CEO og grundlægger af Last Mile Records, medgrundlægger af Næstved Metalfest, Jimmy Nielsen, giver her sine svar på vores voxpop-spørgsmål.
Foto: Privat
Hvorfor tager du til koncerter?
“Jeg tager til koncerter efter to præmisser: business or pleasure. Hvis det er i professionelt øjemed, så er det som regel for at tjekke et eller flere bands ud med henblik på muligt samarbejde med Last Mile Records, eller tidligere med henblik på eventuelt at booke dem til Næstved Metalfest.
Hvis det er pleasure, så er det for at opleve kunstnere, jeg elsker at lytte til. Kunstnere, som frembringer særlige følelser i mit indre og derfor bare MÅ opleves live. Jeg er et meget sanseligt menneske og føler musikken langt inde i knoglerne. Jeg er ofte også ham, der står lidt bagerst i salen meget stille (også med krydsede arme) og bare observerer.
Jeg tager ud for at lære en masse, blive inspireret enten musikalsk, men også, hvilke virkemidler et band viser live. Det kan være en særlig karismatisk sanger eller andet bandmedlem. Det kan være samspillet eller måden, de er forbundet i musikken. Det kan også være lyset eller andre sanselige oplevelser, som gør, at koncerten skiller sig ud og sætter sig i hukommelsen.”
Hvilken koncert har været den fedeste for dig?
“Der har været rigtigt mange fede koncerter, RIGTIGT mange, men en koncert, der for altid vil være printet i min hukommelse som det største musikalske og sanselige øjeblik, var lørdag d. 6 november 2021 på Stars i Vordingborg, hvor jeg oplevede Kellermensch for første gang live.
Aldrig før og aldrig siden har jeg stået 100 % opslugt af en koncert fra start til slut uden at sige et ord og med tårer i øjnene over den kæmpe oplevelse, det var at mærke musik på den måde. Det var så intenst, intimt og nærværende en oplevelse, hvor hele verden blev lukket ude, og jeg fik oplevelsen af at være helt alene i salen, og Kellermensch kun spillede for mig.
Jeg har oplevet bandet sidenhen både på Cannonball i Næstved samt på Copenhell sidste år, men intet slår den nærværende oplevelse på Stars. Det var magisk, det var uden sidestykke den mest perfekte koncert nogensinde.”
Hvilken koncert var så den værste?
“Jeg har set mange kedelige koncerter fyldt med klichéer og uden personlighed, men den koncert, jeg vil betegne som den værste for mig, var i 2007, KB Hallen (inden den brændte ned) the ‘THE BLACK CRUSADE’ med hovednavnet Machine Head samt Trivium, Dragonforce, Arch Enemy og Shadows Fall. Line-uppet kunne man jo ikke stille spørgsmålstegn ved, men jeg husker den koncert så tydeligt, fordi den efterlod permanent høreskade i form af min tinnitus, da der for hvert sceneskift blev skruet MARKANT op for lyden.
Det gjorde sindssygt ondt, da endelig Machine Head som de sidste gik på scenen, og jeg husker, at jeg måtte rulle en flyer sammen og proppe i ørene samt forlade koncerten, inden den var forbi. Hvad der kunne have været et skønt minde, har i stedet sat sig som nedsat hørelse samt konstant ringen for ørene.”
Er der et artist, som virkelig har fanget din opmærksomhed (for nylig)?
“Efter jeg er begyndt at arbejde med seneste band på Last Mile Records, shoegaze-bandet TAKER, så skal jeg indrømme, at jeg er begyndt at høre mere LOATHE. Jeg kan virkelig godt lide den subtile melankoli, der præger numrene, og så er jeg jo fra generation Deftones, som skriver lidt i samme boldgade. Det taler virkelig til mit hjerte.”
Hvad er den bedste festival i Danmark?
“Havde du spurgt for et par år siden, så havde jeg på et splitsekund svaret NÆSTVED METALFEST for at fremme egne interesser. Nu da jeg ikke længere er en del af den festival, kan jeg tillade mig at se det hele lidt mere udefra.
