Alice Cooper

MAD-koncertgænger: Alexander Hemstedt

-

Alexander Hemstedt er musikformidler, skribent og anmelder for GAFFA – som er Skandinaviens største musikmagasin – siden 2009. Derudover er han også GAFFAs Rammstein-ekspert, holder foredrag om bandet og er i gang med at skrive en undervisningsbog til tyskundervisningen om Tysklands største kultureksport.

 

Foto: Privat

 

Hvorfor tager du til koncerter?

“Fordi hver eneste koncert er unik. En særlig forventningsfuld stemning, inden bandet betræder scenen, energien på scenen, der sætter gang i publikum, og alt rundtom. Naturligvis ser jeg de fleste koncerter med GAFFA-kasketten nu om dage og anmelder, men det laver ikke om på, at jeg er lige så meget “blot en musikfan” som alle andre omkring mig og virkelig nyder oplevelsen.” 

 

Hvilken koncert har været den fedeste for dig?

“Det spørgsmål er nærmest umuligt at besvare, da jeg for det første har set rigtig mange fede koncerter, og for det andet ville jeg nok fortryde mit svar, hvis jeg valgte blot én koncert. Derfor kommer her et par udvalgte oplevelser fra min side:

  • Beatsteaks på Volxbad i Flensburg i 2004 – Tysklands bedste live-band på en lille klub med 200 mennesker er svært at slå.
  • Korn på MTV Studios i Berlin i 2006 til ‘Your Bloody Valentine’. Tjek det ud på YouTube. En once-in-a-lifetime oplevelse, jeg havde vundet ved at ringe ind til en radiostation. At se Korn med 60 andre i disse rammer er også svært at toppe. 
  • Roger Waters performing ‘Dark Side Of The Moon’ på Roskilde 2006 var enestående på så mange måder. 
  • Korn på Stadtpark i Hamburg i 2004 i originalbesætningen med David Silveria, Head, Munky, Fieldy samt JD (Jonathan Davis, red.). De spillede godt nok kun 75 min. og 13 numre til et headliner-show, vel at mærke, men, hold kæft, de var tight og dygtige. Set i bakspejlet er koncerten så blevet endnu federe, da det var sidste gang, man kunne opleve Korn med alle fem oprindelige medlemmer på denne turné, inden Head midlertidigt forlod bandet efterfulgt af David og også Fieldy i de senere år. 
  • Rammstein i Boxen i Herning i 2012 under deres Made in Germany-turné. Rammstein var ikke et stadionband endnu, men deres indoor-produktion var også dengang formentligt det mest gennemførte i verden. Deres stadionproduktion ér det mest gennemførte i verden uden sammenligning. 
  • The Who på Stadtpark i Hamburg og Roskilde i 2007 – begge koncerter var milepæle for mig, da jeg altid har set op til Keith Moon, der for mig at se var/er verdens bedste trommeslager nogensinde. Ringo Starrs søn Zak Starkey spillede trommerne til disse koncerter, og Pete Townshends vindmølle er fortsat dejlige minder at have oplevet. 
  • Oasis på Sporthalle i Hamburg i 2007, inden de gik fra hinanden, var også en anderledes og fed oplevelse.
  • System Of A Down til deres genforeningsshow på Rock am Ring i 2011 var noget vanvittigt stort. 80.000 mennesker, et tændt og tight band. Absolut unikt. 
  • Foo Fighters på O2 World i Hamburg 2015. Dave Grohl & Co. rockede byen i dén grad. 
  • Deftones på Große Freiheit 36 i Hamburg i 2013 var en svedig og fed oplevelse – de var virkelig fede.
  • Jonathan Davis (Korn) solo på legendariske Grünspan i Hamburg i 2018 var noget af det varmeste, jeg har oplevet på koncertfronten og samtidigt også en af de mest gennemførte koncerter. 
  • Volbeat på Månen i Haderslev i 2007 – Volbeat var ikke blevet ‘P3-pop-pis’ endnu, og bandet spillede foran 50 publikummer – dét var virkelig en fed oplevelse. Derudover var jeg så heldig og vandt en rejse inkl. fly, ophold samt billetter til mig og min kæreste igennem Universal Music Germany til Volbeats support-show hos Metallica på Honda Centret i Anaheim i 2009, hvor ud over Volbeat også Machine Head varmede op for Metallica. To dage inden showet så vi Volbeat spille et lille headliner-show på The Troubadour på Santa Monica Boulevard i Los Angeles – begge shows var særlige og fede hver for sig, og Santa Monica Boulevard gav en særlig vibe, hvor jeg forstod SOAD-sangen ‘Lost in Hollywood’ endnu bedre bagefter. Forinden blev vi inviteret ind på Volbeats tourbus og talte med bandet i ret lang tid. De var virkelig flinke med begge ben på jorden og fortalte fantastiske historier. Jeg var stor Volbeat-fan til og med Guitar Gangsters & Cadillac Blood, derefter stod jeg af Volbeat-vognen – det blev for ‘poppet’ for mig… smag og behag. 
  • Wolfmother på Posten i Odense i 2016 – jeg havde netop lavet et maratoninterview med Andrew Stockdale, og showet bagefter var bare i skabet. 
  • Kellermensch til Esbjerg Festuge og på Musikhuset Esbjerg i år – ‘Hvem er The Minds Of 99 som alle er så oppe at ringe over?’ – Kellermensch er Danmarks bedste liveband i mine øjne. 
  • Rammstein i Valbyparken i år. På en måde ‘fuld-cirkel’, når vi taler om ‘The best show on Earth’ samtidigt med, at jeg ikke kan huske at have set Rammstein så ‘tændte’ som denne juli-aften på Roskilde-fredagen. De havde VIRKELIG lyst, og det smittede bare af. 

