Alice Cooper

Nocturnefest – Interview

-

Interview desangående doom-festivalen Nocturne fest

I denne weekend er der dømt doom metal-festival med Nocturnefest. Vi fik en snak med bagmanden for det hele

Om et par dage er der selvfølgelig vores arrangement M.A.D. Night Vol. 3, som du skal med til, men det forhindrer dig heldigvis ikke helt i at opleve lidt god doom metal med det nye danske foretagende Nocturnefest.

Vi fik os en snak med idé- og bagmanden for det hele, Peter Mesnickow, om baggrunden, forventningen og ambitionen med festivalen.

 

– Hvorfor opstod idéen til at starte Nocturnefest?

– “Jeg havde grublet over idéen i et par år. Jeg har arrangeret koncerter i anden sammenhæng i næsten 20 år og har været involveret i andre festivaler før. Men har i et godt stykke tid gået med idéen om en doom-festival, der fokuserer primært på den melankolske doom/death, doom/goth, funeral doom og episke doom.
Og med så mange år på bagen i scenen har jeg samtidig et stort netværk, så pludselig føltes det rigtigt at springe ud i det.

Jeg havde allerede lange lister over bands jeg gerne ville booke”.

 

– Hvad er konceptet/den røde tråd bag festivalen?

– ”Et fokus på doom metal men som nævnt før: især den melankolske, atmosfæriske og gotiske doom/death. Altså den lyd, som især kendetegner gammelt Paradise Lost, gammelt Anathema, gammelt Katatonia, gammelt Tiamat, My Dying Bride, osv, som også dyrkes af nyere bands. Og funeral doom, episk doom osv. 

 

– Hvad er din baggrund i musik, siden du har givet dig i kast med at lave en festival?

-”Til næste år har jeg 25 årsjubilæum i musikbranchen. Siden 1994 har jeg arbejdet på musik/pladeselskaber – først på det gamle VME/Voices Of Wonder, hvor jeg bl.a. var en af hovedkræfterne bag metalselskabet Euphonious Records, hvor vi udgav bands som Saturnus, Withering Surface, Exmortem, Of The Wand & The Moon, Solhverv, etc.
Der var jeg i 19 år, indtil jeg i 2013 startede på Target/Mighty Music hos min gamle ven fra starten af 90’erne Michael H. Andersen, som dermed blev min chef. Sideløbende har jeg været skribent for diverse metalblade, først mit eget lille fanzine Death Light i ’93/’94 og så Chaos Reign og Mighty Magazine. Og jeg har også skrevet for Metalized siden det blev startet op igen engang i 00’erne.

Derudover har jeg arrangeret et hav af koncerter gennem 17 år ifb. med goth/industrial klubben The Black Cat, hvor vi har lavet flere hundrede koncerter/fester, en del af dem med internationale navne, bl.a. Death In June, Theatre Of Tragedy, Lumsk, Leaves Eyes, Inkubus Sukkubus og måske 100 navne mere. Derudover var jeg også med til at drive goth-baren Faust, der kørte fra 2007-2011 i København.
Sidst, men ikke mindst, har jeg været aktiv med de to bands Blazing Eternity og Black Wreath som vokalist og tekstforfatter. 

 

– Hvad har udvælgelseskriterierne været for de bands, der har fået/får lov til at spille til Nocturnefest?

– ”Først og fremmest har det skullet være bands, der på en eller anden måde bevæger sig inden for førnævnte genrer, men selvfølgelig også bands jeg selv kan lide. October Tide var det første band, jeg kontaktede. Som kæmpe Katatonia-fan siden ’93 har jeg også elsket October Tide siden første album i 1996.
Derudover har vi Abyssic fra Norge, som består af medlemmer og eks-medlemmer fra Susperia, Dimmu Borgir, Sirenia, m.fl. Symfonisk doom/death der også giver den gas med det visuelle live. Et par mindre kendte, men glimrende udenlandske acts, som Egonaut og Chasing Ghosts skulle der også være plads til. Og selvfølgelig ville jeg også gerne have nogle af de bedste danske doom bands på som A Sun Traverse, Woebegone Obscured, Caustic og Altar of Oblivion. Men jeg har været i kontakt med mange flere bands end dem, jeg har booket, og som altid er det jo ikke alle, der har kunnet.
Men der skal jo også være plads til nogle i 2019. Der er jo heldigvis nok at tage af i Danmark – og for den sags skyld også i udlandet. Doom scenen blomstrer for tiden, synes jeg. Og det kan sagtens være at vi udvider paletten til næste år, hvad angår doomens mangfoldige univers”.