Der er jo ingen tvivl om, at Copenhell altid vil være den største herhjemme, når vi taler om genrebestemte festivaller. Copenhell var jo i kategori med et stort antal mindre metalfestivaller ved dette års ”Den Hårde Tone”-awardshow. Da jeg hørte om nomineringen kunne jeg ikke andet end at ryste på hovedet. Det giver ingen mening at placere landets største og mest professionelle metalfestival med en milliardkoncern i ryggen sammen med små festivaler, der har en brøkdel økonomi og ikke er i nærheden af at have de samme forudsætninger for succes. Det, synes jeg var ærgerligt og ugennemtænkt.
Derfor går min stemme her til den festival, jeg selv var med til at stable på benene fra start, Næstved Metalfest, selvom musikprofilen er skredet lidt efter min smag, men jeg elsker rammerne og den vækst, NMF kan bryste sig af. En anden festival, som jeg også synes, gør det godt og som har store ambitioner samt et godt drive, er HXC over HCA i Odense.”
Hvilket år var Copenhell bedst ifølge dig?
“2023 opfyldte for mit vedkommende en masse ønsker rent musikalsk, da jeg både kunne krydse SPIRITBOX, THE GHOST INSIDE samt egen avl i form af ROT AWAY af. I 2022 fik jeg endelig set mægtige KoRn for første gang live, det var stort, men hvis jeg skal vælge ét år, så var 2018 et særligt år for mig, da jeg havde købt billet til alle tre dage og havde glædet mig vildt til Parkway Drive.
Den koncert blev i midlertidigt tilsidesat til fordel for min datters fødsel, som valgte at komme til verdenen d. 21/6-2018. Nu er der ikke meget en far kan gøre den første tid med et nyfødt spædbarn, så hendes seje mor sendte mig afsted dagen efter, og aldrig har jeg nydt en DEFTONES-koncert som jeg gjorde til Copenhell i 2018. Det var et helt særligt år for mig jeg sent vil glemme.”
Spiller du selv i et band?
“Ikke længere, nej. Jeg har spillet i en række forskellige bands (Crawcell, Fainting Pace, Downswitch og senest Murder Among Kings) men jeg engagerer mig altid i de bands, jeg arbejder med på pladeselskabet, hvis de gider høre på mig, haha.”
Hvad er dit all time favorite artist eller subgenre?
“Man skulle tro, det var et svært spørgsmål, men gammel kærlighed ruster aldrig, og svaret vil ALTID være DEFTONES, DEFTONES, DEFTONES. Jeg dyrker og elsker mange genrer og artister, og der er virkelig mange favoritter, men jeg er DEFTONES-fanboy till I die.”
Har du nogle musik-relaterede tatoveringer?
“Ja, i forbindelse med etableringen af Næstved Metalfest i 2019 valgte min daværende makker, Michael H. Andersen, og jeg at få tatoveret logoet på henholdsvis ryggen og armen. Havde jeg haft en krystalkugle, så havde jeg nok ventet et år med det stunt, da det først var i 2020, jeg fik ideen til at inkorporere kraniet i Næstved byvåben og dermed gøre det til festivalens logo, men jeg er glad nok for den tusch, og det oldschool-logo fortæller jo en historie i sig selv.”
Hvor kan vi finde dig til den næste koncert?
“Med henvisning til spørgsmål nr.1 så vil min næste koncert i professionelt regi formentligt være i Ungdomshuset KBH, d. 20 januar til GAZE-aften med VIOLENCE, TAKER og BAG LUKKEDE DØRE. Den glæder jeg mig til og kan kun anbefale på det kraftigste. For mig bliver det særligt spændende at se mit tidligere label-band VIOLENCE og den udvikling, de har været i, siden vi udgav deres debutalbum, AREA SUB ROSA. Men det bliver helt sikkert også godt med et gensyn med selskabets nyeste signing, TAKER.
Pleasure-vice vil den næste koncert forhåbentlig være ARCHITECTS, SPIRITBOX og LOATHE i Forum, hvis der lander en billet i min indbakke 🙂”