75 år ung

-

Anmeldelse af: Iggy Pop. Værket, Randers. 03. juni 2022.

Trykker alderen den 75 årige Iggy Pop, er det så sandelig ikke noget, han lader mærke synderligt på sig.

En af de tre første koncerter, jeg anmeldte for Metal A Day, ja, faktisk var det disse, der fik min fod indenfor hos dette foretagende, var punklegenden Iggy Pop, da han tilbage i 2016 gæstede NorthSide festivalen i Aarhus. Denne aften blæste det aldrende rockikon undertegnede fuldstændigt omkuld med en vanvittigt velspillet og dybt ærlig koncert. Denne oplevelse står stadig her seks år efter enormt stærkt i den musikalske hukommelse og med god grund: Iggy styrede den koncert fuldstændig, og netop derfor var det da også nærmest en selvfølge, at han skulle opleves igen, når nu manden pludselig annoncerede koncert på Værket i Randers.

Aftenen indledes af en teaser til 2017 filmen “Stooge” om superfanen Robert Pargiter og sin treårige søgen efter at møde Iggy Pop ude på turné. Det, vi får lov at se, er 20 minutters glimrende underholdning, hvor vi får et glimt ind i filmen og dens små-vanvittige præmis. Den vækker flere bifald og latterudbrud igennem sin 20 minutters varighed, og den vækker helt klart også min interesse. Den dokumentar skal ses!

Jeg er her dog for at anmelde musik og ikke film, og spændingen vil nærmest ingen ende i tage minutterne op til koncertens start. Kan Iggy Pop stadig her seks år efter? Han var jo allerede gammel sidst. Man kan nemt frygte, hvad seks år mere på bagen kan have gjort ved den legendariske sanger.

Det går hurtigt op for en, at de seks år helt ærligt ikke har gjort meget ved aftenens hovedperson. Det ene ben er stadig en kende stift, men det lader Iggy sig umiddelbart ikke mærke ved. Han kommer enormt godt rundt på scenen, og virker stadig helt enormt frisk i sine små danse-moves. Der er stadig spræl på drengen selv i en alder af 75 år.

Koncerten er med nummererede siddepladser; en ting, som denne koncert burde have været fri for, hvilket da også hurtigt åbenbares, da publikum ganske ofte i starten rejser sig fra sæderne. I begyndelsen er der generel forvirring over siddepladserne og deres funktion, men som koncerten skrider frem, ender nærmest samtlige publikummer med at være stående foran deres tildelte pladser – sådan som det burde være, at stå stille til det her musik er svært.

Selvfølgelig får den folkekære forsanger da også hevet nogle af de forreste publikummer op på scenen for at danse under nummeret “James Bond”, og glæden stråler ikke blot ud af de publikummer, der er på scenen, men i ligeså høj grad ud fra hovedpersonen selv. Det er meget tydeligt, at Iggy Pop stadig nyder hvert et øjeblik på scenen, og han fremstår lige dele sympatisk og taknemmelig uden at miste sin kækhed.

Heldigvis har stemmen altså heller ikke lidt det store knæk. Her hjælper det, at manden aldrig rigtigt har skullet synge godt, det er mere tilgivende at synge punk, end hvis man nu havde skulle synge opera. Iggy Pops stemme passer heldigvis stadig fuldstændigt eminent til den musik, manden spiller, og selvom den da lyder mere rusten end på pladerne, så skærer den stadig godt igennem og bringer egentlig en anden charme over numrene.

Lyden er glimrende hertil aften, omend Iggys vokal til tider har en tendens til at ligge lidt uklart i mixet. Det gør dog ikke noget synderligt skidt for helhedsoplevelsen, netop fordi det, som nævnt, gerne skal være lidt skramlet og uklart. Hvad der så til gengæld står knivskarpt, er både den instrumentale lyd samt det fuldstændigt fantastiske og stramme sammenspil bandet imellem. Der bliver spillet til den helt store guldmedalje, og sjældent har så skrabet musik lydt så godt. Guitarerne ligger perfekt med masser af fed soli og melodi, bassen er enormt velspillet og sidder vanvittigt sprødt i mixet, hvor den til tider er det helt store fokus i numrene. Dertil er trommespillet lækkert og legende, imens henholdsvis trækbasun og trompet fletter sig elegant ind imellem den øvrige instrumentering. Det er smukt. Intet mindre.

Publikum får skudt et godt sammensurium af den formidable musik, Iggy Pop har været med til at skabe igennem sin efterhånden meget lange karriere. Derudover får vi også lidt covernumre og naturligvis de største Iggy & The Stooges-numre som “Search & Destroy” og “I Wanna Be Your Dog”. Sætlisten er rigtigt lækkert skruet sammen, så man aldrig når at føle, at koncerten bliver ensporet og triviel. Der er konstant små overraskelser i sætlisten, der umiddelbart falder publikum godt for hjerte.

Hvis det skulle være hårdt at danse og spille koncerter i en alder af 75 år, så er det altså ikke noget, Iggy Pop lader vise denne fredag aften i Randers. I stedet har mesteren leveret en koncert af enormt høj kaliber med godt humør og til et publikum, der formentlig sent vil glemme den oplevelse, som de har haft denne juni aften i selskab med en af de absolut største.

Iggy er ikke 75 år gammel, men 75 år ung.

Iggy Pop

Anmeldelse af: Iggy Pop. Værket, Randers. 03. juni 2022. Trykker alderen den 75 årige Iggy Pop, er det så sandelig ikke noget, han lader mærke synderligt på sig.   Foto: Jakob Lerche En af de tre første koncerter, jeg anmeldte for Metal A Day, ja, faktisk var det...75 år ung