Heilung hiver hattricket hjem. Hurra!

-

Anmeldelse af: Heilung – Drif. Release d. 19. august 2022 via Season of Mist Records.

Heilungs musik forsærker historien, og historien forstærkes af musikken, som dag og nat, lys og mørke komplementerer de hinanden ideelt.

Heilung er et musikhistorisk projekt med Maria Franz (norsk sanger), Kai Uwe Faust (tysk sanger) og Christopher Juul (dansk percussionist/multiinstrumentarist). Gruppen har eksisteret siden 2014, og deres genre kan bedst beskrives som “neofolk-nordisk-world-vikinge-metal”, da der bliver spillet på gamle instrumenter (percussion og blæseinstrumenter) og sunget på uddøde, nordiske og germanske sprog.

Drif, deres tredje studiealbum, består af 9 numre, fordelt på 59:15 minutter, så gennemsnitslængden er på 6:30 minutter. Den længste (“Tenet”) varer 13:05 minutter(!), og den korteste (“Urbani”) varer “kun” 2:54 minutter. Dermed ikke sagt, at “Tenet” er den bedste, og “Urbani” er den dårligste. De kan noget forskelligt, ligesom de øvrige syv sange. Apropos, her er en kort gennemgang af sangene:

1. “Asja” er en kærlighedssang om bedring, velstand, en jagt af det onde og at velkomme kærligheden. Nummeret består af kropslyde, trommer, blade, koste og bøjede lyra (harpe). Fra første sekund bliver man indhyllet i Heilungs forkærlighed for det forhistoriske – man mærker deres passion og talent med flere dybe stemmer, percussion og et blæseinstrument. Maria Franz’ lyse vokal giver kuldegysninger, selvom man ikke forstår et eneste ord.
  2. “Anoana” er en besværgelse fra den mørke middelalder. Sangteksten er fundet på mønter og amuletter, som blev fundet i Nordeuropa og som stammer fra fjerde til syvende århundrede e.v.t. Vokalen minder en anelse om “Asja”, men det er slet ikke en dårlig ting.
  3. “Tenet” er et palindrom (ord, der kan læses ens forfra og bagfra) i alle aspekter; i alle musikalske dele, melodier, instrumentale passager og til tider også i lyrikken – de er det samme både forfra og bagfra, inspireret af “Sator Square”, der stammer fra år 79 f.v.t., fundet i asken fra vulkanen Vesuvius, i Italien. “Tenet” viser både, hvor klassiske og progressive Heilung er. Der er gamle, velkendte elementer, men også nye, der hverken lyder som dem selv eller andre kunstnere (såsom Wardruna). Lyrikken “SATOR / AREPO / TENET / OPERA / ROTAS” er så intens, at man næsten bliver køresyg og rundtosset, men sangen bliver flot afrundet, så man har mod til en tur til i karrusellen.
  4. “Urbani” er en sang, som den romerske hær sang, da Gaius Julius Caesar var diktator i Rom, omkring år 46 f.v.t. Jeg glæder mig til at høre “Urbani” live og se, hvor mange sangere der kommer op på scenen og i kor råber – jeg kan forestille mig, at det bliver en kraftpræstation, som giver kuldegysninger. Sangen er desværre lidt kort, men det er også en styrke. Less is more (nogen gange). Man kan virkelig mærke, at Christopher Juul er i sit es her!
  5. “Keltentrauer” er et kun 20 år gammelt digt om at blive draget ind i jernalderen og beskriver et fiktivt kulturclash: Keltiske stammer kolliderer med den romerske militæriske attitude og hær, inspireret af det første århundrede (e.v.t). “Keltentrauer” minder en my om “Elivagar” fra forgængeren, Futha, med Kai Uwe Fausts dybe stemme i fokus. Sangen varer 8:26, hvilket nok er lige i overkanten. Den kunne godt have været 2-3 minutter kortere. Måske er derfor, men af en eller anden årsag er det det nummer, der påvirker mig mindst af sangene.
  6. “Nesso” er en healende besværgelse fra den tidlige middelalder, som skulle trække sygdom ud af benet(!) på en hest. Vokalen bliver afspillet i halvt tempo for at imitere, hvordan det føles, når tiden trækker ud i nærdødsoplevelser. I starten af nummeret er der lyde, der lyder som om heste, der pruster. En melankolskklingende violin overtager for selv at blive overtaget af Maria Franz’ vokal. Endnu en gang beviser Franz, at hun både kan være sårbar og aggressiv, når hun krænger sin sjæl ud og fordriver onde ånder.
  7. “Buslas Bann” er en forbandelse, inspireret af en islandsk saga fra det 13. århundrede. I baggrunden høres en gøende hund, i mellemgrunden er der forskellige percussioninstrumenter, og i forgrunden er Fausts vokal, der er mere dyster, fængende og interessant end i “Keltentrauer”.
  8. “Nikkal” er en sang fra bronzealderen, ca. 3400 år gammel, og stammer fra det nuværende Syrien. Det er den ældste bevarede, nedskrevet sang(!). Det lyder som et messende munkekor; “Nikkal” udtrykker den diametrale modsætning af “Urbani” (henholdsvis lys og mørke), men de er mindst lige så spændende at lytte til.
  9. “Marduk” er opkaldt efter den øverste gud for mesopotamiere i det nuværende Mosul, Irak. Digtet er blevet fundet på stentavler, der kan dateres til det syvende århundrede (e.v.t.), men selve teksten har rødder i det første babyloniske dynasti, dvs. 1894-1559 f.v.t. Fausts vokal er næsten hviskende, og det er lige dele beroligende og opkvikkende, for så lytter man bedre efter. “Nikkal” skulle måske have været albumlukkeren istedet for at give en mere episk afslutning, men fred med det.

