Når buen spændes for hårdt

-

Anmeldelse af Lydsyn – Højspændt. Udgivelse d. 25. oktober 2024 via Bad Afro Records.

Sangteksterne på Højspændt er både spændende og elektriske. Det er selve musikken dog ikke.

I 2022 udkom Lydsyns selvbetitlede debutalbum. De havde lovende takter; samfundskritiske tekster og en sympatisk vokal af Uffe Lorenzen. Det får man som lytter meget mere af på efterfølgeren, Højspændt – så langt, så godt.

Både “Musik er Nummer 1” og “Hejremanden” er hyldester til de skæve eksistenser i samfundet, som vi i mangfoldighedens navn skal inkludere. Lorenzen fortæller, fortsat fra debuten, om minoriteter, og hans rustne rockstemme giver sangene troværdighed, og dét er Lydsyns absolutte styrke.
Generelt er der mange fængende strofer, som tyder lovende for livekoncerterne; “Tag mig væk herfra,” synger Uffe Lorenzen klagende i “UFO” og “Så bliver der ballade ude på Nørrebro,” synges der på “Nørrebro”. Sidstnævnte er et cover af Tommy Bas Band, der også skrev “Der var Inga, Katinka og Smukke Charlie på sin Harley” til Gasolin’ i 1973. Det kan godt høres.

Grådigheden fejres/udskammes i “Du Vil Have Mere”, men den musikalske opbygning er minimal. Man mangler et klimaks, hvor alt går op i en højere enhed, og det går igen på flere sange. Måske skyldes det Lydsyns traditionelle rocklyd, som om de stadig var i 70’erne. Folkeligheden er lige så høj som hos Gasolin’, Kim Larsen, Magtens Korridorer og Volbeat på godt og ondt – i det musiske tilfælde er det mest ondt.

De øvrige bandmedlemmer, udover guitarist og forsanger, Lorenzen, tæller bassist, Palle Demant (fra Hjortene og The Sledge), og trommeslager, Jens Eyde. I presseteksten står der, at dette album er et mere “band-album”, forstået på den måde at alle medlemmer har medvirket og bidraget til sangskrivningen og processen i modsætning til tidligere med kun Lorenzen. Det er dog svært at høre, selvom man også kan høre, at det er godt produceret af Flemming Rasmussen i Sweet Silence-studiet. Lorenzen er stadig meget dominerende.

Sangene har rockens rå energi, men nogle af dem er samtidig også tilpas melankolske, som sensommeren, der går på hæld. I forhold til debuten er Højspændt lidt mindre vellykket – måske fordi, det er blevet lidt for pænt og forudsigeligt. Det er ikke særligt innovativt eller visionært at se tilbage til 70’erne eller et andet årti i forrige århundrede, specielt hvis man, som Lorenzen, har gjort det flere gange før.

Højspændt trackliste:

1. Musik er Nummer 1
  2. Opråb
  3. Hejremanden
  4. UFO
  5. Nørrebro
  6. Byens Værste Hotel
  7. Heyoka
  8. Du Vil Have Mere
  9. Den Sidste Sommer
  10. Den Døde By

Lydsyn - Højspændt

Anmeldelse af Lydsyn - Højspændt. Udgivelse d. 25. oktober 2024 via Bad Afro Records. Sangteksterne på Højspændt er både spændende og elektriske. Det er selve musikken dog ikke.   I 2022 udkom Lydsyns selvbetitlede debutalbum. De havde lovende takter; samfundskritiske tekster og en sympatisk vokal af Uffe...Når buen spændes for hårdt