Jeg har sikkert glemt nogle shows, der også fortjener at blive nævnt, men det lille udpluk af ‘fede koncerter’ ovenover giver måske læseren også et lidt bedre indtryk af, hvem jeg er, når vi kommer til passionen ‘musik’ og ‘koncerter’.” 

 

Hvilken koncert var så den værste?

“Der er et hav… særligt også når jeg skal anmelde, men én koncert stikker ud: Guns N’ Roses eller snarere sagt ‘Axl and Friends’ på Roskilde i 2006 – det var så ringe – jeg savner fortsat ord dagen i dag.”

 

Er der en artist, som virkelig har fanget din opmærksomhed for nylig?

“IOTUNN – deres nye plade, Kinship, er virkelig gennemført. Nærmest alle anmeldere og endda Sort Søndag har været oppe at ringe omkring fx det nye LIVLØS-album – jeg gav 4 ud af 6 (godt), men undrede mig meget over deres copy/paste i titelsangen, “The Crescent King” fra Gojiras “The Gift Of Guilt”, når vi taler om guitarriffet. For mig at se når det album ikke IOTUNN til sokkeholderne med al respekt… Jeg kommer ikke udenom Gaerea med Coma – wow, et album! Derudover Kanonenfieber med Die Urkatastrophe fortjener også at blive nævnt. Endvidere kan alle glæde sig til det nye VOLA-album – fantastisk album.” 

 

Hvad er den bedste festival i Danmark?

“Det er svært at besvare. Som udgangspunkt kunne man nemlig argumentere for, at der måske er for mange festivaler i Danmark, når man har in mente, hvor lille det danske musikmarked egentlig er. Den netop annoncerede Jailbreak-pause er måske et bevis for denne påstand. Selvom jeg tror, at årets lave billetsalg blandt andet skyldtes, at man eksempelvis undlod at booke en giga- og alt overskyggende – headliner som Korn til Jailbreak i år, selvom bandet faktisk havde en ledig slot under Jailbreak-weekenden. Med Korn øverst på plakaten havde man måske solgt et par tusind flere billetter billetter frem for kun de 2.000 i år, men who knows? Måske tager jeg også fejl. De er jo ret dyre, siden de er så store hvis ikke større, end de var i slut 90’erne og start 00’erne i dag, og det havde været en stor satsning økonomisk set. Når det kommer til stykket, er Korn formentligt også bare ‘for store’ til en festival som Jailbreak. 

