Den melankolske elektropop sejrede!

-

• Depeche Mode
5

Anmeldelse af: Depeche Mode, Telia Parken. 31. maj. 2017.

Det enorme og legendariske 80’er band Depeche Mode vendte onsdag, 31. maj tilbage til Danmark for at spille i Parken. Koncerten skulle vise sig som en overraskelse af de helt store af mere end én grund.

Den evindelige frygt for lyden var bestemt tilstede, når nu det er et arrangement, der foregår i Parken, som jo er notorisk kendt for at være et af de steder i Danmark, der konsekvent har dårligst lyd. Dette var kun min anden koncert i Parken, hvor sidst gang var en Roger Waters-koncert, hvor jeg faktisk også husker lyden, som overvejende god.

Den smule, jeg nåede at opleve af The Horrors, der var sat på som opvarmning, var dog i sandhed en horror. Lyden var så forfærdelig, at man, specielt når guitaren (der var som at få stukket en issyl i øret) spillede, ikke kunne høre reelle toner bliver spyttet ud fra scenen, hvilket naturligvis gav mig en kæmpe frygt for en fadæse af de helt store i forbindelse med Depeche Mode. Dette blev dog gjort godt og grundigt til skamme!

Depeche Mode lød på alle måder fantastiske i Parken, hvor man tydeligt kunne adskille alle instrumenterne i hvert fald lige efter det første nummer.Depeche Mode er på ingen måde et band, jeg personligt har dyrket synderligt meget. Bevares, jeg har da hørt de største af hittene, og har elsket hver eneste gang, nogen har sat det på for mig, men af en eller anden grund har jeg aldrig fået dykket ordentligt ned i deres diskografi. Det skal jeg så sandelig love for, at koncerten i Parken vil få ændret på!
Alt spillede bare, og jeg fandt virkelig mange fantastiske musikalske kvaliteter i Depeche Modes musik. Det var som om, at alt bare gik op i en højere enhed.

Bandet var super godt på og tændte på, at der skulle holdes en fest, som danskerne sjældent havde set magen til. Det gør sig gældende især i form af forsanger Dave Gahan, som har en tilstedeværelse, som jeg sjældent har oplevet hos nogle andre kunstnere. Den måde, han agerer på på en scene, er tæt på perfektion i forhold til den musik og det budskab, som jeg personligt føler, at Depeche Mode formidler. At se ham danse rundt på scene var intet mindre end en fornøjelse og en fryd for øjet.

Bandet spillede dejligt tight, og man kunne nemt mærke, at dette altså er vanvittigt habile mennesker som musikere. Specielt imponeret var jeg over guitaristen Martin Gore, der ikke blot var formidabel på sit instrument, men også havde en helt fantastisk vokal, hvad end det kom til kor eller til de tre numre, hvor han fik lov til at synge selv.
Hans stemme var helt i top, og han var faktisk egentlig nok en umiddelbart dygtigere sanger end Gahan, men sidstnævnte har altså bare en helt speciel stemme og tilgang til at benytte sin stemme, der gør det helt forståeligt, at det ikke bare er Gore, som synger alle sangene.

Sætlisten var et klart hit hos de danske fans, hvor langt de fleste sange bød op til noget nær den videste omgang fællessang, jeg nogensinde har oplevet til en koncert på dansk jord. Det var på grænsen til at være euforiserende, og gjorde hele oplevelsen endnu bedre for en første gangs Depeche Mode-koncertganger som mig.

Det var helt fantastisk at se så mange forskellige mennesker, der alle bare var glade og opslugte af musikken. Specielle highlights kom naturligvis hos de sikre klassikere som f.eks. ”Enjoy The Silence”, ”Walking in My Shoes” ”Everything Counts” (der i øvrigt fik hele publikum til at synge omkvædet i et godt stykke tid uden bandet efter sangen var slut) og selvfølgelig det største hit af dem alle: ”Personal Jesus”.

Det blev til en koncert på den gode side af to timer med et helt fantastisk tændt Depeche Mode, som i den grad fik hevet publikum med og sat en fed fest i gang. En yderst imponerende koncert.

Det eneste reelt negative, jeg kan tilskrive koncerten, er, at ølpriserne i Parken er helt vanvittige 55 kroner for en Lille fadøl! 70 kroner for en stor. Det er alt for dyrt, især når der sælges det samme Tuborg, som der gøres til langt de fleste koncerter. Havde det været noget mere eksotisk humle, havde jeg godt kunne se meningen med galskaben, men nej. Jeg hørte desuden mange brokke sig over, at det tog flere timer at komme ind i Parken, dette ræs oplevede jeg heldigvis ikke selv, men jeg undrede mig da over, at folk stadig kom dryssende, efter Depeche Mode var gået i gang, og ja, faktisk et okay stykke ind i sætlisten.

Se flere billeder fra koncerten her:

Fotograf: Mark Stoumann
Fotograf: Mark Stoumann