Alice Cooper

Myter vakt til live

-

Anmeldelse af: VIKING: et symfonisk vikingetogt. DR Koncerthuset, Kbh. 25. maj 2023.

En tur i DR Koncerthuset med fokus på vikingetiden samt serier og spil, inspireret af denne historiske periode, skulle blive en tur på gammelt vingesus, hvor myter og fakta blev blandet sammen i stor symfoni.

 

Foto: Gabriel Leikersfeldt Rasmussen

 

Dette arrangement har samlet en imponerende gruppe talenter til at optræde denne torsdag til de udsolgte koncerter, der kørte over tre dage. 

Der befinder sig intet mindre end over 50 musikere på scenen. Den færøskfødte sangerinde Eivør, der har en stor karriere bag sig med solomateriale og samarbejde med prominente komponister. Hun har, blot for nævne lidt, været med til at skrive musik til serien “The Last Kingdom”, som vi skal høre mere fra i dag, og så medvirker hun på soundtracket til “God Of War: Ragnarök”.

Sangeren Einar Selvik er kendt fra sit arbejde med bandet Wardruna, hvor han i høj grad har haft erfaringer med de oldnordiske temaer, vi skal fordybe os i i salens mørke på Amager. Hans musikalske arv inkluderer også musik til serien “Vikings” og spillet “Assassins Creed: Valhalla”.

Disse to spændende skikkelser flankeres af DR Vokalensemblet og DR Symfoniorkester. Så alle resurser er sat i spil til en sagnomspunden rejse.

 

VIKING: ET SYMFONISK VIKINGETOGT

Jeg lander på balkon 1, række 8 sæde 6. En meget flot placering, hvor jeg har et godt overblik over scenen samt hele salen. Der åbnes med, “If I Had A Heart”, efterfulgt af “Snakepit Poetry” fra “Vikings”-TV-serien.

Udover den majestætiske lyd fra sangere og klassiske instrumenter er der i den grad pyntet op i salen, så man kan mærke historiens vingesus. Der er hængt træbure op, hvor lamper som flammer giver en oplevelsen af at side i en stor gildesal. Disse flammelamper er ligeledes placeret på scenegulvet.

Eivør og Einar sidder på hver deres trætrone, der er pyntet med skind og store gevirer. Begge er de klædt som den historiske periode, de skal repræsentere i aften. Som en konge og dronning sidder de og stirrer ud på publikum som ånder fra fortiden. Bagved dem hænger flere skjolde. En gennemført dekoration.

Jeg har ikke selv set “Vikings”-serien. Faldt faktisk af efter 1. afsnit. Men hvor er musikken dog en kæmpe stor præstation. Den løfter sig med drømme om kamp, intriger, store bedrifter og en følsomhed, der gør en rørt midt i den episke storhed. 

Eivør går på scenen som en vølve under “Salt” og messer, synger og strubesynger os ud til fjerne vider og kyster, hvor skibene sejlede imod nye horisonter. Hold nu op, en uforlignelig stemme, hun besidder: Skrøbelige, kraftfuldt og sine steder direkte skræmmende. 

Det er ikke kun på scenen, at der er gjort noget ud af vikinge-setuppet. Projektører viser runer, ulve, Odin og Ygdrassil i cirkler rundt om i salen, og oppe på væggen i midten af rummet spiller en lidt subtil oplyst skærm film af bål, ravne, bølger, bjerge og ishuler. 

Ét aspekt ved denne aften, jeg dog ikke ved, hvad jeg skal syntes om, er, at man har valgt at lade to konferencierer stå og snakke imellem numrene. Jeg forstår, at når vi bevæger os i musik fra “Vikings”, “The Last Kingdom”, “God Of War”, “Assassin Creed” og mere, så er det rart med noget kontekst + lidt historisk information om inspirationstiden for disse værker. 

Men det bliver lige en kende folkeligt med flere usjove jokes og fjolleri. Man kan dog godt mærke deres entusiasme for koncerten og deres viden fra Nationalmuseet. Men jeg oplever lidt, at det tager magien ud af koncerten. Kunne man have opført de her tre aftener uden? 

Men når musikken spiller, så genopstår det hele. Særlige når instrumenter som bronzelur, bukkehorn og lyrer samt slagtøj bringer os dybere ind en sagnomspunden tid. 

