Vi troede, I ville slås, Lifesick?

-

Anmeldelse af Lifesick – Love and Other Lies. Udgivet 12. januar 2023 via Metal Blade Records.

Lifesick præsenterer kort og kontant depressionscountry og tordenhardcore på deres EP Love and Other Lies. Men så godt, som det er, jo undervældende er det også.

Lifesick er efterhånden en sensation. Hvad har du lavet de sidste år, hvis du stadigvæk ikke har været til en Lifesick-koncert? Og hvad i al verden har du lavet, hvis du skulle være så meget ude af loopet, at du aldrig har hørt om Lifesick før?

Som en af de ledende hardcorefaktorer på den danske musikscene forventer man ikke, at Lifesick nogensinde skuffer. Men det gør de faktisk med denne EP. Ikke kvalitetsmæssigt, men mængdemæssigt. Det er ved at være to år siden, deres monumentale album Misanthrophy udkom. Ti numre, der skar ind til knoglen på den mest hårdtslående og voldsparate måde. Men i denne omgang får vi kun… tre numre. Endda hvor to ud af de tre numre var blevet udgivet som singler inden den officielle release.

Det er ét stort “fuck dig!” til den traditionelle model for streamingtjenester og indkomst til bands, men det er stadig ærgerligt at stå tilbage med et produkt, hvor man havde forventet så stort, men ender med noget så småt.

EP’en bliver indledt af “Every Unpleasent Emotion”, der skiller sig ud fra, hvad man normalt ville forvente af et Lifesick-nummer. Akustiske misantropistykker er ikke ukendt for Lifesick. Der var jo det dér på “Necesarry Evil” på deres seneste plade. Det er sikkert nok til at kunne kalde dem “velkendte”. Men hele numre? Den er ny. Men det fungerer. Måske bare ikke til EP’ens fordel.

Og som et lyn fra en klar himmel eksploderer andet nummer “Rude Awakening” i tordenbrag og buzzguitarriffs, der skriger “Se os! Vi kan lide hardcore OG dødsmetal!”. Brutaliteten, der tydeligt danner paralleller til svenskerddødens HM-2 motorsavlyd, bliver kun omfavnet af Lifesicks voldsparate cirkelsparkhardcore, som man allerede ved, kommer til at fungere glimrende i en sveddryppende intimpit.

Lifesick står energisk på sidelinjen og er klar til at smække dig i ansigtet. Men i dét de løber ind og slår dig i hovedet, stikker de med det samme af igen. Der er ikke nok tid til at reagere på deres konfrontatoriske hensigter, selvom de er ret så hårdtslående. Forhåbentligt kan Lifesick fremføre de nye numres aggressive lyd bedre i en livesetting, hvor de kan komme helt op i hovedet på én.

Kom nu Lifesick, vi vil have mere, og vi vil slås. Lad os ikke få pusten!

Lifesick - Love and Other Lies

Anmeldelse af Lifesick - Love and Other Lies. Udgivet 12. januar 2023 via Metal Blade Records. Lifesick præsenterer kort og kontant depressionscountry og tordenhardcore på deres EP Love and Other Lies. Men så godt, som det er, jo undervældende er det også.   Lifesick er efterhånden en...Vi troede, I ville slås, Lifesick?