 

– Hvad ville være drømmebookingen af et band/en solist for dig til Nocturnefest, hvis penge ikke var en hindring?

– ”Uha, der er mange. My Dying Bride ville være stort. Eller Paradise Lost, eller Katatonia, der spiller hele den første og/eller anden plade.
Vi er jo en helt nystartet festival med ganske få midler, så her det første år skal man jo ikke lægge ud med at booke store, dyre navne. Det er sådan mange nye festivaler knækker nakken.
Nej, det hele skal komme stille og roligt og så må man se, hvad man har på kistebunden om nogle år. Men jeg er sgu glad for at kunne præsentere f.eks. Abyssic og October Tide for første gang i Danmark. Det er lige så vigtigt at kunne byde på noget folk ikke har oplevet før”.

 

– Hvorfor blev Halmtorvet 9 lige valgt som stedet, hvor festivalen skal afholdes?

– ”Der er ingen grund til at fortie, at min chef Michael H. Andersen jo er medejer af Halmtorvet 9, og jeg har også, før det blev til Halmtorvet 9 (dengang det hed PH Cafeen), arrangeret flere koncerter der, og kan generelt godt lide stedet. Nu kender jeg jo så efterhånden alle dernede, og eftersom stedet er så tæt på en i sin dagligdag, er det jo oplagt at holde det der, da det har den helt rigtige størrelse, et godt lyd/lys anlæg, god scene osv.
Men det er ikke fordi, Nocturnefest har fået særlige vilkår eller lign., stedet har jo også en forretning, der skal løbe rundt. Men jeg kan enormt godt lide stedets indretning med koncertsal, stort cafeområde, hvis man trænger til at sidde ned og få en pause fra musikken, gårdhave til rygerne – og ikke mindst en virkelig central beliggenhed tre minutters gang fra Hovedbanegården”.

 

– Danmark kan ofte have svært ved at trække publikum til en metalfestival (fraset Copenhell), hvad får dig til at mene, at en niche-metal-festival kan få publikum til at møde op?

– ”Ja, det er jo også pløkåndsvagt at kaste sig ud i endnu en dansk metalfestival. Der er jo mange af dem, og det er ofte svært at få til at løbe rundt. Og med en så nicheagtig festival som Nocturnefest er det jo endnu mere vanvid. Men det må vel være fordi, man i sidste ende tror på, at det nok skal gå.

Til Nocturnefest har vi været heldige at få lidt økonomisk støtte fra både Statens Kunstfond og DJBFA, men det var dog først et stykke tid efter, vi søsatte festivalen. Og sådan er det jo for de fleste danske metalfestivaler – om det så hedder Metal Royale, Aalborg Metal Festival, Metal Magic – ja, selv Copenhell. Så har alle modtaget støtte fra offentlige, kommunale eller private støttepuljer på et eller andet tidspunkt – ellers tror jeg det havde svært økonomisk for de fleste både i starten, men også selvom man bliver mere etableret.
Så fordommene om, at kun jazz og klassisk får kulturstøtte, er ikke rigtigt, selvom vi snakker om et ganske lille beløb i vores tilfælde ift. førnævnte genrer. Men ikke desto mindre kan det være det, der gør, at vi lige netop kan klare os her det første år, hvor pengene er små, udgifterne store – og folk først lige skal lære festivalen at kende. Men udover det, tror jeg helt og holdent på, at der er en plads til en festival som Nocturnefest med de genrer, vi præsenterer, også selvom der kun dukker et par hundrede mennesker op.
Det er jo ikke ”music for the masses”, det her, he he!”.

 

– Hvad gør du konkret for at få budskabet om Nocturnefest ud til potentielle publikumsgængere?

– ”Alt, hvad man nu gør nu om dage for at reklamere for sin festival. Reklamekampagner på sociale medier som Facebook, Instagram etc., sprede flyers til koncerter, hænge plakater op i butikker, sprede budskabet i alle de relevante onlinegrupper, man kender, sørge for at de optrædende gør opmærksom på festivalen, sender pressemeddelelser ud til alle relevante medier, svare på interviews som dette her o.s.v.
Jeg har jo, på trods af mine beskedne 38 år været med siden starten af 90’erne, hvor man som almindelig person hverken havde internet, e-mail, Facebook eller lign. – der var det jo langt mere besværligt at lave god PR for en koncert.
Selvom der var en større charme over det dengang, er jeg nu alligevel glad for, hvor hurtigt og nemt man kan nå potentielt interesserede via Facebook, osv. Men internettet er nu ikke alt, og jeg overraskes stadig over, hvor godt det virker at tage en stak flyers med til en koncert, stikke folk en i hånden og fortælle dem om, hvad man har gang i.
Selvfølgelig med det gamle falkeøje for relevans – vedkommende i en Skepticism-trøje går man selvfølgelig først hen til end en i en Asking Alexandria-trøje, ha ha. Det bliver jeg aldrig for fin, gammel eller magelig til. 

 

– Hvad er succeskriterierne for Nocturnefest 2018?

– ”At festivalen forløber som den skal uden større tekniske problemer og den slags – og at publikum får oplevet nogle storslåede koncerter med de optrædende. Og at både publikum, bands og arrangører har haft en god oplevelse.
Selvfølgelig ville det være rart med et lille overskud, så der var lidt på kistebunden at bygge videre på til næste år, men med min erfaring skal man snarere håbe på, at det bare lige løber rundt – og som i mange andre sammenhæng se det som en start, hvor man først lige har smidt første byggesten, som senere kan bygges til noget større.
Vi kom ret sent i gang med Nocturnefest ift. hvad man bør i forbindelse med en festival. Det var vist først i oktober 2017, at vi for alvor kom i gang med booking og de første annonceringer, hvilket er alt for kort tid, når nu festivalen er i februar. Men når det er overstået her det første år og forhåbentligt er gået godt, går vi straks i gang med planlægningen af Nocturnefest 2019 med langt mere tid og mange erfaringer rigere – hvor vi har lært af alle de fejl man altid laver første gang på et nyt projekt”.

 

– Hvad er ambitionerne for Nocturnefest generelt?

– ”En festival, der hvert år formår at levere et line-up, der passer som hånd i hanke med festivalens ånd – og som både arrangører og publikum er tilfredse med. Men også en festival, som udvikler sig og ikke bare bliver en gentagelse af sig selv, og selvfølgelig, at festivalen løber økonomisk rundt og helst mere end det, så der er råd til at tage chancer med større og dyrere bands.
Men indtil videre vil jeg helst bare være ydmyg og se, hvordan første år går. De store forkromede planer ligger ikke til mig, jeg tager et skridt ad gangen. Jeg er helt sikkert blevet en meget klogere mand, når festivalen er overstået. Måske et skakkursus på aftenskole giver mere mening at bruge min fritid på end en niche-doomfestival, ha ha”.

 

– Ordet er dit: hvad vil du gerne sige til Metal A Days følgere om Nocturnefest?

– ”Jeg håber at de danske (og udenlandske) doom-fans kommer afsted til Nocturnefest. Eller folk der bare er nysgerrige – det er aldrig for sent at opdage doomen! Jeg synes selv vi har et glimrende line-up, selvom det kun er første år, så det er vigtigt at få alt den support man kan fra dem som holder det hele sammen – publikum. T
ak til Metal A Day for at støtte op om festivalen – mediernes støtte er i den grad også vigtig”.

Del denne artikel

Seneste artikler

Balanceret kaos

Den afrikanske larm

Høj på tomgang

Populære kategorier