Jeg må lukke øjnene under “Helreið Oðins” fra “Assassins Creed: Valhalla” for at tage det hele ind. Det er dystert, men umuligt at modstå. En af de bedre fakta fra vores historiefortællere i aften er, at Odin åbenbart er fundet afbilledet som en kvinde. Så altså en flerkønnet gud. Så har man alligevel lært lidt i aften. 

Der er en pause i midten på små 40 min. og jeg bruger den til ikke alene at få lidt luft, men også til at se, hvem der er taget ind til det udsolgte arrangement. At jeg har taget blazer ud over min Extirpating The Infected t-shirt gør i hvert fald, at jeg ikke skiller mig 100 % ud. Hvad, jeg mener med det, er, at der er mange, der har taget deres stiveste puds på. 

Men vi er alligevel blandede fra de fine kjoler og habitter til det almindelige hverdagstøj og de enkelte sortklædte metalfans. Denne aften tiltrækker mange typer og aldersgrupper. Det er bestemt også forfriskende at se så mange forskellige mennesker samles om musik. Vi er sammen om dette spirituelle togt. 

For dem, der ikke kan deltage denne aften, blive hele herligheden filmet . Denne optræden fortjener i den grad også at blive dokumenteret.

Pausen er slut, og den sidste del begynder. Lydene af sværd og knitrende bål stopper på højtalerne, og “Tyr” af Wardruna bliver spillet kongeligt hele vejen til Asgård. 

Vi får to lange stykker musik fra “God Of War” og “The Last Kingdom”. Jeg har læst bogserien, som “The Last Kingdom” bygger på; en fantastisk saga, og jeg fik da også slugt et par sæsoner af serien. “God Of War” sælger jeg artbooks af på arbejde, men ellers har jeg ikke beskæftiget mig meget med det. Jeg spiller heller ikke computerspil.

Atter må Eivør fremhæves for sin optræden. Atmosfæren, hun skaber, er rituel, dragende og voldsom.

Slagmarker og lysten til at trække i en rustning og hævne dine faldne frænder trækker i en. Det er et soundtrack uden lige, vi får præsenteret, og selvom man ikke har nogen viden om de medier, musikken stammer fra, tror jeg, at vi alle bliver ført ud af vores sæder, når alle musikerne løfter taget på DR Koncerthuset i aften.

Efter sidste nummer skynder jeg mig ud, mest fordi det er meget varmt i salen, men jeg bliver dog lige informeret om at der er et ekstranummer. Så tilbage igen til Valhalla. 

Det bliver en akustisk sang med Eivør og Einar. En stemningsfuld og stille måde at slutte tidsmaskinen af med. Vi klapper alle stående, imens vores krigere på scenen takker ydmygt.

Det har været en stor oplevelse at høre og se en svunden tid vagt til live af så mange dygtige musikere. Hvis man var en af de heldige, der deltog på slagmarken og mærkede følelserne af liv, død, længsel og drømme denne aften, så var det uforglemmeligt og bevægende.

Viking et symfonisk vikinge togt sætliste:

 

  • If I Had A Heat (fra Vikings TV-serien)
  • Snakepit Poetry (Fra Vikings TV-serien)
  • Salt (af Eivør Palsdottir)
  • Hrafnsmál – The Words Of The Raven (fra Assassins Creed: Valhalla)
  • Assasins Creed: Valhalla Suite 
  • Kingsom Of Wessex – Main Theme – Leaving Valhalla 
  • Helreið Oðins (fra Assassins Creed: Valhalla)
  • Stirdur Saknur (af Eivør Palsdottir)
  • Tyr (af Wardruna)
  • God Of War Suite 
  • God Of War Ragnarök – A Sons Path – Memories Of A Mother
  • The Last Kingdom Suite
  • Livstræðrir – Main Theme – Death Of Athelfled 
  • Helvegen (af Wardruna)

 

Ekstranummer:

  • Valuspa (af Wardruna)
Gabriel Leikersfeldt Rasmussen
Gabriel Leikersfeldt Rasmussen
Forsanger i Anthropoid Idol, spiller med DJ Navlebrødrene på Zeppelin Rock Bar + dedikeret Metal A Day skribent

ANTAL STJERNER

VIKING - Et symfonisk vikingetogt

Del denne artikel

Seneste artikler

Populære kategorier

Anmeldelse af: VIKING: et symfonisk vikingetogt. DR Koncerthuset, Kbh. 25. maj 2023. En tur i DR Koncerthuset med fokus på vikingetiden samt serier og spil, inspireret af denne historiske periode, skulle blive en tur på gammelt vingesus, hvor myter og fakta blev blandet sammen i...Myter vakt til live