Djent-koryfæ spiller med musklerne

-

Anmeldelse af: Periphery – “Hail Stan”. 3DOT Recordings, Century Media. Udgivelsesdato: 5. April 2019.

Periphery er noget så sjældent som et moderne metalband, der har været med til at definere og skabe en helt ny genre. Det berømte og berygtede ”djent”-term har siden bandets start i 2005 dækket over en ny bølge af moderne metalbands. Eksperimenterende og nyskabende bands som Animals as Leaders og Tesseract, der er lykkedes med at udvikle den progressive metal og stadig formår at genopfinde genren i år 2019.

Peripherys succes har siden bandets start vokset konstant, og populariteten kulminerede indtil videre i 2016, da sangen ”The Price Is Wrong” fra pladen Periphery III blev nomineret til en Grammy.

”Hail Stan” er endnu et guldkorn i rækken af solide plader fra Periphery. Albummets åbningsnummer, den 16-minutter lange ”Reptile”, indeholder alt fra knusende riffs til storladne strygersegmenter. Nummeret efterfølges af ”Blood Eagle”, der blev udsendt som albummets første single. Dette track er i min optik pladens bedste, og med sin mastodontiske tyngde må nummeret få selv den største djent-skeptiker til at vippe lidt med storetåen.

”Hail Stan” er med sin samlede længde på 64 minutter en ordentlig omgang, men Periphery benytter en lang række virkemidler, der alle bidrager til et sammenhængende og varieret album. Tyngden på numre som ”CHVRCH BVRNER” og ”Blood Eagle” afveksles af melodiske og storladne sange som ”Garden in the Bones” og den pop-rockede ”It´s Only Smiles”. Desuden binder små interludes på fornem vis pladens numre sammen, og der tilføjes også nye elementer til bandets lyd. Især på nummeret ”Crush”, der med sin nærmest elektrorock-agtige produktion sender tankerne hen på bands som Muse eller Linkin Park.

Periphery har med ”Hail Stan” skabt et album, der bestemt vil tilfredsstille bandets fans. Det enormt høje tekniske niveau blandt musikerne, og den melodiske og eksperimenterende sangskrivning har altid været Peripherys varemærke. Dog har de ikke genopfundet den dybe djent-tallerken, og på trods af sine positive øjeblikke fremstår ”Hail Stan” som en kompetent og gennemarbejdet udgivelse uden de store overraskelser eller udviklinger.

Kunne man ikke lide Periphery før, vil denne plade formentligt ikke omvende mange. Dog er den uhyre velskrevet, og på trods af den meme-inspirerede albumtitel er ”Hail Stan” langt hen ad vejen et seriøst og fremragende album, der i den grad fortjener sin plads i bandets solide diskografi.

Trackliste:

1. Reptile
  2. Blood Eagle
  3. CHVRCH BVRNER
  4. Garden in the Bones
  5. It´s Only Smiles
  6. Follow Your Ghost
  7. Crush
  8. Sentient Glow
  9. Satellites

Periphery - Hail Stan

Anmeldelse af: Periphery - "Hail Stan". 3DOT Recordings, Century Media. Udgivelsesdato: 5. April 2019.   Periphery er noget så sjældent som et moderne metalband, der har været med til at definere og skabe en helt ny genre. Det berømte og berygtede ”djent”-term har siden bandets start...Djent-koryfæ spiller med musklerne