Livets timeglas rinder endnu

-

Andmeldelse af Chronicle “Memento Mori”, udgivet 16. december 2016.

Det danske band Chronicle er ikke gået under jorden i ly for vinterkulden. TIL GENGÆLD har de smidt en ny plade på gaden, som kan forføre og udfordre dine melodiske sanser

I denne kolde tid er mange af naturens levende væsner for længst er flygtet fra kulden. Enten er de forduftet sydpå, eller også ligger de i dvale under jorden, indtil varmen atter vender tilbage. Ja, mildest talt synes ret meget af naturens vilde dyreliv at være gemt godt af vejen for det blinde øje. Så er det danske band Chronicle fra Frederikshavn derimod ikke gået i dvale. De har nemlig i løbet af december måned udgivet en plade med fem dystre numre, som sagtens kunne symbolisere en tid uden nogen form for vildt dyreliv eller liv generelt.
”Memento Mori” er titlen på bandets nye plade. Memento Mori er for i øvrigt en latinsk vending, som på den hårde direkte måde, betyder noget i stil med: ”husk, du skal dø” og er en påmindelse om livets korthed. Derfor skal man huske at leve livet, og leve, det gør Chronicle på den nye plade. For på ”Memento Mori” har Chronicle formået at skabe en ny og aldeles stærk lyd. En lyd, som ville kunne få selv de fleste som undervurderer døds-metal, til at skifte holdning.
Selv for et utrænet døds-metal øre som mit er bandets nye plade overraskende melodisk, og det gør i sandhed, at man kan lade sig forføre og mærkeligt nok undre sig over, at man ikke har givet melodisk døds-metal en chance tidligere.
De fem numre på ”Memento Mori” indeholder fantastiske melodiøse guitar riffs og tekniske soli. På numrene ”No Longer Human” og ”Derelict” fornemmer man virkelig, hvordan guitaren bærer de melodiske passager. Dog tager trommerne meget af opmærksomheden. Det sublime trommespil er ikke til at tage fejl af på ”The Law of Retribution”. Hele bandet er utrolige dygtige musikere, og det kan sagtens høres, at der er fokus på musikken. Lars Bo Neppers skrigende vokal passer lige ind i døds-metallens lydbillede og tilføjer derfor det sidste dødstød, som får dette album til at være velfungerende.
”Momento Mori” er et kort, men utroligt vellykket udspil fra de jyske drenge, som fortjener at blive hørt. Pladen er ikke nær så thrashet som nogle af bandets tidligere udgivelser. Men man kan alligevel ikke undgå at finde en eller flere passager på numrene, hvor man føler sig nødsaget til at høre igen og igen. Hvilket for mit vedkommende må siges at være en sjældenhed inden for denne genre.

Chronicle - "Momento Mori"

Andmeldelse af Chronicle "Memento Mori", udgivet 16. december 2016. Det danske band Chronicle er ikke gået under jorden i ly for vinterkulden. TIL GENGÆLD har de smidt en ny plade på gaden, som kan forføre og udfordre dine melodiske sanser I denne kolde tid er mange af...Livets timeglas rinder endnu