Anmeldelse/reportage af Fuzztival 2025 dag 1, Kulturscenen, Esbjerg d. 06/06-2025.
Esbjergs Fuzztival bød for vores vedkommende på lidt instrumentalt og et sygdomsgrundet udlån af trommeslager.
Foto: Bastian Reinholdt Madsen
Vanligt skal denne anmelder tage turen fra Aarhus til Esbjerg, samt nå at få noget at spise, hvilket desværre også medfører, at vi kun når førstedagens sidste to bands. Festivalen har haft lidt lokationsmæssige udfordringer, med resultatet at festivalen i år afvikles på det tidligere konfus, nu kendt under navnet Kulturscenen, et spillested der er noget mindre, end det har været tilfældet de tidligere år, hvor vores redaktion har deltaget. Således bliver det spændende, om Fuzztival trives i dette format.
Causa Sui
Er er godt fyldt ud i salen til danske Causa Sui, der på fornem vis spreder god stemning i salen med deres instrumentale psykadeliske rock. Bandet spiller fremragende, og har et godt nærvær her til aften. Som med meget andet instrumental musik, særligt indenfor disse genrer, er Causa Suis optræden til den mere indadvendte side. Dog ikke helt energi løst heller. Der bliver ikke henvendt super meget til publikum. I stedet bliver der fokuseret på at spille og fremføre musikken på bedst mulig vis.
Lyden er glimrende, og samtlige instrumenter skærer igennem på Kulturscenen og i forlængelse deraf årets Fuzztival. Det lover godt for resten af festivalen. Guitaren er dejligt dynamisk, bassen lullende men alligevel med et fint pondus, synth/keyboardet skærer lige nøjagtigt igennem mixet, imens trommerne får lov til at lege med mere end bare en fast rytme. Causa Sui har ligesom sidst de gæstede festivalen bestemt styr på både lyd og sammenspil.
Bandets musik varierer imellem dejligt afdæmpet og syret, til noget mere groove orienteret som er mere genkendeligt for Stoner genren. Der er en fin variation, til trods for at bandet spiller rent instrumentalt. Bevares, man kan da ind imellem måske godt savne lidt vokal, men bandet spiller så dejligt varieret og levende, at man ofte glemmer at der ikke er en sanger med i bandet.
Causa Sui viser atter engang Fuzztival at man ikke behøver hverken frontmand eller forsanger, for at lavere en solid omgang psykadelisk rock med gode mængder stoner-inspirationer. En god start for vores vedkommende på dette års udsolgte Fuzztival.
Dead Meadow
Aftenens hovednavn, det amerikanske psykadeliske rock- og stonerband Dead Meadow, har desværre mandefald denne aften. Gruppens trommeslager er blevet syg, lyder det, men heldigvis har trommeslageren fra Causa Sui indvilliget i at overtage trommerne og spille de sange han kan med gruppen. Så til trods for at det et øjeblik lignede en aflysning, bliver dagens hovednavn alligevel en realitet via. denne musikalske fiberredning.
Bandet spiller numrene fint, og Causa Suis trommeslager følger rigtigt godt op til de sange, der kan fremføres her til aften. Det er meget ovre i de mere afdæmpede kroge af Dead Meadows diskografi, i hvert fald til denne anmelders smag, men derfor fungerer numrene absolut stadig. Sammenspillet sidder (især i forhold til omstændighederne) lige i skabet.
Lyden er glimrende til aftenens hovednavn. Guitaren skærer fint igennem rumlen fra bassen og de legende og frem for alt følende trommer. Vokalen svæver let og elegant henover de andre instrumenter i mixet, og Jason Simons stemme lyder aldeles fremragende her til aften. Afslutningsvist får vi serveret en håndfuld numre, hvor kun Simons er på scenen med sin stemme og sin guitar, hvilket fungerer, om end man netop savner noget lidt mere eksplosivt.
Desværre formår koncerten aldrig helt at komme op i gear. Det er forståeligt taget i betragtning af, at vi her oplever en amputeret udgave af aftenens hovednavn. Det er til trods for dette stadig Dead Meadow, og vi går herfra med en ret speciel og særlig oplevelse i vores bagage. Det er nu engang godt reddet!
Herunder kan du se vores udsendte anmelder og fotografs galleri fra den første aften til årets Fuzztival.















