Alestorm sætter endnu engang sejl på heavy-havet

-

Anmeldelse af: Alestorm – Seventh Rum of a Seventh Rum. Udgivet 24. juni via Napalm Records.

Sørg for din pirathat sidder fast, og der er stablet godt op på rom og kanonkugler, for Alestorm har udgivet et nyt album.

Hvis du hyppigt lytter til metal og ikke har noget imod at lægge seriøsiteten til side for at fokusere mere på den fjollede side af genren, så har du måske lagt mærke til, at Alestorm for nyligt udgav et nyt album. Jeg var meget spændt på, hvilken vej bandet havde valgt at gå med det her album.

Med deres tidligere album, Curse of the Crystal Coconut, var det meget tydeligt, at bandets fokuspunkt ikke var at lave en seriøs plade fyldt med sange om historiske piratbegivenheder, men snarere en plade, man kunne have det sjovt til. Det var der mange fans, der ikke brød sig om. De ville hellere have sange om historiske korrekte temaer med den ældre Alestorm-lyd frem for det nye fjollede materiale. Så det var nu meget smart af bandet, at den første single og musikvideo, der blev udgivet, handlede om en historisk begivenhed.

I april udgav bandet den første single med navnet, “Magellan’s Expedition”, fra det kommende album. Det fik mange fans til at storme tilbage og rose deres tilbagevenden til et historisk pirattema. Det var også et meget lovende åbningsnummer. Sangen indeholder alle de klassiske Alestorm-karaktertræk. Når et album starter ud med pompøse trompeter med Kaptain Bowes (forsanger og keytar), der synger om at sejle ud til ukendte lande, så ved man, det bliver godt.

Selvfølgelig, når det er Alestorm, så skal der også være nogle useriøse sange, og de er nemme at spotte. Den tredje sang, “Canonball”, er et passende eksempel på Alestorms fjollede aspekter med et omkvæd der går: “Yo ho! Stick a canonball up your cunt! Yo ho! Put your dick in a blender!” så er lytteren i hvert fald ikke i tvivl om, hvorvidt sangen er for sjov eller ej. Det er også tydelig,t at andre sange såsom “P.A.R.T.Y”, “Magyarország” og “Bite the Hook Hand That Feeds” er sange lavet med samme formål.

Albummet opnår også en fornem balance mellem useriøsitet og seriøsitet. Med sange som “Under Blackened Banners” og “Seventh Rum of a Seventh Rum” proppet ind mellem alle fjollesangene, så bliver albummet ved med at føles alsidigt også efter flere afspilninger. “Under Blackened Banners” fungerer som en herlig og melodiøs havskrue – som jeg for resten tror, kommer til at virke helt fantastisk live – som lytteren nemt kan synge med på. Det samme kan siges om “Seventh Rum of a Seventh Rum”. Sangen gør igen brug af alle de ikoniske Alestorm-egenskaber, som fansene elsker. Om det så var smart at putte sangen som sang syv, efter man har hørt seks andre sange, der gør brug af mange ens aspekter, kan diskuteres. Men når albumtitlen er Seventh Rum of a Seventh Rum, og udsenderen er Alestorm, som højst sandsynligt er ret ligeglade, så skal titelnummeret selvfølgelig være nummer syv på pladen.

Det eneste kritikpunkt, jeg har, er, at nogle af sangene virker som sange, de bare har smidt på, fordi pladeselskabet bad dem om det. Inden albummets udgivelse var jeg spændt på at se, hvordan de havde skrevet “Return To Tortuga” (reference til den tidligere sang, Tortuga, fra forrige album), men det vidste sig at være næsten den samme sang som på det forrige album. Det er naturligvis to forskellige sange, men de minder stadig overraskende meget om hinanden. Teksten er fuldstændig ens, og man finder desværre også for mange andre overensstemmelser. Det er stadig en god sang, men jeg ville have foretrukket, hvis de havde lavet noget mere originalt. Tominutterssangen, Come to Brazil, virker også en smule ligegyldig. Selve sangen lever ærgerligt nok heller ikke op til Alestorm-standarten.

Men alt i alt har Alestorm formået at udgive en rigtig mangfoldig plade, der indeholder alt det, man kender Alestorm for. Det er tydeligt, at bandet har gjort en indsats for at tage dem selv mere seriøst på det her album, og det, tror jeg, var en fornuftig beslutning. De sørger i hvert fald for, at man som lytter kommer ud på sjove piratekspeditioner, og hvordan kan man takke nej til det?

Alestorm - Seventh Rum of a Seventh Rum?

Anmeldelse af: Alestorm - Seventh Rum of a Seventh Rum. Udgivet 24. juni via Napalm Records. Sørg for din pirathat sidder fast, og der er stablet godt op på rom og kanonkugler, for Alestorm har udgivet et nyt album.   Hvis du hyppigt lytter til metal og...Alestorm sætter endnu engang sejl på heavy-havet