-

Anmeldelse af: Ivy Crown, Rising Insane + Between Oceans. Beta, Kbh. D. 25. oktober 2019.

På Beta afholdte Ivy Crown releasekoncert for “Echo” fredag aften i selskab med Between Oceans og Rising Insane.

Fotograf: Mads Pristed

Før koncerten havde jeg kun lyttet ganske lidt til aftenens opvarmningsbands, som endte med at overraske positivt, mens hovednavnet under ingen omstændigheder skuffede.

BETWEEN OCEANS

Med to sangere, Mikkel Rützou (primært growl) og Victor Rimpler (primært clean) giver det Between Oceans en anden dynamik end mange andre metal(core)bands. Jeg kommer på en måde til at tænke på 00’ernes rock/metalbands (Good Charlotte, Blink-182 og Linkin Park) vel at mærke på den gode måde. Foruden sangerne består bandet også af Daniel Jørgensen på trommer, Jeff Polsen og Dan Nielsen på guitarer og Patrick Larsen på bas. Så man kan roligt sige, at BETAs lille scene var tæt pakket. Gulvet foran scenen var også godt fyldt allerede nu til første opvarmningsband. Både publikum og bandet fyrede den af, så aftenen var i hvert fald godt begyndt.

Settet var kun på 20 minutter, men det var gang i den, som om de spillede på den store scene i Amager Bio. De spillede 5 numre, hvor de sluttede af med coveret af Sys Bjerres hit “Malene” fra 2008. Jeg kan simpelthen ikke beslutte mig for, om det er galt eller genialt, primært fordi jeg kan ikke fordrage originalen, men coveret er faktisk ganske hæderligt. Men de skal have point for modet og også for aftenens korteste koncert.

Setliste:
Reverie
The Light Below
Shallow Waters
Lost Or Found
Malene

RISING INSANE

På trods af en guitarstring sprang allerede efter et nummer, så forsanger Aaron Steineker og trommeslager Robert Kuhling måtte padle i et par minutter, og at de kun spillede i ½ time, så var det en rigtig god koncert. Rising Insane var taget hele vejen fra Bremen (i Tyskland, ikke spillestedet på Vesterbro) og de havde lært de obligatoriske gloser for et band (“godaften”, “hvordan har I det” og “mange tak”). Selvom det måske var lidt klichéfyldt, var det alligevel charmerende, hvilket flertallet af publikum vist også syntes. Rising Insane spiller hæftig metalcore, så selv Rammsteins industrielle metal blegner lidt ved siden af.

Rising Insane har også potentiale til at blive store, men har nok bare brug for mere scene-tid og mere opmærksomhed for at udfolde sig helt.

Setliste:
Dead And Gone
Neurotic
New Day
Runningwheel
The Summary
Nation

IVY CROWN

Beta var propfyldt af glade teenagere, stolte familiemedlemmer samt spændte metalhoveder, og stemningen røg også helt op i loftet, da introen til settet startede. Desværre var der lidt lydproblemer med forsanger Maria Kjærs vokal, men bortset fra det kørte de bare derudaf. På “That’s What You Do” gæstede Jesper Gun scenen ligesom på albummet; Mikkel Rützou fra Between Oceans sang med på “Bad Dream” i stedet for Kardeem France, og Neema Rad fra DTHRNR (udtales Dethroner) var med på “Lonesome And Cold” som stand-in for Kim Song Sternkopf.

De fire kvinder leverede troværdigt (metal)varen, havde publikum med sig og fik hurtigt skabt en god stemning. Så god, så hele salen sang med på “It’s A Hell”-omkvædet, hvilket var en fin måde at få den obligatoriske publikumsinteraktion med i showet. Bandet har en drøm om at komme til Japan og spille koncerter – Jeg håber, at den drøm går i opfyldelse. De har i hvert fald alle forudsætninger (viljen, musikaliteten og materialet) for at indfri det.

Før næst-sidste nummer var det tid til takketalen, hvor alle de involverede i tilblivelsen af “Echo” blev takket på bedste Hollywood-vis – dog uden alt snobberiet. Læs anmeldelsen af pladen HER.
Koncerten blev afsluttet med “Rising” og “Lonesome And Cold”, hvilket var en ideel og intens slutning på en fremragende aften med hele tre lovende bands, men hvor Ivy Crown står forrest som kronarving i den nye generation af dansk metal(core).

Hvis albums og koncerter kan sammenlignes, var releasekoncerten lige så god som selve udgivelsen, så derfor får koncerten også 4 stjerner. Between Oceans og Rising Insanes koncerter var lige gode, men lidt ringere end Ivy Crown, så derfor får de 3 stjerner hver.

Setliste:
Intro
Not Who We Are
Forgotten Me
That’s What You Do
It’s A Hell
Our Worst Days
Bad Dream
Run
Rising
Lonesome And Cold

Between Oceans
Rising Insane
Ivy Crown

Anmeldelse af: Ivy Crown, Rising Insane + Between Oceans. Beta, Kbh. D. 25. oktober 2019. På Beta afholdte Ivy Crown releasekoncert for "Echo" fredag aften i selskab med Between Oceans og Rising Insane.   Fotograf: Mads Pristed Før koncerten havde jeg kun lyttet ganske lidt til aftenens opvarmningsbands,...Ivy Crown indførte inderlig intensitet