Anmeldelse af: Tool. Helvití, Copenhell. 20. juni 2019
Copenhell havde sikret sig en stor booking i kommende albumaktuelle Tool, som mange festivaler havde ønsket sig – men var det en god booking?
Foto: Mark Stoumann
Roskilde. Tinderbox, NorthSide med flere og dem, der sikkert ikke ville indrømme det: Alle ville have de progressive giganter i Tool, der – END-E-LIG – langt om længe er klar med et nyt album til august.
Faktisk havde praktisk alle, jeg snakkede med forud for Copenhell, været enige om én ting: Man glæder sig til Tool.
Men kunne de så indfrie den opbyggede spænding?
For de hardcore fans, der havde set sig blinde i bandet, har det uden tvivl været en fed oplevelse oppe foran med de velkendte animationer på skærmene, manglende publikumskontakt og hovedfokus på musikken.
For os andre, der var trukket mere tilbage, var lyden dårlig i starten; jeg hørte fans være skuffede, men der blev heldigvis rette op på lyden halvvejs i koncerten, men da var det store hype-tog ved at være kørt.
De spillede, sangene (endte til sidst) med at sidde perfekte, og de velkendte klassikere gav genlyd hos folk, men for mig, der ikke er den store fan, og bedømt ud fra dem, der sad tæt på mig, så var det bestemt en godkendt oplevelse, men at kalde det årets højdepunkt for Copenhell 2019?
Det er måske lige en journalistisk stramning, jeg ikke forfalder til her.
Galleri af Mark Stoumann: