Gamle sange i gamle klæder

-

Anmeldelse af: Týr – A Night at the Nordic House (with The Symphony Orchestra of the Faroe Islands). Release d. 18. Marts 2022 via Metal Blade Records.

Af de mest overraskende øjeblikke fra koncerten var bl.a., da en jernkæde blev “spillet på” ved at blive kastet ned i en metalkasse i takt til bl.a. “Blood of Heroes”, og der blev hamret på metalkassen på “Hold The Heathen Hammer High” med en hammer, selvfølgelig.

I 1998 blev færørske Tyr (norrønt: Týr) dannet, ikke i Torshavn, men i København. Siden debuten, How Far To Asgaard fra 2002, har de udgivet 7 studiealbums, senest Hel fra 2019. Valkyrja (fra 2013) med specielt “Mare Of My Night”, “Grindavísan” og “Blood of Heroes” er efter min mening deres bedste skive til dato. Deres blanding af nordisk/færøsk mytologi i tekster og melodiske/progressive riffs burde fange enhver, der føler sig som skandinav/nordisk eller har en interesse for det.

Koncerten i Nordens Hus i Torshavn blev afholdt d. 8. Februar 2020 sammen med Færøernes symfoniorkester og -kor. Udover forsanger og guitarist, Heri Joensen, bassist, Gunnar Thomsen, og trommeslager, Tadeusz Rieckmann, så spillede tidligere guitarist Terji Skibenæs også med. Og der kom en special guest på scenen til et nummer, men mere om det senere…

Allerede under introen, “Hel’s Prelude”, og forspillet til “Gates of Hel” gav det kuldegysninger at høre symfoniorkesteret, koret og bandet spille og synge i harmoni med hinanden. Det virkede så naturligt, smukt og perfekt afbalanceret.

Hvis man var i tvivl om, hvor man befandt sig på planeten Jorden, ville man ikke være i tvivl under “Grindavísen”. Dén urkraft og energi er noget af dét, der kendetegner Týr bedst i forhold til andre folk/vikingemetalbands som Ensiferum, Eluveitie, Svartsot, Korpiklaani og Amon Amarth, som er mere metalliske. Týr mindede her mere om Heilung og Warduna, der er mere folkede/melodiøse.

“Ramind Hin Unge” er en færøsk version af den svenske vise “Ramund var sig en bedre mand”, som også findes i “Danmarks Gamle Folkeviser” fra 1850’erne, men er nok allerede fra 1600-tallet. “Ragnars Kvæði”-sangen er endnu mere mytisk, da den handler om vikingen Ragnar Lodbrog, der levede i 1100-tallet. Næsten tusind års historie blev formidlet på smukkeste vis under koncerten. Det er sådan nogle oplevelser, jeg har savnet under Covid uden koncerter og festivaler.

På “Ormurin Langi” gæstede den tidligere forsanger Pól Arni Holm scenen og sang sammen med den nuværende sanger, Joensen. Det var ikke bare en god sang, det var også smukt fremført.

Nogle gange overdøvede Joensen symfoniorkesteret i versene med sin vokal, men så kom de heldigvis stærkt tilbage i mellemspil og omkvædene. Thomsen var tydeligvis i godt humør og piskede en god stemning op for publikum i modsætning til Skibenæs og Rieckmann (og Joensen), der var mere anonyme undervejs. Joensen introducerede dog nogle af numrene og skålede (obligatorisk) med publikum undervejs.

Ligesom Magnus skrev i sin anmeldelse af Svartsots nye album Kumbl, så kan man ikke undgå at blive stolt af at høre sådanne gamle sange i gamle klæder: “For mig har det været super interessant at høre disse nærmest tabte fortællinger. Der kan jeg som dansker næsten ikke få andet end en lille smule følelse af national stolthed, og der løfter mit humør sig blot en lille smule.” Jeg er meget enig i forhold til Týr og denne udgivelse.

Jeg har desværre aldrig set Týr live før, men de spiller til Udgårdsfest i Pumpehuset d. 30. september sammen med bl.a. Svartsot, Vanir og Heidra. Dét vil jeg meget gerne til nu og opleve, også selvom det bliver uden symfoniorkester og kor.

A Night at the Nordic House er en oplevelse, man ikke skal snyde sig selv for i en travl hverdag. Týr har ikke lort på styret – de har styr på lortet (deres historiefortælling og virkemidler). Dérfor får Týr topkaraktér med 5 stjerner.

A Night at the Nordic House (with The Symphony Orchestra of the Faroe Islands) tracklist:

1. Hel’s Prelude
  2. Gates of Hel
  3. Grindavísan
  4. Sunset Shore
  5. Ragnars Kvæði
  6. Gavotte from Suite in G Minor
  7. Blood of Heroes
  8. Ramund Hin Unge
  9. Hold the Heathen Hammer High
  10. The Lay of Thrym
  11. Tróndur í Gøtu
  12. Mare of My Night
  13. Turið Torkilsdóttir
  14. Fire and Flame
  15. Torkils Døtur
  16. Ormurin Langi feat. Pól Arni Holm
  17. By the Sword in My Hand

Ekstranummer:

1. Álvur Kongur

Týr - A Night at the Nordic House (with The Symphony Orchestra of the Faroe Islands)

Anmeldelse af: Týr - A Night at the Nordic House (with The Symphony Orchestra of the Faroe Islands). Release d. 18. Marts 2022 via Metal Blade Records. Af de mest overraskende øjeblikke fra koncerten var bl.a., da en jernkæde blev "spillet på" ved at blive...Gamle sange i gamle klæder