Alice Cooper

Sub Dub Micromachine – Wacken 2016

-

Anmeldelse af Sub Dub Micromachine, Wacken 2016, Wasteland Stage

Som at være tilfældig statist i en film om tiden efter verdens undergang med lækkert soundtrack

Nogle gange skal man bevæge sig ud af den sikre komfortzone og begive sig ud i de afkroge af en festival, man normalt ikke ville betræde på et så sindssygt tidspunkt – Twisted Sister var nemlig igang på en af de store scener.

Men alle – eller stort set alle i hvert fald – havde gelejdet sig op for at se legenderne, og undertegnede og den medbragte fotograf ville gerne gå lidt mod strømmen (som jo er meget sigende for metal-musikkens doktrin alligevel). Så mens størstedelen af Wackens fremmødte ville finde ud af, om det var muligt at dræbe rock’n’roll for 786. gang, så bevægede vi os ud i mørket.

Vi blev mødt af et syn, der bedst kan beskrives som en kulisse til en Stanley Kubrick-film omhandlende et Mad Max-univers, eller den famøse scene i filmen A.I., hvor Ministry spiller.

Det var post apokalyptisk på Wasteland Stage. Vi havde egentlig været her tidligere. Og på scenen i den sene skumringstid befandt et tysk ensemble sig med et rærlige navn Sub Dub Micromachine i nogle munderinger, der blandede lige dele Predator, Murderdolls og amagerkansk havnearbejder sammen.

Lyden var hen af en kobling af Static-X, PAIN og Powerman 5000. Altså lidt moderne industrial i den lettilgængelig art med Nü Metallens simplicitet – men der var alligevel noget dragende over det hele.

Det har uden tvivl været kombinationen af scenariet om verdens undergang til buldrende slap-bass, nemme tekster og letpåklædte dansere ved siden af scenen.

Det her var en af den slags koncerter, hvor alting spillede sammen. Tidspunktet, omgivelser og lyden. Det var så hypnotiserende, at selv ikke Dee Sniders kontrafej i det fjerne kunne hive os tilbage.

For da jeg kom hjem til DK og tjekkede deres musik ud… Ja, lad os bare konstatere, at lyden får deres bandnavn til at virke som en genistreg.

Man skulle – som et udtværet udtryk siger det – nok have været der.

REVIEW OVERVIEW

Sub Dub Micromachine

Share this article

Recent posts

Mustasch er ikke just Albert Einstein 

Anmeldelse af: Mustasch - A Final Warning, Chapter One. Release d. 16. april 2021 via Tritonus Records.    Næst-sidste advarsel om en senere advarsel er lige...

Forbipasserede skud af oprørerne

Anmeldelse af: Justify Rebellion - "Drømmefanger". Udgivet af Palindromfilm 2. april 2021.  "Drømmefanger" er titlen på justify rebellions nye dokumentar - men kommer drømmen til...

APRILSNAR: Metal A Day bliver ikke til ‘Music A Day’

Vi tog (måske) fusen på dig! Den opmærksomme læser gættede nok, at gårsdagens nyhedshistorie om, at vi bliver til "Music A Day", var en aprilsnar. Vi...

Nephew – 25 år: En top 5 over deres “bedste” sange

Tillykke til Danmarks mest kendte nevø! I år er det 25 år siden, Nephew blev dannet af Kristian Riis, Søren Arnholt, Simon Kvamm og Jonas...

Metal A Day bliver til: Music A Day  

Renovering hos Metal A Day På grund af udskudte/aflyste koncerter og festivaler og udsatte albumudgivelser (grundet COVID-19) udvider vi vores repertoire af genrer til også...

Popular categories