Tysklands imponerende hav

-

Anmeldelse af: The Ocean + Double Space. Radar, Aarhus. 20. januar 2023.

Der var godt med knald på, da tyske The Ocean lagde vejen forbi et godt fyldt Radar i Aarhus.

Double Space

Før vi kan få en god svingom med tyske The Ocean, har aarhusianske Double Space fået æren af skulle opvarme aftenens publikum. Double Space er et band, jeg kender af navn, men ikke kan huske nogensinde at have hørt, til trods for at de eftersigende spiller en doomet omgang sludge, og, ja, for dælen, hvor går det da også dejligt langsomt.

Double Space rammer rigtigt med deres slæbende riffs, tunge bas og trommer og brølende vokal. Forskrifterne for genren følges næsten for tæt til tider, og til trods for at være solidt håndværk bliver musikken måske sporadisk lidt for forudsigelig – hvilket netop altid er en fare indenfor denne genre.

Bandets lyd er dejligt massiv og fungerer rigtigt godt inde i Radars sal. Der er godt med knald på især de dybe frekvenser, og vokalen skærer fint igennem, uden at den bliver for fremtrædende. Riffsne får lov til at stå dejligt solidt i det ellers tunge lydbillede. Aftenens lydmand gør et fremragende arbejde allerede ved opvarmningsbandet.

Double Space er umiddelbart mere energiske i deres optræden, end hvad man måske havde forventet, særligt grundet genren og gruppens umiddelbare live-inaktivitet. Dette sagt, så er det ikke fordi, vi er ude i vanvidsakrobatik, men hverken sludge eller doom som genrer dikterer højt energiniveau – i hvert fald er der ikke just tradition for netop dette. Double Space tør dog godt tage fløjlshandskerne af og slå lidt til Søren, hvilket klæder bandet.

Double Space formår at levere et glimrende opvarmningsshow på Radar i hjembyen Aarhus og viser ligeledes, at de er for inaktive til eget bedste. Det her er et band, der burde komme lidt mere ud, for der er helt bestemt fremragende kvaliteter at spore i bandets musik.

The Ocean

Aftenens hovednavn er en gruppe, jeg personligt hørte en del, da jeg var yngre, men af uransagelige årsager ikke har fulgt synderligt med i udviklingen af siden. Netop derfor skal det da også være spændende at kunne høre den forventelige udvikling, bandets musik utvivlsomt er gået igennem. Der har bestemt været udvikling, måske til en lidt mere raffineret side af den stil, som bandet allerede tilbage i 00erne leverede. Det er lækkert og velkomponeret progressiv post metal med så rigeligt af sludgeelementer.

Der er godt proppet under hovednavnets koncert på Radar, faktisk så godt fyldt, at det ikke er helt let at bevæge sig inde i salen. Det er dejligt positivt at opleve så stor en støtte til det tyske band, ikke kun fordi det måske er en anelse uventet, men ligeledes fordi publikum så sandelig er i sit es her til aften. Der bliver gået til den, så det er en fryd for både krop og sjæl, alt imens bandet ufortrødent fyrer det ene fede riff af efter det andet.

Gruppens sammenspil er tæt på perfektion, og aftenens lyd tillader i høj grad, at man kan dykke ned i bandets ofte deprimerende, men også til tider enormt smukke og storladene udtryk. Til trods for at The Ocean spiller med en fin variation, er det nu engang et metalband, så det er som ofte med et godt tryk på tyngden, og det voldsomme spiller enormt godt. Vokalen er dejligt varierende, men rammer særligt hårdt, når den netop er voldsom.

The Oceans numre er ofte i den længere ende, og derfor er aftenens sætliste også forholdsvist kort, forstået på den måde, at vi ikke får særligt mange sange, men hvad vi så får, er varieret, spændende og velopbygget, ligesom de fungerer fremragende live. Engagementet fra gruppens side er dejligt intenst og i forhold til andre bands indenfor genren også ret så energifyldt. Post-genrer bliver ofte mere indadvendt i sit udtryk, men The Ocean tør godt møde deres publikum og give dem et godt los. Det er derfor en utroligt god energi fra scenen, som smitter af på aftenens tændte publikum.

The Ocean beviser her til aften, at de stadig er leveringsdygtige i ikke bare en fed blanding imellem post-metal og sludge, men at de ligeledes formår at formidle deres musik enormt flot og energisk live. Denne anmelder er i hvert fald imponeret efter en meget velspillet og energifyldt koncert, og mon ikke at nakken kommer til at være øm de næste par dage? Hvis ikke, så er det i hvert fald ikke The Oceans skyld.

Double Space
The Ocean

Anmeldelse af: The Ocean + Double Space. Radar, Aarhus. 20. januar 2023. Der var godt med knald på, da tyske The Ocean lagde vejen forbi et godt fyldt Radar i Aarhus.   Foto: Bastian Reinholdt Madsen   Double Space Før vi kan få en god svingom med tyske The...Tysklands imponerende hav