Når supporten overgår headlineren

-

Anmeldelse af: Arch Enemy, m.fl. Forum, Kbh. 05. november 2022.

Fredag den 5. november var ellers en kold efterårsdag. Men det ændrede sig alt sammen da forum åbnende dørene til en aften der var fyldt til renden med metal og pyro.

Unto Others

Unto Others var de første på plakaten, og dermed de første til at sænke mørket over Frederiksberg. Det var for mig første gang personligt at skulle høre Unto Others, og det er da uden tvivl en oplevelse, jeg tager med mig. Det, der er med Unto Others, er, at de har den her helt klassiske 90’er-lyd. Der er noget over vokalen og den tilhørende musik, der lidt giver en flashback til dengang, læderjakker og alt for stramme læderjeans havde deres ’prime time’. Tidsalderen kunne bestemt også spejles i bassistens outfit med lidt for meget hårlak og en læderrem med nitter omkring overarmen. De gik på scenen til ikke alt for mange mennesker, men det var bestemt ikke, fordi der ikke var nogle mennesker, for det var der. Deres set var super fint og var i virkeligheden en super godt valg som første support, da der ikke var super meget gang i det, men nok til man blev godt varm.

Carcass

Der er ingen tvivl om, at siger man navnet ’Carcass’, har det en del betydning i metalsammenhænge. Carcass er uden tvivl et af de bands, der indenfor dødsmetal har betydet ekstremt meget, men er der en udløbsdato? Vi begynder efterhånden overordnet i metallens verden at se bands, der nok har overlevet dem selv, og her kan Carcass måske godt være med. Det er selvfølgelig gode sange og en god performance med masser af visuelt til publikum, men det er ikke noget, man ikke set før. Man må dog ikke tage fra dem, at de stadigvæk er utrolige tekniske dygtige og ved, hvad de laver med deres instrumenter, for det har det helt styr på. Men som sagt, er det ikke noget at ringe hjem om.

Behemoth

Nu begynder vi jo at snakke. Der er vidst ingen tvivl om, at vil man gerne indenfor metalverden, snakke lidt om Satan, så er Behemoth vejen. De leverer gang på gang en fangende performance, om det så er med store kroner, lange kapper, corpsepaint eller ild, så virker det hver gang. Der var på det givende tidspunkt pakket i Forum, og der var vist ingen tvivl om, at Behemoth er noget i sin egen kaliber. De udøvede en magtdemonstration, der ikke var til at tage fejl af, og jeg er sikker på, at hvis man spurgte en, der ikke havde været til en Behemoth-koncert før, ville de nok uden tvivl sige, at de ville se dem igen. Det var et fremragende show og en sætliste der, sagde spar to.

Arch Enemy

Der var nu nok så proppet, som der overhovedet kunne være, men koncerten var langt fra et fyldt Forum værd. Det er ikke hyppigt, at jeg siger så dårlige ting om en koncert, men her var bestemt ikke noget helt godt at nævne. Det er uden tvivl, at Behemoth var dem, der styrede det hele og virkeligt fik gang i tingene, men det gjorde Arch Enemy desværre ikke. Det var meget det samme, og desværre var forsanger Alissas forsøg på at få publikum med ikke en kæmpe succes. Det var meget dem oppe på scenen, der havde en fest, og os andre der ligesom bare stod og hang lidt. Det kan vel ikke siges på andre måder, at folk havde mere travlt med at hente øl og ryge, end de havde med at se Arch Enemy.

Her følger flere fotos fra Amanda Gaarsdal fra koncerten:

Unto Others
Carcass
Behemoth
Arch Enemy

Anmeldelse af: Arch Enemy, m.fl. Forum, Kbh. 05. november 2022. Fredag den 5. november var ellers en kold efterårsdag. Men det ændrede sig alt sammen da forum åbnende dørene til en aften der var fyldt til renden med metal og pyro.   Foto: Amanda Gaarsdal   Unto Others Unto Others...Når supporten overgår headlineren