Back on track: Jeg vil gerne nævne en lille nichefestival, der virkelig præsterer og videreudvikler sig ligeså år efter år: Esbjerg Fuzztival. Tjek det ud. Der er jo megen fokus på hovedstaden mv., men der sker også mange fede ting udenfor Sjælland.” 

 

Hvilket år var Copenhell bedst ifølge dig?

“Jeg har kun én gang været på CH. Det skyldes, at jeg er gymnasielærer til daglig, og jeg enten har egne elever op til eksamen eller er ude som censor, når Copenhell finder sted. Dertil har jeg to små børn. Jeg tager derfor ikke bare sådan lige til København for fire dage i juni. Det er logistisk nærmest umuligt, desværre. Jeg var der backstage i 2011 til Korn og så koncerten på Helvíti-scenesiden ved Fieldys bastekniker, sad ved Ray Luziers trommesæt og fik også et billede med JD’s mikrofonstænder, “The Bitch”, inden showet – det var ret fedt, apropos en koncert, jeg glemte at nævne ovenover…
Hvis jeg skulle være så ‘heldig’, og der ikke ligger eksaminer, vil jeg bede om akkreditering og gerne bidrage med anmeldelser for GAFFA.” 

 

Spiller du selv i et band?

“Jeg er trommeslager og har spillet på et pænt amatørniveau med et band, der hed The Loonatics. Vores EP fra dengang ligger endda på streamingtjenesterne. Nu om dage jammer jeg ind i mellem med nogle venner eller kollegaer, hvor der spilles covernumre fra Dire Straits til Ghost, når der er tid.”

 

Hvad er din all time favorite artist eller subgenre?

“Jeg kommer ikke udenom Rammstein – mit yndlingsband. Jeg holder nu også foredrag om bandet rundt omkring i landet, er i gang med at skrive en undervisningsbog til tyskundervisningen om dem – de er meget mere for mig end bare ‘et eller andet band’. 

Dertil Korn. Korn er måske ikke så store i Danmark, som de er de fleste andre steder i verden, men i min opfattelse slår de fx Slipknot hver evig eneste gang særligt i livesituationen. Men det er naturligvis også smag og behag. De to har en særlig plads hos mig. 

System Of A Down er også blandt mine helte fra min ungdom. I sin tid var albums som Toxicity, Mezmerize og Hypnotize nye genredefinerende albums og viste, hvor meget metal kan – desværre er både Serj Tankian og Daron Malakian ikke i stand til at komme over deres ego-stridigheder. Jeg gad virkelig godt lytte til et SOAD-album anno 2024/25 in mente med, hvor begavet dette bands musikere er. 

Derudover lytter jeg sådan set ellers til alle genrer inkl. klassisk og elektronisk musik og diverse subgenrer særligt inden for metal. Metal og rock er klart mine “to-go-to”-genrer, men jeg prøver at holde det bredt og åbent, selvom min Spotify-algoritme er ret ‘fucked’ af blandingen mellem de ting, jeg privat og GAFFA-relateret lytter til, kontra et hav af børnesange… ”  

 

Har du nogle musik-relaterede tatoveringer?

“Jeg har ingen tatoveringer. Jeg er formentligt ‘eksotisk’ forstået på den måde, at man efterhånden skiller sig ud, når man ingen tatoveringer har. Jeg har ikke fundet det symbol, band eller tegn, jeg for evigt og i døden vil have graveret i min hud. Dem, der kender mig, ved udmærket, hvilken fodboldklub og hvilke bands jeg holder af – det behøver jeg ikke vise ved hjælp af tatoveringer. “

 

Hvor kan vi finde dig til den næste koncert?

“Som det pt. ser ud til VOLA på VoxHall den 1/11 med GAFFA-kasketten på, så at sige – jeg skal anmelde turnéstarten.”

Mads Pristed
Mads Pristed
Grafiker, lærerstuderende og finnofil 🇫🇮

Del denne artikel

Seneste artikler

Populære kategorier