Nyt Liv maser dig ned og nægter dig at leve i fred!

-

Anmeldelse af: Nyt Liv – Den Døde Sol. Release d. 19. november 2021 via Indisciplinarian.

Spoileralert: Den Døde Sol er ikke et feel good/Happy-Go-Lucky-album. Det er hardcore/punk-metal!

Jorden har roteret et par gange rundt om solen, siden Nyt Livs debut, Ensomhedens Kolde Kald, udkom. Mere præcist er der gået 2,5 år. Pladen var en kort, men god fornøjelse (læs anmeldelsen: HER). Siden da har de bl.a. opvarmet for Helhorse på Hotel Cecil i august 2019. Det var også “udmærket” – de fik godt gang i publikum til Helhorse. Men det var altså også en kort, men god fornøjelse.

Den Døde Sol føles heldigvis som en lidt længere fornøjelse…

På åbningsnummeret, “Givet Op”, synges: “Rejs dig, rejs dig op, for du har givet op”, for kun at blive slået omkuld allerede af efterfølgeren, “Mens Livet Forsvinder”. Lidt ligesom i “Dit Liv”, hvor omkvædet lyder: “Dit liv, Dit liv, Maser dig ned, Og det nægter dig at leve i fred”. Man bliver næsten mast ned under gulvbrædderne af sådan en udmelding.

Meget ‘bedre’ bliver det ikke i “Begrav dig selv”: “Du står og ryster, Du føler trøst, Dine tanker, De finder ikke fred. Find en skovl og grav et hul, Slip din sjæl og begrav dig selv”. De kalder en spade for en spade og skovl for en skovl, og det er befriende/modigt, at de “tør” det. Lidt ligesom den voldsomt voldelige serie “Squid Game”. Og jeg æder begge råt.

Der er fokus på vokalen på hele skiven – de øvrige instrumenter har fået en sekundær plads i lydbilledet. Forsanger, Michael Aagesens, stemme er stadig rå som få. Jeg savner måske til tider en guitarsolo og andre musikalske passager, hvor jeg kan flyve væk for en kort bemærkning. Men det får man ikke tid til her – “vi skal ikke videre, vi skal blive hér!” Og det er der jo også meget rart.

Nyt Liv har hård konkurrence fra bl.a. Smertegrænsens Toldere og Natjager, men kan de holde dem stangen? Det korte svar er: “Ja!” Specielt når man lytter til “Flygt”, hvor der muligvis er en kindhest til xenofobiske DF/NB:
“Du sælger løgne, Du sælger had, Du skaber frygt, Det er dit levebrød, Du river ned, Du sætter ild, Du brænder af, Tjener på andres tab”. Endnu en sandhed leverer de råt for usødet. Normalt skal man passe på med at være politisk i sangtekster, men Nyt Liv gør det så selvsikkert og hurtigt, at man næsten ikke når at tænke over det – på den gode måde.

Nyt Liv er lige så lidt døde som vores nærmeste stjerne – solen. Ensomhedens Kolde Kald fik 3 kølige stjerner. Den Døde Sol får 4 lune stjerner, der viser, at Nyt Liv har en lys fremtid, selvom de måske havde en lidt svær debut sammenlignet med andre bands som Timechild og Black Oak County.
Hvis man savner de gamle bands om Sods/Sort Sol, The Ramones, The Clash og Sex Pistols, så er Nyt Liv den rette “kur”.

Den Døde Sol trackliste:

1. Givet Op
  2. Mens Livet Forsvinder
  3. Grå dage
  4. Dit Liv
  5. Føler Ingenting
  6. Flygt
  7. Begrav Dig Selv
  8. Sluk Lyset
  9. I Mørket

Nyt Liv - Den Døde Sol

Anmeldelse af: Nyt Liv - Den Døde Sol. Release d. 19. november 2021 via Indisciplinarian.  Spoileralert: Den Døde Sol er ikke et feel good/Happy-Go-Lucky-album. Det er hardcore/punk-metal!   Jorden har roteret et par gange rundt om solen, siden Nyt Livs debut, Ensomhedens Kolde Kald, udkom. Mere præcist...Nyt Liv maser dig ned og nægter dig at leve i fred!