Jesper Binzer redder farrocken

-

Anmeldelse af: Jesper Binzer – Save Your Soul. Release 6. november 2020 via Warner Music.

Man kan godt tage Jesper Binzer ud af D-A-D, men man kan ikke tage D-A-D ud af Jesper Binzer.

Jesper Binzer er sammen med blandt andet Tim Christensen, Corey Taylor, Jonathan Davis og Till Lindemann forsanger for et yderst populært band. De har alle fire valgt at gå solo og udsende en eller flere skiver i eget navn, selvom de til tider måske minder lidt for meget om deres originale band.
Binzers solodebut Dying Is Easy fra 2017 bragte dog en anden nerve og troværdighed end D-A-Ds lidt for velkendte stil. Specielt “Rock On Rock On Rock”, “Tell My Self To Be Kind” og “Real Love”. Også coveret af Savage Roses “Wild Child” var over al forventning, og det klædte den med et lidt mere rocket udtryk. Samarbejdet med multimusiker og producer Søren Andersen virker både dynamisk og autentisk.

Genren er westernrock/melodisk rock/farrock, og selvom det er blødere end D-A-D, er det væsentligt bedre end sidstnævnte. Save Your Soul-skiven består af 10 numre, som indledes af “Life Is Moving”, der eskalerer i lydstyrke og energi med keyboard, guitarer og trommer. Det er habilt, og man er som lytter hurtig tryg i Binzers selskab. Med strofer som “God is irrational and so are we, we aren’t made in his image, it’s the other way around” nynner man automatisk med.

“Don’t Let Them Make You Choose Sides” er pladens bedste sang, fordi den handler om integration, og moralen er bedre fortalt, end hvad en politiker kunne fortælle i en valgkamp. Det er fedt med et politisk statement, fordi det bliver gjort på en meget subtil og elegant måde ligesom “Money Always Takes The Place Of Life” fra D-A-D’s Monster Philosophy (fra 2008), der handler om det daværende Ungdomshus på Jagtvej 69.
“My Head’s Been Places” lyder som noget, der kunne have været på D-A-D’s forrige album, DIC-NII-LAN-DAFT-ERD-ARK (fra 2011), – der er samme gode tyngde og vibe.

Hele pladen blev skrevet efter Corona-nedlukningen i foråret – heldigvis er der ingen deciderede “Corona-sange” med. Der er dog sange som “What Time Is It Now” og “The Price Of Patience”, som måske også er inspireret af førnævnte begivenhed.

Kærlighedsballaden “Move A Mountain” på primært klaver bliver en kende for langsommelig/kedsommelig, og man går næsten i stå på den dårlige måde. Albumcoveret ligner en kasseret filmplakat til Joaquin Phoenix’ og Todd Philips’ film ‘Joker‘. Det er lidt ærgerligt, specielt fordi det visuelle var lige i skabet på Dying Is Easy med en klassisk western-illustreret stil.

Farrock som koncept har svære kår. På den ene side skal det være innovativt og kreativt, men på den anden side skal det også være genkendeligt og overholde rockens klichéer. Jesper Binzer balancerer på en knivsæg mellem begreberne på fornem vis, præcis som en rutineret sanger/musiker også bør. Han genopfinder ikke den dybe tallerken, men det behøver han heller ikke når håndværket er så habilt.

Retrospektivt skulle Dying Is Easy have 4 stjerner. Save Your Soul har mange ligheder og har samme relativt høje niveau som førnævnte både musikalsk og lyrisk, så den får også 4 stjerner.

Save Your Soul tracklist:

1. Life Is Moving
  2. Save Your Soul
  3. Don’t Let Them Make You Choose Sides
  4. Move A Mountain
  5. The Heart Will Find Its Way
  6. Premonition
  7. My Head’s Been Places
  8. Drown Waving
  9. What Time Is It Now
  10. The Price Of Patience

Jesper Binzer - "Save Your Soul"

Anmeldelse af: Jesper Binzer - Save Your Soul. Release 6. november 2020 via Warner Music. Man kan godt tage Jesper Binzer ud af D-A-D, men man kan ikke tage D-A-D ud af Jesper Binzer.   Jesper Binzer er sammen med blandt andet Tim Christensen, Corey Taylor, Jonathan...Jesper Binzer redder farrocken