Veludført dyster avantgarde

-

Anmeldelse af Thy Catafalque – Alföld. Udgivet via. Season of Mist d. 16/06-23

Variationen imellem det dystre og det smukke spiller en enormt stor rolle på Thy Catafalques nyeste album, Alföld.

Det oprindeligt ungarske, men nu Skotland-baserede en-mandsprojekt Thy Catafalque hviler bestemt ikke på laurbærrene. Tamás Kátai, som er manden bag det genrebrydende projekt, har en god sans for at udgive ofte for derved at holde sig aktuel, og der går sædvanligvis ikke så lang tid, før vi kan høre mere fra det specielle og dystre projekt. Derfor undrer det velsagtens heller ikke fans af projektet, at Kátai er klar med et helt nyt skud fra stammen i form af værket Alflöd.

Der bliver lagt voldsomt fra start med “A Csend Hegyeh”, hvor riffsne særligt formår at løfte nummeret, der hvor den til tider lidt træge dødsmetalvokal ikke kan. Growlet er ikke spidskompetencen i dette projekt, hvilket vi da også hurtigt kommer til at indse i takt med, at vi bevæger os igennem albummets soniske univers. Det sagt, er det ikke fordi Kátais growl er dårligt, det er blot ikke helt så fedt som de andre vokaler, manden præsterer.

Variationen er ikke blot numrene imellem, men i løbet af hvert individuelle nummer fremragende, og til trods for at kunne kategoriseres som værende avantgarde fornemmer man en klar rød tråd igennem albummet. Genren kan ellers have en tendens til at miste det overordnede overblik i gennem et album og derved netop undlade at fremstå som et helstøbt værk. Dette sker ikke på Alföld, der i meget høj grad lader til et vide, hvad det vil, og ikke mindst, hvor det gerne vil hen.

Den røde tråd lader umiddelbart til at være funderet i noget Black Metal-lignende ekstremmetal, og når intensiteten bliver skruet i vejret, er den virkelig også høj. Som lytter bliver man flere gange nødt til totalt at overgive sig til det voldsomme og intense udtryk, som Alflöd i al sin ære besidder. Mørket vælter ud af højtalerne og penetrerer lytternes øregange, og er man ikke klar på det, kan man måske blive forskrækket. Er du derimod klar til det, vil du nærmere opleve overraskelsens søde kærtegn nippe til din øreflip i takt med, at musikken udfolder sig.

Thy Catafalque rammer utroligt godt på den mørke linje uden nogensinde at gå på kompromis med det faktum, at der også findes skønhed i mørket.

Albummet besidder ligeledes opløftende og utroligt smukke melodier, der i sin helhed (og til tider enkelthed) er utroligt veludførte, og passer afsindigt godt ind i det varierede og som oftest voldsomme musikalske univers. Hvad end denne kommer til udtryk igennem smukt fløjtespil, lækker ren kvindevokal, violiner eller andet, så er det konsekvent veludført og med stor kærlighed til den musikalske helhed. Det spiller enormt mesterligt på Alföld.

Man føler sig ofte henkastet i flere forskellige retninger, hvor hver eneste retning lader til at være en fornøjelse at befinde sig. Musikaliteten er i topklasse hele albummet igennem.

Alföld er i sit musikalske udtryk utroligt skarpt, samtidig med at det spreder sine vinger enormt bredt. Selve musikken er utroligt veludført og har mange enormt mange spændende og decideret seje riffs.
Kátais talenter på samtlige instrumenter viser sig meget tydeligt igennem denne plade, om så det er i form af de knusende og alligevel varierende riffs, de lækre små synthdele, velbalancerede trommespil, den smukke og nærmest absurd afvekslende bas eller de mere specielle instrumenter som fløjter og violiner.

Det musikalske spil sidder lige i skabet, og man efterlades som lytter måbende, ja, måske man endda til tider helt skal på gulvet for at finde kæben, over, at det kan lykkedes en mand at spille alt dette på så mange forskelligartede instrumenter. At kalde Kátai multiinstrumentalist vil nærmest være en underdrivelse i forhold til mandens evner, der i sandhed strækker sig langt.

Ikke nok med at de musikalske evner er enorme igennem albummet, så viser de kompositoriske evner sig i lige så høj grad som værende imponerende, hvor numrenes individuelle opbygninger ikke bare er fede og nærmest absurd velfungerende, men ligeledes er decideret spændende. Bevares, Alföld vil formentlig ikke være noget for alle, men hvis du rent faktisk er til det mere udfordrende indenfor de mere ekstreme metalgenrer, så er dette album en perle du som lytter bestemt ikke bør snyde dig selv for.

Thy Catafalque har med Alföld begået sig et utroligt lækkert og helstøbt værk, der spiller med både de dystre og de smukke muskler.

Thy Catafalque - Alföld

Anmeldelse af Thy Catafalque – Alföld. Udgivet via. Season of Mist d. 16/06-23 Variationen imellem det dystre og det smukke spiller en enormt stor rolle på Thy Catafalques nyeste album, Alföld.   Det oprindeligt ungarske, men nu Skotland-baserede en-mandsprojekt Thy Catafalque hviler bestemt ikke på laurbærrene. Tamás...Veludført dyster avantgarde