Blod, sved og tårer

-

Amon Amarth “Jomsviking”, Metal Blade

”Jomsviking” er titlen på Amon Amarths nye album. Et såkaldt konceptalbum der bygger på en fortælling om en mand og hans rejse for kærlighed. Men hvordan fungerer det for nogle hårdtslående svenske vikinger?

Copenhell-aktuelle Amon Amarth er med deres 10. studiealbum ”Jomsviking” vendt tilbage, for at erobre landegrænser på brutal vis og uden tilgivelse af nogen art. Denne gang har de svenske vikinger prøvet kræfter med skabelsen af et såkaldt konceptalbum. Forsanger Johan Hegg har udtalt, at albummet bygger på en historie om en mand, som er forelsket i en kvinde. Dog er kvinden blevet lovet væk til en anden mand, og da de skal giftes, slår vores mandlige hovedperson manden ihjel. Så derfor bliver han nødt til at flygte langt væk. Men han sværger at vende tilbage endnu stærkere og vinde kvindens kærlighed igen.

Så jeg håber I har slebet sværd og økser? For det havde jeg nemlig ikke, da jeg selv muligvis er en af Danmarks måske ringeste vikinger. Med smørekniv, barbergrej og andre af dagligdagens fesne redskaber havde jeg absolut ikke forberedt mig på at anmelde det nye album fra Amon Amarth. Men glem alt det. For nu bliver man taget med på togt sammen med bandet og hverken regn, slud eller bidende kulde kommer til at stoppe os i færden på råstyrke og kærlighed.

Bandet har skabt et visuelt flot album både på coveret og musikalsk. Det gør, at man ikke har svært ved at forestille sig at være en stærk viking, som ikke bøjer sig for nogen og med blod, sved og tårer, kæmper for hvad han vil have. Det er faktisk det første Amon Amarth-album jeg begiver mig ud i at lytte til, og jeg må indrømme, at jeg er langtfra skuffet.

Amon Amarth har nemlig formået at skabe hver sang på ”Jomsviking” som en del af historien nævnt tidligere, og det gør hver ny sang spændende at følge med i lyrisk. Men det er ikke det eneste. ”Jomsviking” er også et velproduceret album med fede sange, som musikalsk kunne associere til en blanding imellem Arch Enemy’s “War Eternal og Trivium’s “Shogun”.

Første nummer på ”Jomsviking” er ”First kill” et hæsblæsende nummer, der med Johan Heggs stemme brøler sig igennem den historiske fortælling. Hver sang herfra fortæller om hvordan vores hovedperson må rejse mange kilometer og kæmpe de farligste kampe på sangene ”Wanderer” og ”One Against All”. Efter et endt slag, skal de faldne hyldes på ”Raise Your Horns” og derefter mere træning for at blive stærkere på ”The Way of Vikings”.

Men efter flere år på farten vender vores hovedperson tilbage til kvinden, som han elsker. Det gør han på nummeret ”A Dream That Cannot Be” med tyske Doro som gæstesangerinde, og hvordan det møde ender, kan man jo lytte sig til på den nye plade. Et nummer der ved første lyt kan virke, ja, nærmest bizart, at Johan Hegg skal synge sammen med en kvinde. Men som faktisk fungerer rigtig godt, og det er med til at give liv og indlevelse til albummet og dens historie.

Dermed har Amon Amarth med ”Jomsviking” skabt et fremragende album, bygget på en gribende historie. Et væld af fede numre hærger på denne plade, og derfor mener jeg at bandet har gjort sig fortjent til 5 horn. Amon Amarth har i hvert fald overrasket mig, så mon ikke de kunne overraske dig også?

Amon Amarth - Jomsviking

Amon Amarth “Jomsviking”, Metal Blade ”Jomsviking” er titlen på Amon Amarths nye album. Et såkaldt konceptalbum der bygger på en fortælling om en mand og hans rejse for kærlighed. Men hvordan fungerer det for nogle hårdtslående svenske vikinger? Copenhell-aktuelle Amon Amarth er med deres 10. studiealbum...Blod, sved og tårer