Med en enkelt undtagelse (“Keltentrauer”), er det altså nogle gamle sange, digte og besværgelser, der bliver musikalsk og historisk forstærket. De øvrige sange og specielt “Urbani”, “Nesso” og “Nikkal” rammer noget helt unikt. Det kræver et særligt humør at være i – netop fordi det er meget kraftfuldt og en anelse invasivt. Mange sange er så catchy, at jeg har taget mig selv i at nynne dem på cykelture, selvom jeg ikke kan teksterne.

Som jeg skrev i reportagen fra Nationalmuseet, så var Drif allerede ved første gennemlytning en kandidat til at blive “årets bedste album”. Kandidaturet bliver kun stærkere ved hver gennemlytning. Det er en i perfekt balance af at være undergrunds-minimalistisk og ovenjordisk episk. Drif betyder samling/flok, og samlingen er lige så mangfoldig som historien selv. Kort sagt, så kan Heilung og Drif alt, hvad et album skal kunne.

Det siges, at historien altid vil gentage sig selv – det gør Heilung under ingen omstændigheder! Drif er i stedet en videreudvikling af både Ofnir (fra 2015) og Futha (fra 2019).

Heilung og Drif kan ikke få andet end 5 stjerner! Jeg håber inderligt, at jeg skal se Heilung d. 26. oktober i Forum.

Drif trackliste:

1. Asja
  2. Anoana
  3. Tenet
  4. Urbani
  5. Keltentrauer
  6. Nesso
  7. Buslas Bann
  8. Nikkal
  9. Marduk

Heilung - Drif

Anmeldelse af: Heilung - Drif. Release d. 19. august 2022 via Season of Mist Records. Heilungs musik forsærker historien, og historien forstærkes af musikken, som dag og nat, lys og mørke komplementerer de hinanden ideelt.   Heilung er et musikhistorisk projekt med Maria Franz (norsk sanger), Kai...Heilung hiver hattricket hjem. Hurra!