, man lytter til på Spotify. Det har atmosfære, som tager mig med tilbage til fortiden.”

 

FREMTID I SIGTE

Udgivelsen af demobåndene kommer imellem to albumudgivelser: Anticult fra 2017 og et nyt album, der endnu er i produktionsfasen. Informationerne om det kommende er sparsomme, men lidt fik vi lokket ud af den rare polak.
– “En god halvdel af det nye album lyder meget old school. Det er virkelig et dødsmetalalbum, I kan forvente. Det er brutalt og hurtige sange med blastbeats, men der er også melodi og en masse ting, vi glemte på det forrige album.”

Så udgivelsen af demobåndene varsler ikke om et Decapitated, der går tilbage til rødderne. De mindes der, hvor de startede, og ser samtidigt frem mod nye lyde, der endnu mangler at blive opdaget og oplevet i Decapitated-universet. Hvad dette dækker over, må vi vente med at opleve, til det ny album udkommer i starten af 2022.
Indtil da, kan du søge tilbage til fortiden til lyden af unge polakker i middelalderbyen Krosno.

 

Demosamlingen “The First Damned” udkommer i dag, fredag d. 4. juni 2021 via Nuclear Blast. Udgivelsen kommer på både LP og kassettebånd.

Del denne artikel

Seneste artikler

Balanceret kaos

Den afrikanske larm

Høj på tomgang

Populære kategorier