Helt eminent prog

-

Anmeldelse af: Riverside. Amager Bio, Kbh. 25. april 2023.

Riverside leverede exceptionelt god prog til aftenens (gamle) gæster

Riverside

Polske Riverside er et band, som vi her på Metal A Day har været meget oppe at køre over. Samtlige koncerter har fået enormt gode scores, og deres seneste album tog vi også rigtigt godt imod.

Jeg er selv kæmpe fan af prog-rock og det mere progressive spektrum af metal, så jeg glæder mig til at se, om forventningerne bliver mødt – især når én enkelt medkollega har sendt så mange positive ord deres vej og gentagne gange sagt, at jeg virkelig skulle glæde mig til at opleve bandet live.

Jeg bevæger mig ind i Amager Bio, der sagtens kunne forveksles med den lokale plejehjemsbingobangoklub eller den nærmeste pensionistforening denne aften. Størstedelen af publikum er over 50 år, og jeg er klart en af de yngste hvis ikke den yngste i hele salen. Stemningen er dog super hyggelig, og højtalerne spiller gamle hits fra 1940’erne, hvor støjen fra vinylnålen tydeligt kan høres. Ligesom (de fleste) unge nu til dags hører Dua Lipa, så har aftenens gæster med et aldersgennemsnit over 60 år haft det fedt til de gamle hits fra deres unge dage.

Der er ikke noget supportband i aften, så vi springer altså over forretten og går direkte til hovedmåltidet. Lyset dæmper sig sekundet, klokken når det givne koncertstarttidspunkt, og bandet bevæger sig ind på scenen.

Bandet starter med nummeret ”#Addicted”, der er et lidt underligt åbningsnummer, hvis du spørger mig, men publikum er oppe at køre over bandets tilstedeværelse, og det lyder også meget godt. Vokalen drukner dog lidt i lydbilledet, og guitaren er også småutydelig til tider, men indenfor første sang rettes der op på det, og resten af koncerten bliver vi kun præsenteret for et frisk og rent lydbillede.

Riverside er på tour for deres senest udgivne album, ID.Entity, fra januar i år. Vi får derfor en masse numre fra det album. Det første, vi bliver præsenteret for, er ”Landmine Blast”. Mariusz Duda (vokal og bas) indleder nummeret med en super funky basline, som lækkert skifter mellem (af hvad jeg lige kunne aflytte det til) 7/8 og 5/4 taktarter, der bliver hurtigt fulgt op på af resten af bandet.

De forsætter over i nummeret ”Big Tech Brother”, også fra det nye album, og her skinner bandet virkelig igennem. Den super proggede intro bliver spillet enormt tight, og der er ikke én eneste fejl. Omkvædet bliver også fremført yderst professionelt, hvor Michał Łapaj (keyboard/synthesizers) lægger et melodisk og æterisk grundlag for Mariusz Dudas gudesmukke stemme.

Bandet hygger sig også med publikum, og Mariusz Duda får talt meget mellem numrene og kommer ofte med kække scenedrillerier. Én ting ville være at snakke om bandets samlede energiniveau, en anden ting er at snakke om Michał Łapajs energiniveau alene. Under alle numrene danser han med, smiler og vinker til fans og er generelt super udadvendt og charmerende på scenen.

Sætlisten varierer meget, der er både nyt og gammelt. Vi får præsenteret alle numre fra ID.Entity på nær ”I’m Done with You”, hvor ”Friend or Foe?” virkelig skinnede igennem med sine 80’er synthmelodier samt progressive og svære-at-afkode riffs i sættet. Vi får også en fin blandet pose bolsjer af numre fra tidligere albums, men ifølge mig er det numrene fra ID.Entity, der fungerer bedst live her til aften.

Riverside er lidt ligesom at være til en matematikeksamen, bare hvor man kan finde ud af alle spørgsmålene i opgavearket. Der foregår meget, og der er ting, der er svære. Men lytter man ordentligt efter, kan man godt få afkodet de svære rytmer.

Jeg kunne blive ved med at rose Riverside, men så ville denne anmeldelse blive alt for lang. De leverede en næsten fejlfri præsentation. Der var dog nogle småting, der gik galt, som f.eks. keyboardet, der oplevede nogle tekniske problemer under sidste nummer, ”Conceiving You”, eller publikum, der var meget tilbageholdende med at deltage i numrene og synge med, når de blev opfordret til det.

Dog, hvis du er til prog, kan en Riversidekoncert kun anbefales!

Riverside

Anmeldelse af: Riverside. Amager Bio, Kbh. 25. april 2023. Riverside leverede exceptionelt god prog til aftenens (gamle) gæster   Riverside Polske Riverside er et band, som vi her på Metal A Day har været meget oppe at køre over. Samtlige koncerter har fået enormt gode scores, og deres...Helt eminent prog