Genskabt Monster

-

Killswitch Engage “Incarnate”, Roadrunner Records, 2016

Killswitch Engage er ude med deres nye album, ”Incarnate”. Med Jesse Leach i front har han og resten af bandet genskabt monstret Killswitch Engage med en opskrift, der kunne tyde på fortjent succes.

Killswitch Engage nye album ”Incarnate” er med sine 15 sange et monster af dimensioner, som bare venter på at blive vækket til live. Lige så snart man trykker play på anlægget eller slipper pickuppen på vinylen, er der ikke tid til te og ludo, for det her album smitter og vækker monstret i dig selv.

”Incarnate” er et bevis på, at Killswitch Engage har fundet en musikalsk opskrift, der virker, og det er noget af bedste musik bandet har udgivet, siden Daylight Dies (2006), med Howard Jones som forsanger. Selv lærte jeg Killswitch Engage at kende med lige præcis det album og mente dengang (måske naivt nok), at Howard Jones var uerstattelig. Men det skal vise sig nu at han sagtens kunne erstattes, og lige netop af Jesse Leach, der med sin growl, skønsang og lyriske passager, guider os igennem de mange sange på “Incarnate”.

De første par sange på pladen ”Hate by Design”, ”Cut Me Loose” og ”Strenght of the Mind” er en gensynsglæde med et band, man ikke vidste, man havde savnet. Disse sange er krydret med netop det bedste fra den opskrift der står stærkest i Killswitch Engage Regi. Et par klassiske sammensætninger på bandets musikalske formåen og kunnen.

Dog kan man nogle gange føle sig udfordret som lytter, når et band vælger at samle så mange sange på én plade. Så kan det sjældent undgås, at der er nogle sange, der ikke lige falder i god jord. Jeg kunne f.eks. godt have undværet: ”It falls on me” og “We carry on”. Det er sange, der for mig bliver overflødige og på disse tidspunkter tænker man, om bandet mon har flere kreative input på pladen?

Men det har de, heldigvis! For bl.a. med den hurtige ”Reignite”, som fortsætter direkte over i den brutale ”Triumph through Tragedy”, er der stadig flere fede sange der skal høres. Det er også lidt af en lettelse, at størstedelen af numrene på “Incarnate” har en gennemsnitslængde på tre minutter. Det gør lige, at man nemmere kan smæske den store mundfuld i sig. Men det kan måske også bare værne om, at bandet har haft et væld af kreative idéer, som de gerne vil ud med, og det kan man ikke se negativt på.

Killswitch Engage har med ”Incarnate” udgivet et monstrum af et album, som indeholder en masse hurtige og tunge sange. Med Jesse Leachs vokal og bandets sammenspil har de ramt noget af det bedste, der er udgivet under navnet Killswitch Engage. Der skal ikke herske tvivl om at ”Incarnate” skal høres! Jeg bøjer mig i støvet for deres musik og bandet som helhed inden for metalcore, som jeg mener de mestrer til fulde.

Så en koncert inden for landets grænser og helst på Sjælland, ville ikke være af vejen. Snart!

Killswitch Engage - Incarnate

Killswitch Engage “Incarnate”, Roadrunner Records, 2016 Killswitch Engage er ude med deres nye album, ”Incarnate”. Med Jesse Leach i front har han og resten af bandet genskabt monstret Killswitch Engage med en opskrift, der kunne tyde på fortjent succes. Killswitch Engage nye album ”Incarnate” er med...Genskabt Monster