Det sørme, det sandt – Defecto…

-

• Defecto - Nemesis
5

Anmeldelse: Defecto – Nemesis, udgivelsesdato 2. Dec. 2017, Prime Collective.

Her på øen (Bornholm. red) nærmer december sig med alt, hvad det indebærer med juleræs, julegaver, juleøl og en masse ædelse. Ungernes pakkekalender er klar, og faren har taget forskud på sin julegave i form af en spinningscykel, så der er plads til flere godter i julen. Det betyder dog, at der en gave mindre til undertegnet under træet den 24. dec., men hvad gør det, når metalhovedernes pakkekalender byder på nyt fra Defecto?

Fremadstormende Defecto har det seneste år blandt andet varmet op for Metallica og Rammstein, vundet prisen for årets upcoming band 2017 (High Voltage Awards 2017) og har nu begået et nyt album, Nemesis, der rammer gaden den 2. december.

Da jeg hørte Defecto første gang, inden de åbnede Copenhell for nogle år siden, var min første tanke: ”Det er jo det nye Metallica… bare bedre.” Nu er jeg så så heldig, at jeg sidder og skal anmelde deres seneste udspil, og jo, mine forventninger var da akkurat så høje, som hos børn, inden de skal åbne gaver juleaften. Spørgsmålet her er jo så bare, om det er en af de kedelige bløde pakker eller en ordentlig tung og hård satan af en gave, som jeg har med at gøre.
Lad mig starte med at slå fast, at det ikke var helt, som jeg forventede. For mig virker det som om, at Defecto har videreudviklet sig gevaldigt, og sangskrivningen bærer præg af et moderne band, som ikke bare vil sættes i én bås, men udfolde sig og lade musikken tale fra hjertet uanset, hvilken genre man kan putte den i. For i dette tilfælde med
Nemesis kommer vi godt rundt omkring i både ballader, traditionel heavy metal, Grand Prix-metal og progressivt metal blandt andet, hvor fællesnævneren er melodi.

Der er uden tvivl et kæmpe potentiale i de fire gutter: Frederik, Thomas, Lars og Nicklas, hvilket de beviser med et supergodt album, som er spækket med fede riffs, mange fede solis af både Frederik og Nicklas samt en rytmesektion, der står ligeså fast, som da folk tog til Bornholm for at køre i sne under stormen i 2010, hvor hele øen lukkede ned og så sad folk ellers fast i op til en uge, før Falck nåede frem. Nu skal Falck heldigvis ikke redde nogle her, for Defecto gør det Perfecto specielt med numre som ”Savage”, ”The Nameless Apparition”, ”Abalze”, som er hvad jeg kalder for Grand Prix-metal med storslåede omkvæd samt mit yndlingsnummer ”Ascend To Heaven”, hvor specielt sidstnævnte giver et godt indtryk af, at Defecto virkelig har en frontmand, der ved, hvordan man bruger stemmebåndet, han synger jo fantastisk…

Som skrevet, så er Nemesis et album, hvor vi kommer godt rundt i de forskellige genrer, hvilket er en stor befrielse, da det virker som en gruppe af mennesker, der har det sjovt med det, de laver, og laver musik for musikken skyld og ikke for en smal målgruppe. Produktionen for mig sidder lige i skabet med hverken for meget eller for lidt af noget, og generelt set er Nemesis rigtigt mange lyt værd og helt sikkert et album, jeg vender tilbage til igen og igen.

Defecto er mit bud på det næste danske band, der står foran et internationalt gennembrud, de har i hvert fald evnerne, så gælder det bare om at smide så meget tid efter drømmen som muligt. Men hvad mangler Defecto så? Tjooo… de mangler da at komme en smut forbi Solskinsøen, inden de bliver alt for store.

Bornholm Over and Out!

Her kan du lytte til singlen “Nemesis”: